Må man rent lovmæssigt, købe en ejerlejlighed, når man modtager kontanthjælp ?
jeg ved det ikke men gætter på den så ikke må koste over de 10.000 kr man må være i bisidelse af ,når man er på kontant hjælp ![]()
hehe det jo ikke realistisk. Men hvis man låner pengene i banken/realkreditinstitut/familie til lejligheden, så er har man jo aldrig haft pengene og få dem heller ikke og kan derfor ikke leve for dem. De kan vel ikke forlange at man skal leve af lån, i stedet for kontanthjælp ?
Jeg kan forestille mig at man godt må købe en lejlighed (hvis kreditforeningen vil godkende en)
MEN du må aldrig få overskud i din lejlighed, eller din kontanthjælp bliver modregnet i et evt. overskud - hvilket er svært at spise.
Kender du nogen med penge? I så fald kan I tænke i retning af “forældrekøb” i stedet.
1 kreditforeningen skal godkende en
2 når man er på kontanthjælp har man sikkert ingen udbetaling, da man kun må have 10000 i værdi
selv om man rent lovmæssigt godt kan, så kan jeg ikke se man har råd til det.
hvorfor ikke bo til leje, mens du er på kontanthjælp.
formoder du er i noget afklaring
alt andet er næsten umuligt rent økonomisk.
Vi startede også med at tænke forældrekøb, men problemet er, at det i den ejerforening er forbudt at leje ud og dermed er forældrekøb også forbudt. Så man SKAL stå som ejer af lejl. for at have lov til at bo der.
Så derfor bliver jeg nødt til selv at stå som ejer i den, hvilket jeg er i tvivl om der er en lov, der siger man ikke må, når man er på kontanthjælp. Lånet skulle selvfølgelig ordnes ved, at der så er nogen der kautionere for mig, på mit lån. Ellers får jeg nok ikke lov til at låne af banken.
Men overskuddet, kan man jo først få, når man sælger den ?
Nej, har ingen udbetaling - men man kan godt købe, uden at have til en udbetaling. Den udbetaling sælger skal have, den låner man jo bare sammen med boliglånet.
Fordi jeg ikke kan finde noget til leje. Det kan være ligeså billigt, endda billigere, at bo i ejerlejlighed - som at bo i lejelejlighed.
Du skal spørge din kommune/sagsbehandler, for jeg kender et par stykker der har købt ejerlejlighed mens de var på kontanthjælp, og der var aftalen så, at kontanthjælpen skulle tilbagebetales når ejerlejligheden atter skulle sælges…
Men ring da - eller gå derop, og forklar dem situationen! Du kan jo altid melde fra hvis det bliver for uoverskueligt og er ikke forpligtet til noget!!
Okay, det lyder da fuldstændig urimeligt. Hvad var grunden dog for, at de skulle betale alt deres kontanthjælp tilbage ?
Jeg er nu ikke meget for at snakke med kommunen om noget som helst, før jeg først kender loven, inden for området.
[QUOTE=SoLost;118251]Vi startede også med at tænke forældrekøb, men problemet er, at det i den ejerforening er forbudt at leje ud og dermed er forældrekøb også forbudt. Så man SKAL stå som ejer af lejl. for at have lov til at bo der.
Så derfor bliver jeg nødt til selv at stå som ejer i den, hvilket jeg er i tvivl om der er en lov, der siger man ikke må, når man er på kontanthjælp. Lånet skulle selvfølgelig ordnes ved, at der så er nogen der kautionere for mig, på mit lån. Ellers får jeg nok ikke lov til at låne af banken.
Men overskuddet, kan man jo først få, når man sælger den ?
[/quote]
Nej overskuddet kan tages ud før, hvis man hele tiden låner op til grænsen (Omprioritering)
Alternativt kunne I lave et I/S (Interessentskab) hvor både jer og “lejer” er ejere, men I/S’et lejer ud til den anden ejer.
