Vil høre jer om at man kunne få kommunen til at sætte min ftp i bero. Fordi jeg vil gerne forsøge mig at tage en 4 årig uddannelse inden jeg bliver alt for gammel. Tror i ik godt, at kommunen ville give mig fuld revildering selvom jeg “kun” er 24 år??? For så er der jo større mulighed for at de ikke skal betale min ftp langt ude i fremtiden, hvis jeg får færdiggjort den uddannelse og får et job!
Og dertil ville jeg gerne høre jer, om man har en mulighed for at få gjort nogle ting for en. Med det mener jeg man kunne søge ekstra ting såsom; gratis fitness, penge til buskort osv. Er der nogle af jer der også kan komme i tanker om andet man kan søge, og være heldig at få beviliget?
Ved nogle af jer, så også om hvis det skulle gå galt med min uddannelse, om jeg så kunne få sat gang i ftp’en igen???
I din situation, ville jeg bede om en uforpligtende samtale med min sagsbehandler og høre om mulighederne.
Et er at du måske kan få afslag på revalidering, men andet er at afgørelsen sikkert kan afhænge af hvilke burde der er for kommunen ifht overgang til revalidering: her tænkes dækning af materialer med mere.
Under alle omstændigheder bør du ikke opsætte pensionen førend du har en skriftlig afklaring ifht. dine fremtidige forhold.
Hvis du har fået en fp i en alder af 24 år, så ville jeg tror du må have været meget syg og derfor tror jeg du ville få svært ved at få en revildering.
Ja en samtale vil da helt klart være det rigtige. Pørtidspensionister har jo mulighed for en hel masse, og kan sagtens få lavet en rigtig god handleplan hvor uddannelse også indgår - så held og lykke med projektet!!!
Jeg kender da til nogle få, der modtager deres førtidspension, selvom de er påbegyndt uddannelse - naturligvis med kommunens velsignelse. Og dét er da næsten federe end revalidering, da pensionen bare fortsætter selvom du måske har gabt over for meget…
Jeg tillader mig lige at låne tråden til et spørgsmål i samme kategori. Jeg står pt til at få ftp…jeg er pt i jobprøvning, hvor de vil have mig op på 25-32 timer, men jeg magter dårligt 10 pr uge. Så det falder flexjobbet nok på, og så hedder det jo FTP.
Men så tænker jeg at jeg på ingen måde har tænkt mig at gå i stå og vil vildt gerne noget i det omfang jeg kan …1 hel dag om ugen eller 2 halve eller hvordan det nu lige kunne hænge sammen. Og så kom jeg til at tænke på om man kan splitte en videregående uddannelse op og tage lidt af gangen? Altså på uni er et semester fx tit bestående af 3-4 forskellige fag. KAn man så måske få lov at læse 1 fag, så man har et ugentligt timetal på meget få timer…og så bare strække uddannelsen over lang tid, eller nøjes med at læse nogle fag man finder interessant. Jeg tænker det ikke som revalidering da jeg næppe vil kunne arbejde på normale vilkår efter det alligevel, men mere for at holde mig igang og måske opnå nogle kompetencer som jeg kunne bruge i undervisningssammenhæng nogle få timer ugentligt i fremtiden. Altså mit spørgsmål er om jeg mens jeg er på en ftp kan uddanne mig, hvis jeg kan få lov af et uddannelsessted til at studere så få timer som jeg magter, og som ikke er nok til flexjob?
Nogle tager måske HF enkelt fag, og går så i skole et par dage om ugen, de timer faget nu varer. Nogle tager lidt højskole ophold, andre går nogle timer om ugen på universitetet osv.
Alt sammen skal naturligvis lige drøftes med den sagsbehandler man får tildelt når pensionssagen er afgjort, men der er rigtig mange gode muligheder for at holde sig aktiv.
[QUOTE=helenekr;115358]Ja, det er der faktisk mange der får lov til!
Nogle tager måske HF enkelt fag, og går så i skole et par dage om ugen, de timer faget nu varer. Nogle tager lidt højskole ophold, andre går nogle timer om ugen på universitetet osv.
Alt sammen skal naturligvis lige drøftes med den sagsbehandler man får tildelt når pensionssagen er afgjort, men der er rigtig mange gode muligheder for at holde sig aktiv.
