Forlængelse af sygedagpenge

Min samlever har af kommunen fået at vide, at hans sygedagpenge hænger i en tynd tråd. Vi har endnu ikke fået den endelige afgørelse endnu, men han har fået brev med samlige punkter under §27. Han reagerede omgående på et punkt § 27 stk.2, hvor kommunen ikke mener, han kan nå at afklares i en arbejdsprøvning inden for 39 uger, hvad han selv mener. Det drejer sig om en varighedsbegrænsning. Min samlever står for at skulle til undersøgelse på 2 sygehuse i begyndelsen af nov. måned. Det drejer sig om 2 operationer, en i benene og i den ene skulder. Skulderoperationen kan han hurtigt komme til, den anden ved han endnu ikke. Den anden skulder er blevet opereret før, derfor ved han, at ventetiden ikke er lang til en operation.
Har I nogle gode råd, så vil vi blive glade for det.
Jeg tænker især på et råd fra Andersine85.

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhjelp/dukhs-lovguider/lovguider-i-pdf/sygedagpenge.pdf
http://www.dukh.dk/netradgivning/sygedagpenge/sygedagpengestop-og-sagsbehandlingstid
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

God læselyst

Hilsen Peter

Citat fra DUKH’s hjemmeside:

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhjelp/dukhs-lovguider/lovguider-i-pdf/sygedagpenge.pdf

- varighedsbegrænsningen

Hvis dit sygeforløb trækker ud, skal kommunen
gennemføre en særlig vurdering af din
sag ved udløbet af de 52 uger. Og her kan
kommunen forlænge udbetaling af sygedagpenge,
hvis du opfylder en af de 6 betingelser
nedenfor:

1. der kan med sandsynlighed igangsættes
    revalidering, som vil bringe dig tilbage på
    det ordinære arbejdsmarked
  2. der er behov for at gennemføre arbejdsprøvning
    eller andre afklarende foranstaltninger
  3. du er under eller venter på lægelig behandling,
    som forventes at kunne få dig
    tilbage på det ordinære arbejdsmarked
    inden for 2 år
  4. du lider af en livstruende sygdom uden
    behandlingsmuligheder
  5. der verserer en arbejdsskadesag
  6. du selv eller kommunen har rejst en pensionssag

Pr. 1/7 2009 er der kommet yderligere et forlængelseskriterium.
Du kan få forlænget dine
sygedagpenge, hvis:
- du kan ikke opnå eller fastholde beskæftigelse
på normale vilkår og det er endnu ikke
endeligt afklaret, om du vil være berettiget til
et fleksjob eller til førtidspension,

Mon ikke din mand kan falde ind under punkt 3 nævnt her?

Hvornår er varighedsdatoen?

Kunne forestille mig, at problemet nok ikke er skulderen, hvis han har prøvet det før, men nærmere benet.
Det som er problemet i den sammenhæng er, at kommunen har brug for at VIDE, at han både er helbredsmæssig stationær, og kan nå at afprøve ham, indenfor de 39 uger. Som tommelfingerregel sættes der 3 måneder af til en afprøvning/afslutning. Dvs. at han skal være opereret, restitueret og behandlingsmæssigt afsluttet indenfor 6 måneder fra forlængelsen. Og hvis han endnu ikke har en dato på operationen, så kan det jo blive et problem at bevise… Så jeg ville personligt presse på, for at få en dato til begge operationer, samt sørge for, at lægerne fortæller noget om, hvornår han er restitueret efter operationerne.

[QUOTE=Andersine85;130117]Hvornår er varighedsdatoen?

Kunne forestille mig, at problemet nok ikke er skulderen, hvis han har prøvet det før, men nærmere benet.
Det som er problemet i den sammenhæng er, at kommunen har brug for at VIDE, at han både er helbredsmæssig stationær, og kan nå at afprøve ham, indenfor de 39 uger. Som tommelfingerregel sættes der 3 måneder af til en afprøvning/afslutning. Dvs. at han skal være opereret, restitueret og behandlingsmæssigt afsluttet indenfor 6 måneder fra forlængelsen. Og hvis han endnu ikke har en dato på operationen, så kan det jo blive et problem at bevise… Så jeg ville personligt presse på, for at få en dato til begge operationer, samt sørge for, at lægerne fortæller noget om, hvornår han er restitueret efter operationerne.
[/quote]

Mange tak for dit svar. Varighedsdatoen er den 31.10.10, udbetalingen af sygedagpenge stopper den 31.10.10, hvis vi ikke hører nærmere fra kommunen.
Sidste udbetaling fra fagforening var den 24.09.09 før han blev sygemeldt. Den første udbetaling fra sygedagpengekontoret var fra den 29.9.2009 - 25.10.2009, udbetalt den 29.10.2009.
Kan han ikke få forlænget sygedagpenge med 2x13 uger efter §27, stk.2
Tak for svaret.

