Jeg ville meget gerne høre om der er nogen, der får kontanthjælp efter, over 25.år satsen, selvom de er under 25.år ? Uden at have forsørgerpligt.
(Det står nærmere i paragraf 25, stk. 2 nr. 3.)
Og på hvilket grundlag i kan få satsen, altså hvilken diagnose ?
Det gjorde jeg inden jeg blev 25.
Jeg havde/har ikke forsørgerpligt.
Jeg fik det tildelt på baggrund af noget i retning af “emotionel ustabil personlighedsstruktur med tendens til selvskadende adfærd”. Det er lige på grænsen til at være borderlinetype som nævnes i lovteksten, men det gav ingen problemer at BORDERLINE ikke blev nævnt i udtalelsen fra min psykiater.
For andres skyld indsætter jeg lige lovteksten. De få diagnoser der giver ret til forhøjet kontanthjælp til unge under 25 har jeg fremhævet med fed.
Ja, Emotionel Ustabil Personlighedsstruktur er en diagnose (kaldes og så Emotionel Ustabil Personlighedsforstyrrelse).
Da der er flere typer emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse præciseres det i lovteksten at det er borderlinetypen der gælder; men tjo, det kan vel fortolkes forskelligt.
Selvfølgelig får man ikke forhøjet kontanthjælp fordi man er selvskadende. Og det er bestemt ikke at anbefale at blive selvskadende. At det stod i mine papirer var fordi at det var et meget stort problem på det tidspunkt.
Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge dig hvad det er du søger af oplysninger… Forstår ikke hvad det er du egentlig vil vide.
P.S.
Jeg blev 26 for nyligt, fik vist den forhøjede takst et par år…
Tror vist nok min trækprocent er vist 37.
Okay, kan ikke helt se hvad forskellen er på personlighedsforstyrrelse og borderline, men det må kommunen vel så kunne forklare.
Okay, var heller ikke lige sådan jeg mente det, nej hvem skulle det anbefale det til nogen. Jeg er selv endnu ikke kommet helt ud af det, efter flere år.
Jeg søger bare at vide, om jeg har ret til forhøjet kontanthjælp. Da jeg selv mener dette.
Borderline ER en personlighedsforstyrrelse. Emotionel Ustabil Personlighedsforstyrrelse har to underkategorier: Impulsiv type og borderline-type. Jeg tror dog, at det fra kommunernes side er nok at der står “Emotionel Ustabil Personlighedsforstyrrelse” (eller en af de andre ting der er nævnt i loven.
[i]
EMOTIONEL USTABIL PERSONLIGHEDSSTRUKTUR
For alle personlighedsforstyrrelser gælder det, at det skal have været til stede siden barndommen eller ungdommen.
For den impulsive type gælder det, at tre af flere følgende symptomer skal være til stede, heraf altid nr. 2:
Derudover skal mindst to af følgende symptomer være til stede for borderline-typen:
Forstyrret og usikker identitetsfølelse
Tendens til intense og ustabile forhold til andre
Udtalt frygt for at blive ladt alene
Tendens til selvdestruktivitet
Kronisk tomhedsfølelse[/i]
Den lov kan med meget optimistiske øjne ses som et lille fremskridt for uarbejdsdygtige kontanthjælpsmodtagere, men ærlig talt, så er det da FULDSTÆNDIG ÅNDSSVAGT at der forskelsbehandles på den måde. Alle andre psykiske lidelser end dem der er nævnt i loven kan være lige så invaliderende, så jeg kan slet ikke forstå logikken i den lov. Men den er som den er…
Så vidt jeg ved har du diagnosen infantil autisme og depression, og i så fald er du desværre ikke berettiget til den forhøjede takst.
Hvis du har mistanke om at du måske lider af en personlighedsforstyrrelse håber jeg at du taler med din behandler om det!
Du kan læse mere om de forskellige slags her: http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/personlighedsforstyrrelser.htm
Ja, jeg syntes ikke det giver mening, at der skal være sådanne begrænsninger på den lov, men kan man jo ikke ændre så meget ved.
Det der bare undre mig er, at før der blev skrevet autisme som diagnose, blev der skrevet personlighedsforstyrrelse - så forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke får forhøjet.