[/quote]
Ej tusind tak for det svar! Det vil glæde mig SÅ meget hvis det er tilfældet. Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at påbegynde noget før FTP er ‘i hus’, men det ville jeg nu heller ikke kunne holde til. Og HF enkeltfag er ikke så relevant, da jeg i forvejen har en studentereksamen, en videregående og en halv cand.scient! Så der er ikke så mange fag jeg har interesse i, og som jeg ikke i forvejen har på HFniveau eller derover. Men hvis man kunne læse få timer på uni eller på anden højere uddannelsesinstitution og kan snakke om tilladelse til at tage et enkelt fag frem for at følge en studieordning, så ville det da være fantastisk frem for at sidde og gå i frø fordi man ikke kan arbejde de 12-15 timer det kræves for flex…! Jubiii…
På uni findes der noget, der hedder tompladsordningen. Man kan via det læse et enkel fag, hvis der er ledig plads på holdet og man opfylder afgangkravet, det koster dog penge, at læse på den måde.
Men der kan man følgle et fag på f.eks 6-8 timer i ugen og gå til eksamen med de andre elever. Men kan kan som sagt kun bliver optaget på holdet hvis der er plads, men nogle fag har ikke begrænset optag.
Du kan læse meget mere om det ved, at søge på det.
Jeg har også hørt om dem der tager en hel universitets uddannelse på førtidspension - selvfølgeligt i eget tempo.
Men jeg låner så også lige tråden. Jeg er i flexjob, og er egentligt skide glad for mit job. MEN MEN i øjeblikket bliver der sparet og sparet (er i hospitalsverdenen) så man tror det er løgn. Vi har på min afdeling lige sagt farvel til nogle gode kollegaer og nu står vi så overfor endnu en sparrunde. Og bedre ser det ikke ud på de omkring liggende hospitaler. Samtidig har man spøttet så mange ny uddannede ud inden for mit felt og fortsætter med det de næste år, at arbejdsløsheden vil stige kraftigt. Så man bliver jo lidt urolig for sin position - har man arbejde eller har man ikke. Og så er der jo lige det faktum at vi skal producere mere og mere og bliver færre og færre. Og jeg synes allerede vi løber rimeligt hurtigt i dag. Så selvom jeg er heldig og beholder mit job, er jeg urolig for om min krop kan holde.
Derfor tænkte jeg at jeg ville undersøge om jeg kunne udnytte en ikke hel færdig universitets uddannelse jeg netop opgav pga sygdom. Men noget tyder på at jeg måske kan supp. og bruge den i undervisnings øjemed - i et felt hvor der faktisk mangler folk. Jeg kontaktede derfor min jobkonsulet for at høre om jeg sideløbende med mit job, måtte følge et eksamensgivende kursus i 7 uger af 2½ times varighed. MEN det var ikke bare sådan ligetil. Der skulle ligge alle mulige godkendelser på at jeg rendt faktisk ville kunne udnytte det til job osv osv.
Og tænkt det undre mig. AT man som pensionist i princippet må tage en hel uddannelse når man som flexjobber der blot prøver at forbedre sine muligheder for at kunne forblive i arbejdsstyrken mere eller mindre får nej.
Er der nogen af jer andre som har nogen erfaring i den retning???+
Tror det hænger sammen med, at førtidspensionister er ‘‘parkeret godt og grundigt’’ og at ingen rigtigt orker løfte et øjenbryn hvis de vil i gang med noget, for det KUNNE jo ende med en lille arbejdsevne, og en billigere ydelse…
Er man derimod flekser, så skal man jo tjekkes i hoved og røv, og revurderes hvis de får fornemmelsen af, at man måske alligevel kan lidt mere + at de gerne vil sikre sig, at det du vil uddanne dig til (og/eller vil dygtiggøre dig indenfor) rent faktisk også kan omveksles til mere arbejdsevne - under fleksordningen er det sjældent de vil støtte om om ‘‘hygge kurser’’, det skal med garanti munde ud i noget…
Men jeg ved ikke noget konkret om det, men er stødt på spørgsmålet før, under samme sammenligning! Og kan ikke sige andet end, at det jo ikke er specielt retfærdigt, eller specielt giver mening…
[QUOTE=helenekr;115358]Ja, det er der faktisk mange der får lov til!