[QUOTE=phhmw;130111]http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhjelp/dukhs-lovguider/lovguider-i-pdf/sygedagpenge.pdf
http://www.dukh.dk/netradgivning/sygedagpenge/sygedagpengestop-og-sagsbehandlingstid
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

God læselyst

Hilsen Peter
[/quote]

Mange tak for svaret Peter. Jeg fandt noget under sygedagpengestop.

Hej Betina

[QUOTE=Katharina;130114]Citat fra DUKH’s hjemmeside:

- varighedsbegrænsningen

Hvis dit sygeforløb trækker ud, skal kommunen
gennemføre en særlig vurdering af din
sag ved udløbet af de 52 uger. Og her kan
kommunen forlænge udbetaling af sygedagpenge,
hvis du opfylder en af de 6 betingelser
nedenfor:

1. der kan med sandsynlighed igangsættes
    revalidering, som vil bringe dig tilbage på
    det ordinære arbejdsmarked
  2. der er behov for at gennemføre arbejdsprøvning
    eller andre afklarende foranstaltninger
    inden for 2 år
  4. du lider af en livstruende sygdom uden
    behandlingsmuligheder
  5. der verserer en arbejdsskadesag
  6. du selv eller kommunen har rejst en pensionssag

Pr. 1/7 2009 er der kommet yderligere et forlængelseskriterium.
Du kan få forlænget dine
sygedagpenge, hvis:
- du kan ikke opnå eller fastholde beskæftigelse
på normale vilkår og det er endnu ikke
endeligt afklaret, om du vil være berettiget til
et fleksjob eller til førtidspension,

[/quote]

Mange tak for dit svar. Ja, jeg vil også mene, han hører under punkt 3. Som sagt har vi ikke modtaget den endelige afgørelse, men ellers anker vi sagen!

De må da ikke bare stoppe sygedagpengene før uden at partshøre samt give afslag på forlængelse?? Vel Andersine85 ?? Hmm Der var jo kommet en ny lov om, at man skulle have retten til at sige noget til sagen (partshøring), før de stopper ydelsen. (sygedagpenge)

Uden partshøring = ugyldig afgørelse.

Forlang skriftlig afgørelse (hvis der er oplyst mundtligt afslag på forlængelse) - og sig de ifølge forvaltningsloven § 23 har 14 dage til at sende afgørelsen.

[QUOTE=curls;130130]De må da ikke bare stoppe sygedagpengene før uden at partshøre samt give afslag på forlængelse?? Vel Andersine85 ?? Hmm Der var jo kommet en ny lov om, at man skulle have retten til at sige noget til sagen (partshøring), før de stopper ydelsen. (sygedagpenge)

Uden partshøring = ugyldig afgørelse.

Forlang skriftlig afgørelse (hvis der er oplyst mundtligt afslag på forlængelse) - og sig de ifølge forvaltningsloven § 23 har 14 dage til at sende afgørelsen.
[/quote]

Vi har fået en partshøring og den regerede vi omgående på, bla. med en arbejdsprøvning. Vi sendte en mail til hans sagsbehandler. Hun ringede hertil og snakkede med min mand, at sagen var faldet på gulvet. Det var kun mundtligt, vi har ikke fået en skriftlig afgørelse endnu.

Hej Betina,

Det lyder bare ikke så godt når d. 31/10 er lige om hjørnet…

I morgen må I agere på det Andersine foreskriver med at få lægernes udsagn for det ene og det andet, alt andet lige vil man i afslaget skrive at lidelsen ikke er stationær, og arbejdsprøvning ikke er foretaget mm.

Mens I venter på lægerne, så ville jeg skrive til sagsbehandleren at der bør være mulighed for forlængelse af sdp. iht. §27 stk… jeg husker det ikke lige, men pointér den i mailen, for som jeg ser det er hun blot igang med at skrive et skriftligt stop af sygedagpenge. I venter jo ikke på noget fra kommunen af vel ?

Mvh. EE

[QUOTE=Katharina;130114]
inden for 2 år
[/quote]

Hej,

Jeg tænkte på pkt. 3 i §27, men Katharina, den er jo ikke 2 år, men kun 52 uger altså 1 år !!??

Betina, normalt “må” vi på K10 ikke skrive 2 indlæg direkte efter hinanden, men jeg gør det lige så du ved det.

52 uger eller 2 x 52 uger Katharina eller andre hvad er det rigtige ?

EE

Ps. du skal blot “trykke” på redigér knappen når du skal rette eller tilføje noget og dette kan du gøre i op til 6 timer efter indlægget.

[QUOTE=Enteneller;130143]Hej Betina,

Det lyder bare ikke så godt når d. 31/10 er lige om hjørnet…

I morgen må I agere på det Andersine foreskriver med at få lægernes udsagn for det ene og det andet, alt andet lige vil man i afslaget skrive at lidelsen ikke er stationær, og arbejdsprøvning ikke er foretaget mm.

Mens I venter på lægerne, så ville jeg skrive til sagsbehandleren at der bør være mulighed for forlængelse af sdp. iht. §27 stk… jeg husker det ikke lige, men pointér den i mailen, for som jeg ser det er hun blot igang med at skrive et skriftligt stop af sygedagpenge. I venter jo ikke på noget fra kommunen af vel ?