Overfor kommunen skal I dele overskuddet med den anden part og derfor bliver overskuddet begrænset, ligesom det bliver lettere at låne pengene da I nu er to parter der kautionerer (et I/S kan også have flere interessenter end blot to parter) - Det er I/S’et der får overskuddet og så længe det går til forbedringer kan kontanthjælpskontoret ikke forlange pengene.
Og til sidst, ejerforeningen har vel ikke skrevet sig ud af hvor mange der må eje den samme lejlighed? eller jo, de har måske lovgivningsmæssigt, da en max må ejes af ligeså mange personer, som der er rum (jeg husker ikke lige om det er lejeloven der siger det, i så fald er det lige meget)
Jeg ville nok tage en advokat med ind over og spørge om disse muligheder ![]()
(Hvor der er vilje, er der vej) ![]()
Den forstår jeg ikke helt, kan kommunen forlange at jeg skal sælge min lejlighed, hvis den ligepludselig bliver mere værd, end hvad jeg har lånt af penge (altså et evt. overskud) ?
Det lyder meget indhvilket med et I/S. Er det så ikke lettere bare at jeg f.eks. ejer 50% af lejl. og f.eks. min far ejer de sidste 50% af lejl. På den måde kan jeg vel få lov til at bo der, når jeg er ejer og de kan ikke tvinge mig til at sælge, for at leve af overskuddet, da han vel også skal godkende et salg ??
Det ved jeg faktisk ikke, det vil jeg lige undersøge med ejerforeningen.
[QUOTE=SoLost;118264]Den forstår jeg ikke helt, kan kommunen forlange at jeg skal sælge min lejlighed, hvis den ligepludselig bliver mere værd, end hvad jeg har lånt af penge (altså et evt. overskud) ?
Det lyder meget indhvilket med et I/S. Er det så ikke lettere bare at jeg f.eks. ejer 50% af lejl. og f.eks. min far ejer de sidste 50% af lejl. På den måde kan jeg vel få lov til at bo der, når jeg er ejer og de kan ikke tvinge mig til at sælge, for at leve af overskuddet, da han vel også skal godkende et salg ??
Det ved jeg faktisk ikke, det vil jeg lige undersøge med ejerforeningen.
[/quote]
Det første har du misforstået. jeg ved ikke om kommunen kan tvinge dig til at sælge din lejlighed, hvis der er overskud i den. Det jeg forsøger at sige er at hvis din lejlighed stiger i pris, og du har lånt 80% til den, (i kreditforeningen) så kan det være at den pludselig er så mange penge værd, at du faktuelt kun har lånt 70% i den. Du kan så låne 10% i friværdien. De pengen er overskud og kunne bruges på mad ![]()
Det sidste med I/S - Hvis din far og dig hver køber 50% - så er det et I/S.
Det betyder bare at I hæfter fælles. Men jeg ville tænke det var en god idé at have en advokat med ind over, så det står som en slags virksomhed.
Okay, nu forstår jeg det
Men hvis jeg ikke vil låne de 10% i den, men så vil nøjes med kun at skylde 70%, kan kommunen så tvinge mig til det modsatte. ? Og jeg kan vel ikke låne de 10% i friværdien, hvis vi står 2 ejere på den, og den anden ejer ikke vil have det, vel ?
Okay, jeg syntes nu det ville være lettest, hvis jeg kun selv ejede den, men vil bare ikke risikere problemer med kommunen, p.g.a det. Hvis det er et I/S, SKAL det så være familiemedlemmer eller lign. der ejer den sammen `? Eller kan det godt være en anden “tilfældig” person.
Nej de kan ikke tvinge dig til at låne pengene i den. (Men jeg ved stadig ikke om de kan tvinge dig til at sælge den)
Nej det behøver ikke være familie.
Okay, mange tak for de gode svar. Jeg vil undersøge det nærmere hos en jurist.
Men hvis der er nogen, der har private erfaringer, med at have købt en lejlighed, mens de modtog kontanthjælp, vil jeg da meget gerne høre om det? ![]()
Man også lige huske på at der noget som hedder rente.
hehe, det er jeg klar over. Hvis jeg ikke vidste noget om boligkøb, havde jeg heller ikke valgt det, i stedet for leje.