Jeg vil gerne undskylde, hvis jeg med mine spydige bemærkninger, skulle have trådt nogen personligt over tæerne.
Men jeg kan godt nok ikke forstå, hvorfor jeg skal klandres for at forklare EU-regler, når det netop EU-regler, der er emnet på denne tråd.
Jeg har på bedste vis forsøgt at forklare EU-reglerne, hvad angår børnefamilieydelser, i håb om, at I kan forstå, at JP her gør et godt forsøg på at fejlinformere borgeren.
Alle de grimme bemærkninger her på denne tråd om, hvor underviklet andre EU-lande da må være i forhold til Danmark, synes jeg er meget spydige og er udtryk for skelnen.
At andre EU-borgere, som arbejder i Danmark, ikke skal have samme sociale sikring som danske statsborgere, der arbejder i Danmark, synes jeg er udtryk for smålighed, især når deres rettigheder beskrives som “gavebords”- eller “tag-selv-bords”-mentalitet.
Udbetaling af børnecheck afhænger nemlig af, at en man er fuld skattepligtig her i landet, og derfor er andre EU-borgere, der arbejder her i landet berettiget til børnecheck, selvom deres børn bor i et andet EU-land, fordi de betaler fuld dansk skat af deres arbejdsindtægt.
Desuden har børn af vandrende arbejdstagere efter EU-retten har afledte rettigheder fra den forælder, som arbejder i Danmark.
EU-borgere er heller ikke udlændinge, og skal ligestilles med danske statsborgere, hvorfor det er forbudt at diskriminere EU-borgere pga. nationalitet og bopæl.
F.eks. har EU-borgere fra andre EU-lande ret til ophold i Danmark efter EU-opholdsbekendtgørelsen og direktiv 2004/38/EF og er således ikke omfattet af udlændingeloven.
Hvis I som danske statsborgere nu arbejdede i f.eks. Sverige, hvad ville I synes, når der på en hjemmeside som denne ville stå:“Hvad skulle danske børn, der ikke bor her rage os, bare fordi forælderen arbejder i Sverige?”
Emnet på denne tråd er børnefamilieydelser efter EU-retten og ikke brøkpension.
At jeg som dansk statsborger har ret til fuld pension efter dansk lovgivning og EU-retten er nemlig en helt anden sag, som jeg ikke vil uddbybe nærmere her.