Hej Sonia
Din ftp-sag er særdeles velbelyst og velbegrundet både lægefagligt og socialfagligt!
Du skriver bl.a.:
”Ens pensionsteam/visitationsteam skal indstille ens sag som positiv eller negativ, og i min sag har de indstillet mig negativ, hvilket gør at jeg har mindre chancer for at få pension i pensionsnævnet/Socialcenter.”
”Jeg vandt min sygedagpengesag i Beskæftigelsesankenævnet i sommers, som skriver således:
" Nævnet bemærker, at nævnet ved afgørelsen har lagt vægt på udtalelsen fra arbejdsprøvningsstedet, hvor det blev vurderet, at xxx havde et særdeles lavt funktionsniveau og at det, dersom der ikke er behandlingsmuligheder, skønnes meget vanskeligt for xxx at få fodfæste i selv et job på særlige vilkår.
Nævnet har sammenholdt dette med nævnets neurologiske og psykiatriske speciallægekonsulenters vurderinger af, at xxx tilstand vurderes som stationær uden yderligere behandlingsmuligheder.
Nævnet er således ikke enig med kommunen i, at arbejdsprøvning ikke giver et retvisende billede af arbejdsevne"
Når jeg læser dette kan jeg slet ikke forstå, hvordan pensionsteamet stiller spg til min arbejdsprøvning. De peger ikke på min lægelige behandlingsmuligheder, men min arbejdsevne.”
”Men det er ligesom at alle mine udtalelser, speciallægeerklæringer, test, alt er ignoreret af pensionsteamet/ visitationsteam.
Jeg har forsøgt a 2x arbejdsprøvninger, den sidste var i marts 2010, hvor jeg deltog i 2 dage, og den 3. dag blev jeg sendt hjem af jobkonsulent, med den besked, at jeg var for dårlig til arbejdsprøvning. Og efterfølgende sagde kommunen så, at det eneste, de manglede var en neuropsykologiske test. Der var ikke mere i min sag. Og nu efter 6 mdr. er jeg endelig indstillet til pension…”
Neuropsykologisk test bekræftede videre lægefaglige vurderinger og arbejdsprøvningsvurderinger.
Der er ikke logik i pensionsteams/visitationsteams negative indstilling af din ftp-sag til pensionsnævn/socialcenter.
Måske har det sammenhæng med BSB’s overvejelse, som du også har haft:
”Det er god nok svært at gennemskue,hvorfor den ikke skulle gå til pension.
Måske de har brugt alle deres pensionspenge for i år, og afventer klage og nævns behandling for at få tilkendelsen over i 2011? Blot et gæt.
Normalt er det svært for kommunerne at løbe fra de vurderinger de selv har lavet i deres egne reva institutioner.”
Din sagsbehandler er også chokeret over pensionsteams/visitationsteams holdning til din ftp-sag!
Når jeg læser om din lægefagligt og socialfagligt særdeles veldokumenterde ftp-sag, kommer jeg til at tænke på MorWettendorffs ftp-sag her på K10 i tråden ”Hvor stor et chancen for ftp”. MorWettendorff fik afslag på ftp, hvilket chokerede sagsbehandler, og sagsbehandler henviste videre til Helsingørdom: Når funktionsevne og arbejdsevne lægefagligt og socialfagligt er dokumenteret betydeligt og varigt nedsat, som i din sag, og når ftp ikke tilkendes i første omgang, så skal der visiteres til fleksjob/ledighedsydelse:
Jeg vedlægger omtale af og link til Helsingørdom her:
http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx
http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf
Dommen begrundes i domsudskrift på denne måde:
”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.
Det er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.
Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.
Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”
Hvis du ikke bevilges ftp i pensionsudvalg/socialcenter må du opfølgende straks tale med din sagsbehandler om mulighed for visitation til fleksjob/ledighedsydelse efter Helsingør-dommen.
Fleksjob er meget dyrere for kommunen end ftp, fordi din førtidspension nedreguleres noget, fordi du får invalidepension fra PFA - løn for fleksjob nedreguleres ikke.
MorWettendorff fortæller videre, at fleks/ledighedsydelse er en tæt skridt på vej til ftp.
Orienter gerne snarest sagsbehandler, at hvis pensionsudvalg/socialcenter evt. ikke finder ftp veldokumenteret nok endnu, vil du være interesseret i at gå ind på Helsingør-dommens præmis og alternativt ønske fleks/ledighedsydelse opfølgende, så tror jeg pensionsudvalg/socialcenter kunne tænkes at foretrække ftp, fordi ftp er billigere i ydelse og administration end fleksjob/ledighedsydelse.
Det var mine overvejelser. Ud fra disse overvejelser vurderer jeg dig tæt på ftp!
Held og lykke!