Ja, de 2 diagnoser, er blandt dem jeg har. Men autisme er jo en personlighedsforstyrrelse og har været der siden barndommen/ungdommen.
AD/HD, hører det ind under det, under personlighedsforstyrrelse ?
Ja, vil bestemt også snakke med min psykiater, for kan ikke være rigtigt.
Jeg beklager, men du har vist desværre misforstået det.
Du læser, at man får forhøjet takst når man har en personlighedsforstyrrelse, men så simpelt er det ikke. Der findes som du selv nævner et hav af personlighedsforstyrrelser, og ud af alle dem er det UDELUKKENDE emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype der udløser forhøjet takst.
Jeg var i Folketinget med Borderlineforeningen for at få borderlinediagnosen indskrevet i L91 og det ER borderlinediagnosen ud af personlighedsforstyrrelserne der giver den forhøjede sats, ingen andre medmindre loven er blevet lavet om (og så ville jeg formentligt have hørt om det).
Samt at loven også gælder diagnoser i skizofreni-spektret.
Håber det opklarede nogle ting.
(jeg er for resten ikke selv borderliner, jeg kæmpede for at få den bipolare lidelse med i L91, da jeg mener det er diskriminerende at forskelsbehandle på den måde)
Men det kan jo ikke udelukkende være borderlinetype, da du fik det på baggrund af, emotionelt ustabil personlighedsstruktur. Så må der da være undtagelser eller den gælder med også?
Undtagelser og undtagelser… Emotionel Ustabil Personlighedsforstyrrelse har kun to underkategorier; og da selvskadende adfærd er et af kriterierne for borderline, er formuleringen hun brugte delvist dækkende for borderlinediagnosen.
Man kan måske nok få forhøjet takst pga. Emotionel Ustabil Personlighedsforstyrrelse uden der direkte er nævnt borderline; men du vil ikke kunne få for eksempelvis Evasiv Personlighedsforstyrrelse.
Det er udelukkende EMOTIONEL USTABIL der gælder.
Agnes Marie:
Ved du noget om hvorfor det blev disse få diagnoser der blev nævnt i loven? Og nej, den er ikke lavet om
[QUOTE=SoLost;118831]Men det kan jo ikke udelukkende være borderlinetype, da du fik det på baggrund af, emotionelt ustabil personlighedsstruktur. Så må der da være undtagelser eller den gælder med også?
[/quote]
Det ER KUN borderline der giver forhøjet kontanthjælp, ingen anden personlighedsforstyrrelse.
Det er slet ikke så indviklet, prøv bare at søg på L91 - eller alternativt, gå ind på Borderlineforeningens hjemmeside.
EDIT:
Har fundet lovteksten:
“når den pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype”
[QUOTE=annagw;118840]Agnes Marie:
Ved du noget om hvorfor det blev disse få diagnoser der blev nævnt i loven? Og nej, den er ikke lavet om
[/quote]
Jeg kan ikke huske den præcise forklaring, det er nogle år siden efterhånden, men det var noget med at dem med skizofreni “var hårdest ramt pg.a. psykoser”.
Hvilket bare beviser at politikerne ikke ved hvad de snakker om. Man kan slet ikke sammenligne på den måde. Folk med andre psykiatriske diagnoser kan jo også få psykoser - hvilket jeg også prøvede at forklare derinde, men var jo helt alene, hvorimod de var en fem-seks stykker fra Borderlineforeningen som dermed kunne snakke bedre for deres sag. :-/
Jeg synes det er en direkte klam lov. Enten skal det være for alle, eller også skal den slet ikke eksistere. Det er bare ikke godt nok i min optik.
Heller ikke i min.
Det er sgu ikke nemmere at komme i arbejde for en med langvarig svær depression end det er for en borderline’er eller skizofren - eller piskesmældsramt for den sags skyld…
Desuden; hvad er det for noget fis med at man så skal have forhøjet kontanthjælp fordi man er hårdt ramt og derfor ikke kan komme i almindelig aktivering… Kontanthjælp er jo for faen ment som en midlertidig station; og hvis man anses for at være langt fra arbejdsmarkedet burde man jo slet ikke have kontanthjælp. Der mangler virkelig en mellemstation mellem kontanthjælp og førtidspension - eller større mulighed for midlertidige pensioner.
