Borderline og kontanthjælpsloftet

Hold op det er svært at få ren besked… når jeg selv søger efter det-

Jeg er langtidssygemeldt med borderline… skal have kontanthjælp fra nytår…

Enlig forsørger, 3 børn, 41 år.

Kommer jeg ind under kontanthjælpsloftet efter et halvt år eller ikke?

Jeg håber at der findes et klart svar på det :slight_smile:

Jo, ALLE rammer kontanthjælpsloftet efter 6 mdr uanset sygdomme og diagnoser.
Kontanthjælpsloftet er måske lidt misvisende - din kontanthjælp forbliver menlig den samme, men efter 6 mdr får du nedsat andre sociale ydelser såsom boligsikring eller lignende…

Gav det en mening du kan bruge?:kram:

[QUOTE=helenekr;125907]Jo, ALLE rammer kontanthjælpsloftet efter 6 mdr uanset sygdomme og diagnoser.
Kontanthjælpsloftet er måske lidt misvisende - din kontanthjælp forbliver menlig den samme, men efter 6 mdr får du nedsat andre sociale ydelser såsom boligsikring eller lignende…

Gav det en mening du kan bruge?:kram:
[/quote]

Hvad hvis man har ikke noget andre ydelse boligsikring eller anden
så bliver man igen ramt af Kontanthjælpsloftet eller det forsætte .. ?

Så fortsætter den alm kontanthjælp bare…man går som voksen forsørger ikke ned

Jeg får ingen boligsikring eller andet, og jeg er ikke ramt af loftet. Har været på kontanthjælp i 10 år. Får forsørger satsen over 25 - men er samlevende.

Det er også helt korrekt Gizmo. Kontanthjælpen kan de IKKE sætte loft over. KUN boligsikring og den slags…

Jeg synes bare jeg læste om nogle undtagelser… men de blev måske ikke vedtaget?

“kun” boligsikring… og fripladser… ja så får jeg svært ved at blive boende her…

[QUOTE=helenekr;125967]Det er også helt korrekt Gizmo. Kontanthjælpen kan de IKKE sætte loft over. KUN boligsikring og den slags…
[/quote]

Vi er vist enige. Jeg tror vores indlæg krydsede hinanden, da jeg skrev det. :slight_smile:

[QUOTE=K.41.Odense;125970]“kun” boligsikring… og fripladser… ja så får jeg svært ved at blive boende her…
[/quote]
Jeg fik fuld friplads til mine 4 børn (senere 3 da den store blev for gammelt til div tilbud), så det MÅ du da også få med 3 børn!!

Mit loft på boligsikringen udgjorde ca 500-800 kr pr måned (mindre i boligsikring)

- og ja, Gizmo, vi skrev lige i ‘ryveren’ af hinanden.:smiley:

Ok… men bekymret for fremtiden. langvarig behandling… suk og støn :frowning:

Tro mig, jeg ved hvad du går igennem!! Var selv på kontanthjælp i over 21 år pga dårlig sagsbehandling (de lod mig bare sejle i min egen sø, da det var billigere end at bevilge en førtidspension).

Men du skulle få fuld kontanthjælp, et mindre minus i boligsikring, men fuld friplads til dine børn!!
Jeg tror og håber du lige nøjagtigt kan holde skindet på næsen.

Hvis du får lavet budget i banken, så kan du også få spredt børnepenge/børnebidrag og den slags ud, så du får et større rådighedsbeløb om måneden. Sådan måtte jeg selv gøre.

Det kommer jo an på hvor meget man modtager i sociale ydelser i alt.

Jeg har ikke tjek på beløbs-grænserne, men det handler jo om, at man max. kan modtage et vist beløb, i sociale ydelser.

For mit eget vedkommende var jeg på kh i ca. 13 år, jeg havde fuld friplads til mine 2 børn, og jeg fik boligsikring.
Jeg formåede lige netop at holde mig under “loftet”, så der blev aldrig trukket noget i nogen af mine ydelser.

Ja, man rammer hurtigere loftet, jo flere børn man har - man må jo ikke glemme at det er udlændingene der skal straffes hårdest, og at der skrider et par danskere med i svinget:D:D

jeg er altså røget på nedsat kontanthjælp efter de der 6 mdr.
jeg får ingen boligsikring, eller andre ydelser, kun lidt hjælp til institution.. altså når ikke de kræver det retur igen..

min mand er ftp…

jeg har kun 2 børn med institution, hvor den ældste strengt taget godt kunne gå hjem fra skole hver dag. Og den yngste skal i skole efter sommerferien.