[QUOTE=c.l.e.o.;125648]Det kan ikke passe du skal godkendes til flex før du arbejdsprøves.
Men arbejdsprøves jo for at finde ud af om det skal være flex eller pension.
[/quote]
Jeg blev tildelt ledighedsydelse og berettigelse til flex før min arbejdsprøvning. Fordi de allerede der havde vurderet at min tilstand er varig, men endnu ikke vidste om min arbejdsevnerest var stor nok til delvis selvforsørgelse eller om det er ftp.
Min sag er nu nået så “langt”, at jeg er kommet ud i et afklaringsforløb i kommunen…først i 3 ugers teori, som er overstået, og så skulle jeg ud i 5 ugers praktik i en virksomhed.
Jeg skulle afklares indenfor kontor, og jeg havde fået at vide, at det var stillesiddende arbejde, det drejede sig om. Da det kom til stykket, vidste det sig, at det reelt var fysisk, dette kunne jeg kun klare i et par dage, så var den helt gal igen, og jeg måtte stoppe i den praktik…først nu her en uge efter at jeg stoppede, er helbreddet nogenlunde som det plejer at være..
Nu går jeg så og venter på anden praktikplads, som ikke er nemme at få…øv da også for et system.
Men håber da snart på en afklaring i hvert fald…kan ikke blive ved at klare kun at have en indtægt - min mands, men kommunen har ikke travlt…
Nu har jeg jo været gennem en enkelt arbejdsprøvning, og så siden da - på hele 7 måneder - kun været igennem en arbejdspsykologtest…som som helt klart viste, at jeg psykisk har 70 % restarbejdsevne, og derfra skal trækkes det fysiske…men tro mig, det er kommunen fuldstændig ligeglad med, nu ville de ha jeg skulle trækkes igennem trædemøllen igen…ny arbejdsprøvning osv…men istedet for har jeg søgt pension…ikke fordi jeg egentlig tror jeg får den, men for at blive berettiget til fleksjobbet…og så kan man jo aldrig vide med den pension.
Jeg ku godt tænke mig hvis nogen kan henvise til gældende regler og love ang. henvisning af førtidspension og fleksjob ved fibromyalgi, slidgigt og evt leddegigt som jeg nu skal undersøges for..
Tusind tak på forhånd..
Jeg regner som sagt heller ikke med at få pension, men at få kommunen til at tage ansvar…når der i arbejdspsykologtesten står at jeg har rest arbejdsevne på 70 % psykisk og derfra skal så trækkes det fysiske, ja, så burde det jo hedde fleksjob…ordinært arbejde er for mig helt udelukket…
Nedsat arbejdsevne har jeg, men kommunen sylter min sag…
Nu har jeg jo været gennem en enkelt arbejdsprøvning, og så siden da - på hele 7 måneder - kun været igennem en arbejdspsykologtest…som som helt klart viste, at jeg psykisk har 70 % restarbejdsevne, og derfra skal trækkes det fysiske…men tro mig, det er kommunen fuldstændig ligeglad med, nu ville de ha jeg skulle trækkes igennem trædemøllen igen…ny arbejdsprøvning osv…men istedet for har jeg søgt pension…ikke fordi jeg egentlig tror jeg får den, men for at blive berettiget til fleksjobbet…og så kan man jo aldrig vide med den pension.
Jeg ku godt tænke mig hvis nogen kan henvise til gældende regler og love ang. henvisning af førtidspension og fleksjob ved fibromyalgi, slidgigt og evt leddegigt som jeg nu skal undersøges for..
Tusind tak på forhånd..
[/quote]
Kriterierne for fleksjob og førtidspension er ens for alle diagnoser, der er ikke forskellige krav alt efter hvad man fejler…
Men nøjagtigt hvordan de ser på det ude i kommunerne er svært at sige
[QUOTE=c.l.e.o.;194679]Jeg forstår ikke lige at du søger pension,hvis det er flex du vil have.
For bliver det afslag på en pension,så skal du jo alligevel afprøves til flex.
så i mine øjne er det jo bare at trække tiden 3-6 måndre med pensions søgningen.
[/quote]
Det kommer vel an på hvor hurtige de lige er i den pågældende kommune…
Og om ikke andet så burde man jo i det mindste få et klart svar på hvor man står?
Men jo, det kan jo medføre at forløbet bliver strukket noget ud, tidsmæssigt
[QUOTE=UllaSK;194674]Jeg regner som sagt heller ikke med at få pension, men at få kommunen til at tage ansvar…når der i arbejdspsykologtesten står at jeg har rest arbejdsevne på 70 % psykisk og derfra skal så trækkes det fysiske, ja, så burde det jo hedde fleksjob…ordinært arbejde er for mig helt udelukket…
Nedsat arbejdsevne har jeg, men kommunen sylter min sag…
[/quote]
Om du er berettiget til fleks eller fp har ikke noget med dine diagnoser at gøre, udelukkende din arbejdsevne, og for at afklare din arbejdsevne skal du i en arb.prøvning.
Der må være en eller anden grund til, at din første arb.prøvning ikke er nok.
Havde du meget fravær i arb.prøvningen, eller stoppede du helt i arb.prøvningen før tid?
Eller er der andet der kan være skyld i, at du skal i en ny arb.prøvning?
Hvad blev der skrevet efter din første arb.prøvning?
Kender en der gemmen 4 år fik lukket sygedagpengen og sylett flex,søgte pension.
I afslaget står der at grunden er hun saged nej tak til at være med i et milicinsk forsøg,for depratison.
Det var et Tilbud for 3 år siden og derfor sagde hun nej tak.,så nu er der vente tid på smerte center og turen der og ny arbejdsprøvning-den tidliger viste ca 8 timer med hendsyn.Og der mener jeg hun så også får en sykisk afklaring også.
Men det tager jo tid det hele.
Ja, komunerne er jo forskellige og syntes at regler og love bliver gradbøjet alt efter hvem der sidder med sagerne ,sådanne ser det da ud.