Personligt har jeg været på kontanthjælp i 5½ år og er stadig milevidt fra arbejdsmarkedet.
At taksten er lavere for unge under 25 er desuden en yderst elendig idé.
Det kom sig måske nok af at de unge skulle presses til at komme i arbejde, men med den arbejdsløshed der er nu, må der godt nok være mange der kommer i klemme på den nedsatte kontanthjælp. Den er jo ikke til at leve for hvis man har en husleje at betale.
Der er noget der er helt galt. Måske det er ved at være på tide at få vækket politikerne…
Hvis man gider læse WHO’s diagnosemanual under afsnittet: F 30-39 vil man se at også affektive lidelser kan indeholde elementer af: (lang- eller korterevarende) psykotisk tilstande - den klassiske folk måske kender er: mani med psykotiske elementer (man fabler om at man er Jesus, Jomfru Maria, Kong Gulerod, ser syner andre ikke ser osv.).
BTW: ER der nogen eksempler på, at personer med en affektiv sindslidelse med psykotilske tilstande har fået forhøjet ydelse ?
Eksperterne som var inde over loven havde endnu et argument, at det var bedre at der var nogle få der fik glæde af sådan en lov end slet ingen.
Jeg følte mig ilde tilpas efter den udlægning. Jeg har til tider så mange svingninger (er bipolar) at jeg ikke kan passe hverken arbejde, studie eller venner. Jeg kender skizofrene og folk med skizotypi som er meget bedre velfungerende end jeg er, konstant, hvorimod jeg kun er stabil i perioder.
[QUOTE=TimeGuest;118903]Hvis man gider læse WHO’s diagnosemanual under afsnittet: F 30-39 vil man se at også affektive lidelser kan indeholde elementer af: (lang- eller korterevarende) psykotisk tilstande - den klassiske folk måske kender er: mani med psykotiske elementer (man fabler om at man er Jesus, Jomfru Maria, Kong Gulerod, ser syner andre ikke ser osv.).
BTW: ER der nogen eksempler på, at personer med en affektiv sindslidelse med psykotilske tilstande har fået forhøjet ydelse ?
[/quote]
Jeg ved det! Det prøvede jeg også at forklare politikerne da jeg var i Folketinget, men det prellede bare af!
Jeg er nemlig en af “de heldige” der får psykoser, når det virkelig brænder på. Og jeg er ikke spor skizofren.
Men nej, jeg fik ikke den forhøjede sats pg.a. min bipolare lidelse.
Agnes Marie, det burde der vel egentlig køres sn sag på ?!
For når du er én af “de heldige” der får psykoser, når det virkelig brænder på, så har du jo psykotiske symptomer, hvilket kan beskrives som en (typisk: korterevarende) psykotisk tilstand som en del af den affektive grundlidelse.
BTW: Hvis det er mindste fællesnævner (AKA: klassens dummeste dreng), der sætter dagsordnen i politik (og administrationen af efterflg. givet lovgivning), så kan jeg godt se, at der er meget, der ender som ren op ad bakke
Og de mindre begavede vælgere opdager det måske først, når de har brug for en given lovgivning ?
[QUOTE=TimeGuest;118911]Agnes Marie, det burde der vel egentlig køres sn sag på ?!
For når du er én af “de heldige” der får psykoser, når det virkelig brænder på, så har du jo psykotiske symptomer, hvilket kan beskrives som en (typisk: korterevarende) psykotisk tilstand som en del af den affektive grundlidelse.
BTW: Hvis det er mindste fællesnævner (AKA: klassens dummeste dreng), der sætter dagsordnen i politik (og administrationen af efterflg. givet lovgivning), så kan jeg godt se, at der er meget, der ender som ren op ad bakke
Og de mindre begavede vælgere opdager det måske først, når de har brug for en given lovgivning ?
Men det er vel også det der er meningen ?
[/quote]
Tror bare at det, som du nævner det, er rent op ad bakke.
Og jeg har slet ikke overskuddet til det.
Og ja, jeg tror det er designet sådan. :o Lad så få muligt få del i goderne medmindre de er stinkende rige i forvejen.