Mvh. EE
[/quote]

Hej

Vi har sendt et langt brev pr. mail med forskellige §§, så venter vi derefter udspillet, vel at mærke et skriftligt svar, som vi har forlangt på vores bemærkninger.

[QUOTE=Betina1953;130141]Vi har fået en partshøring og den regerede vi omgående på, bla. med en arbejdsprøvning. Vi sendte en mail til hans sagsbehandler. Hun ringede hertil og snakkede med min mand, at sagen var faldet på gulvet. Det var kun mundtligt, vi har ikke fået en skriftlig afgørelse endnu.
[/quote]

Ok

Så ville jeg nok foreslå, hvis I vil anke, sige til jobcentret, at I vil klage over afgørelsen og at kommentarerne til klagen kommer senere efter, I har fået den skriftlige afgørelse. Husk at klage inden 4 uger fra afgørelsen. (det gælder fra det mundtlige afgørelse, men når han får den skriftlige afgørelse, forlænges den ydeligere med 4 uger derfra).

Inden man afleverer kommentarer til klagen, kunne man som Andersine og Enteneller foreslår, få skaffet de lægeoplysninger og lignende, der gør, at en forlængelse af sygedagpenge kan være en mulighed. (Han skal bevise det netop nu).

[QUOTE=Betina1953;130154]Hej

Vi har sendt et langt brev pr. mail med forskellige §§, så venter vi derefter udspillet, vel at mærke et skriftligt svar, som vi har forlangt på vores bemærkninger.
[/quote]

Betina, mens I venter, så ryk, ryk og ryk for svar for ellers ender det ud med en klage over afslag som Curls skriver.

EE

er der ikke noget med at ventetiden til operation ikke må medtages, altså at sygedagpengene skal forlænges samme antal uger, som man afventer operation eller anden lægebehandling??

[QUOTE=Huldra;130174]er der ikke noget med at ventetiden til operation ikke må medtages, altså at sygedagpengene skal forlænges samme antal uger, som man afventer operation eller anden lægebehandling??
[/quote]

Det er da fuldstændigt korrekt Huldra :slight_smile:

Så Betina forlængelsen burde kunne ske iht. §27 stk. 3 se §27 som flg.:

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1. det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2. det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

1. den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

2. der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

3. der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Håber du får dette på plads med jeres sagsbehandler.

Kh. EE

Hej Enteneller

Tusind tak for svaret. Dette var også det, vi var kommet frem til og har sendt en mail om det i går.

Hej Betina

Hej Betina,

Det var godt, så er det bare med at rykke for svar så I får vished for om sagsbehandleren er enig heri. Man kan jo sagtens anmode om hurtigt svar, da sdp. stop jo er lige om hjørnet.

Held og lykke.

EE

Hej Enteneller

Vi har rykket for et svar inden d.27.oktober.

Hej Betina

[QUOTE=Enteneller;130143]I morgen må I agere på det Andersine foreskriver med at få lægernes udsagn for det ene og det andet, alt andet lige vil man i afslaget skrive at lidelsen ikke er stationær, og arbejdsprøvning ikke er foretaget mm.
[/quote]

Ja, for sagsbehandleren har behov for en vished om, hvad der skal ske, ved man det ikke, er man nødt til at træffe beslutning ud fra det, og det giver et negativt resultat.

Jeg ville spørge, om sagsbehandleren ikke kan indhente en status, hvor der spørges om forventet varighed ift. ventetid, operation, restitution, samt resultat af operationen, og mens de venter de max 3 uger på, at få svar retur, udsætte afgørelsen - det må man nemlig godt i 4 uger, hvis man venter på nogle akter, som kan ændre den umiddelbare afgørelse. Det betyder, at sygedagpengeudbetalingen godt nok vil stoppe, men hvis lægepapirerne siger det rigtige, og han kan forlænges, så genoptages de med tilbagevirkende kraft!

[QUOTE=Enteneller;130145]Jeg tænkte på pkt. 3 i §27, men Katharina, den er jo ikke 2 år, men kun 52 uger altså 1 år !!??

Betina, normalt “må” vi på K10 ikke skrive 2 indlæg direkte efter hinanden, men jeg gør det lige så du ved det.

52 uger eller 2 x 52 uger Katharina eller andre hvad er det rigtige ?

EE
QUOTE]

[QUOTE=Huldra;130174]er der ikke noget med at ventetiden til operation ikke må medtages, altså at sygedagpengene skal forlænges samme antal uger, som man afventer operation eller anden lægebehandling??
[/quote]

Det er 2X52 uger, og ventetid på behandling skal trækkes fra i den periode.

Problemet med den forlængelse er, at det skal være lægeligt dokumenteret, at din mand er fuldt arbejdsdygtig efterfølgende, og det er, af naturlige årsager, saftsuseme svært at få lægerne til at love!
Men få talt med de læger, se om ikke sagsbehandleren selv kan hente noget og så ellers kryds fingre!!