Efter arbejdsprøvningen

Jeg er blevet færdig med arbejdsprøvningen og har underskrevet en rapport, hvor man indstiller mig til en førtidspension, da min erhvervsevne er vurderet til næsten ingenting. Kan kommunen nu finde på flere tiltag eller er jeg nu fredet?
Ser kommunen efter en generel helbredsattest, min er fra juli eller en arbejdsprøvning, når de skal dømme en førtidspensionssag?

Hej :kram:

I min sag blev jeg efter arbejdsprøvning erklæret uden retserhvervsevne! til det afsluttende møde sagde min sagsbehandler at det var en “pensionssag lige til højrebenet”.

Alligevel blev jeg sendt til undersøgelse på socialmedicinsk og til reumatolog inden jeg blev indstillet. Disse undersøgelser kunne kun bekræfte hvad jeg havde journaler på i forvejen. Jeg er slidt ned og der er ingen yderlige behandlingsmuligheder.

Min kommune så både på helbred og retserhvervsevne før jeg blev indstillet!

:smiley: men jeg blev tilkendt førtidspension pr. 01-10-10 :smiley:

Man skal jo arbejdsmæssigt og helbredsmæssigt afklares inden man indstilles til pension. Lidelsen skal være varig og alle behandlingsmuligheder skal være udtømte.

Jeg har været i arbejdsprøvning i 2008/2009, i min sag ligger der 2 psykiatriske special lægeerklæringer, snart 2 status attestester fra behandlende psykiater, 2 fra min psykolog og en fra min læge. Ved ikke om jeg indstilles til pension i 2010, men håber herpå.

Nogle sager går måske “lettere” end andre i forhold til dokumentation for helbreddet. Dog er det sagsbehandleren, Betina, der vurdere dokumentationen og om denne er up to date. Dog har jeg hørt at en helbredserklæring “må” være op til 1 år gammel før den erklæres som så.

Peppe tillykke med pensionen, det må være super dejligt og Betina, velkommen til, held og lykke med ansøgning om pensionen.

Mvh. EE

[QUOTE=Betina1953;129994]Jeg er blevet færdig med arbejdsprøvningen og har underskrevet en rapport, hvor man indstiller mig til en førtidspension, da min erhvervsevne er vurderet til næsten ingenting. Kan kommunen nu finde på flere tiltag eller er jeg nu fredet?
Ser kommunen efter en generel helbredsattest, min er fra juli eller en arbejdsprøvning, når de skal dømme en førtidspensionssag?
[/quote]

Den “rapport” kunne lyde som en ressourceprofil/arbejdsevnevurderingsjournal, og hvis det er tilfældet bør der ikke ske mere før din sag om førtidspension er afsluttet, altså afgjort om du får tilkendt førtidspension eller ej.

Både helbred og arbejdsevne tages i betragtning ved en sag om førtidspension.

en arbejdsprøvning må ikke stå alene, dine læger skal også skrive behandlingsmulighederne er udtømte.