[/quote]
Men jeg så gå ud fra man selv betaler alle disse ophold eller kurser
en førtidspension gives netop for ubetydelig erhvervsevne for livstid
en grund til det er så svært og få tilkendt.
sikkert også en grund til der bliver mulighed for tildeling af midlertidig pension med en ny reform.
alså skrevet ind i loven.
For må sige det er prisværdig at nogen har overskud til at tænke på kurser og højskole inden man har fået førtidspension.
[QUOTE=MTVRV1;115728]Men jeg så gå ud fra man selv betaler alle disse ophold eller kurser
en førtidspension gives netop for ubetydelig erhvervsevne for livstid
en grund til det er så svært og få tilkendt.
sikkert også en grund til der bliver mulighed for tildeling af midlertidig pension med en ny reform.
alså skrevet ind i loven.
For må sige det er prisværdig at nogen har overskud til at tænke på kurser og højskole inden man har fået førtidspension.
[/quote]
Men når det nu fungerer sådan i praksis at man skal op på ca 12-15 timer ugentligt før flex kan komme på tale (i teorien skulle man jo kunne flexjobbe med 1 time ugentligt), så er vi altså mange med nogle gode timer i ugens løb som kan bruges til andet end til bare at sætte os på en bænk med en lunken øl! Ja, jeg ville da også hellere have et flexjob nogle timer om ugen, men kommer ikke op på de krævede 12-15 timer, så derfor kigger jeg mig da allerede om efter hvad jeg skal bruge mit liv på, fordi jeg ikke har planer om at forsumpe helt…Det med den ubetydelige arbejdsevnerest skal jo lige tænkes sammen med det offentliges håndtering af dette…for kan det ikke løbe rundt for dem, så bliver ens lille arbejdsevnerest gjort ubetydelig af økonomiske årsager
[QUOTE=MineBørnsMor;115732]Men når det nu fungerer sådan i praksis at man skal op på ca 12-15 timer ugentligt før flex kan komme på tale (i teorien skulle man jo kunne flexjobbe med 1 time ugentligt), så er vi altså mange med nogle gode timer i ugens løb som kan bruges til andet end til bare at sætte os på en bænk med en lunken øl! Ja, jeg ville da også hellere have et flexjob nogle timer om ugen, men kommer ikke op på de krævede 12-15 timer, så derfor kigger jeg mig da allerede om efter hvad jeg skal bruge mit liv på, fordi jeg ikke har planer om at forsumpe helt…Det med den ubetydelige arbejdsevnerest skal jo lige tænkes sammen med det offentliges håndtering af dette…for kan det ikke løbe rundt for dem, så bliver ens lille arbejdsevnerest gjort ubetydelig af økonomiske årsager
[/quote]
ej, det er da en temmelig nedvurderende holdning til førtidspensionister. det er sku da tarveligt.
iøvrigt er der flere herinde som på det sidste er visiteret til fleks under 10 timer, så måske er du også heldig at kunne det.
[QUOTE=Huldra;115764]ej, det er da en temmelig nedvurderende holdning til førtidspensionister. det er sku da tarveligt.
iøvrigt er der flere herinde som på det sidste er visiteret til fleks under 10 timer, så måske er du også heldig at kunne det.
[/quote]
Det var ikke ment nedvurderende! Undskylder hvis nogen opfattede det som sådan. Tværtimod var det ment som en hentydning til at mange førtidspensionister jo netop IKKE bare er den lille fraktion, der sidder med en lunken øl, men at mange/de fleste nok er på mange område helt almindelige og noget aktive mennesker! OG at mange førtidspensionister jo netop gerne vil leve et aktivt liv ud fra de forudsætninger de nu måtte have, og fx fortsat dygtiggøre sig, beskæftige sig kreativt mm, selvom de ikke har en arbejdsevnerest der gør dem i stand til at arbejde.
Og jeg tror desværre ikke flex med under 10 timer er relevant. Jeg ville elske det og har påpeget det for både sagsbehandler, vejleder mm, men de lukker alle i så snart det er mindre end 15 timer det handler om.