Der er besluttet , at du med virkning fra en dato er tilkendt førtidspension efter lov om social pension § 20 stk. 1 , jf. § 16 stk .1 og 2
Vurdering af , om betingelserne for at opnå førtidspension er opfyldt , beror på et skøn. Lov grundlaget for denne vurdering er § 16 og § 19 i Lov om social pension.
Nogen da kan fortælle mig om det er en midlertidig pension?
[QUOTE=Lost10;123194]Der er besluttet , at du med virkning fra en dato er tilkendt førtidspension efter lov om social pension § 20 stk. 1 , jf. § 16 stk .1 og 2
Vurdering af , om betingelserne for at opnå førtidspension er opfyldt , beror på et skøn. Lov grundlaget for denne vurdering er § 16 og § 19 i Lov om social pension.
[/quote] 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.
[QUOTE=Lost10;123194]Der er besluttet , at du med virkning fra en dato er tilkendt førtidspension efter lov om social pension § 20 stk. 1 , jf. § 16 stk .1 og 2
[/quote]
Som jeg forstår det, så er du tilkendt førtidspension, og ikke midlertidig.
Men jeg undrer mig over, at du skriver “en dato”.
Er det et teoretisk spørgsmål?
Eller har du fået brev fra kommunen med ovenstående ordlyd?
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.
Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,
at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og
at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.
Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.
Jeg har lige været til møde på min kommune og har fået at vide at min sagsbehandler indstiller mig til førtidspension, og at hun vil håbe at den går hurtigt igennem.
Men jeg er nervøs for at pensionsudvalget i min kommune siger nej , selvom der forlægger adskillige papirer fra både sygehus, egen læge, lægekonsulenten og de tidligere jobkonsulenter, der alle anbefalder at jeg kommer på pension , fordi jeg ikke kan mere psykisk og fysisk aldrig har kunne holde til et job på alm vilkår…
Men nej hvor er jeg nervøs!!! håber sådan den går igennem ellers såå…:mad: