Hej NKF
Du skriver:
"Mit arbejde er ikke fysisk krævende, jeg bliver heller ikke stresset med flere patienter af gangen. Jeg har altid et forløb af gangen, bliver ikke send til akut modtagelse, bliver ikke kaldt akut på arbejde, kan holde mange små pauser undervejs, skiftende arbejdsstillinger, ingen løft osv. Jeg har lidt svært at forestille, at kommunen kan finde job med bedre arbejdsvilkår. Det er også kæmpe plus, at jeg elsker mit job.
Det føles som en kamp. Min læge er på min side, han mener også, at det vil være uansvarligt, at flytte mig fra min arbejdsplads. Jeg har også en psykisk diagnose, er i medicinsk behandling. Har aldrig været sygemeldt med denne diagnose. Men så snart er der meget uro omkring mig, så mærker jeg det på min krop. Det er også en grund, at jeg ikke vil går hjemme ledig."
Det må være situationer som din, der er tænkt på med “tilfælde, hvor det åbenbart er formålsløs at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen” jf. LBK Nr. 1428 af 14/12/2009, kapitel 13 § 70, stk.2:
“Stk. 2. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.”
Hvem vil kunne hjælpe med at dokumentere tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at arbejdsprøve og omplacere med henblik på bedst mulig funktionsniveau i erhverv? Det kan praktiserende læge - og det kan i særdeleshed speciallæge.
Kontakt praktiserende læge og helst også speciallæge og bed om deres vurderinger af evt. indikationer for / indikationer imod din egnethed til ekstern arbejdsprøvning ud fra din sygdoms baggrund og status, diagnoser, prognose, funktionsniveau, med en lægefaglig begrundet vurdering af bedst mulig tilgodeseelse af skånebehov: ved intern arbejdsprøvning eller ved ekstern arbejdsprøvning.
Bed om udskrift af journal ud fra dine samtaler med praktiserende læge og speciallæge herom og tag med til sdp-kontor og bed om at få disse udskrifter af journaler vedlagt ressourceprofil, så skal de indarbejdes i ressourceprofil, og tages med i samlet lægefaglig og socialfaglig vurdering af videre tiltag omkring overgang til fleksjob sidst i din ressourceprofil.
Der stilles meget høje krav til sdp-kontors dokumentation lægefagligt og socialfagligt. Hjælp sdp-kontor med udbygning af dokumentation for lægefaglig åbenbart vurderet formålsløst og kontraindiceret at arbejdsprøve eksternt fremfor at arbejdsprøve internt på nuværende arbejdsplads - med glidende overgang - fremfor abrupt overgang - til fleksjob, som du er indstillet til.
Dette tilgodeser lovens ånd, at der findes åbenbare tilfælde, hvor ekstern arbejdsprøvning er kontraindicerede og formålsløse både lægefagligt og socialfagligt!
Med ønske om al mulig held og lykke
Katharina