Førtidspension = 20 timers arbejde...

Når man nu læser kommunen søger førtidspensionister der vil arbejde mindst 15 timer om ugen(og gerne 20-25) til kr. 50,- i timen… -er der noget der trigger mig, ved ikke hvorfor? -men hvis en førtidspensionist kan arbejde omkring 20 timer om ugen, burde vedkommende så ikke være fleksjobberettiget til en normal timeløn? :confused:

.

Jo, det også det jeg har tænkt, der er noget der ikke rigtig passer sammen i det de lægger ud med i øjeblikket…

Jo, det er også det jeg tænker.
Hvis jeg kunne arbejde 15-20 timer om ugen, havde jeg da gået efter et fleksjob…

Hej Multe

Nej syntes jeg ikke, det kommer an på hvad den enkelte fejler og har af skånehensyn.

Har i en anden tråd fortalt om min personlige hjælper som havde en hjerneskade og skulle mandsopdækkes hele tiden, han havde mellem 15 og 20 timer som han nu var i humør til, men ansat på 20 timer.

Gad vide hvad de effiktive timer var, mellem 5-10timer???

Ville ikke kunne bestride et fleksjob, for ville gerne se den arbejdsgiver som ville ansætte vedkommende.

Mvh Jan

[QUOTE=Multe;128505]Når man nu læser kommunen søger førtidspensionister der vil arbejde mindst 15 timer om ugen(og gerne 20-25) til kr. 50,- i timen… -er der noget der trigger mig, ved ikke hvorfor? -men hvis en førtidspensionist kan arbejde omkring 20 timer om ugen, burde vedkommende så ikke være fleksjobberettiget til en normal timeløn? :confused:

.
[/quote]

For det første kan de være på fp efter de gamle regler.

For det andet, så læg mærke til timelønnen.
Hvis man kan arbejde for fuld kraft i det pågældende antal timer, så tror jeg ikke man accepterer en timeløn på 50 kr.

Det lyder nærmere som skånejob.

Det ændrer vel ikke på, at hvis man kan arbejde 20-25 timer med skånehensyn, så er man i stand til at bestride et flexjob…

[QUOTE=annagw;128538]Det ændrer vel ikke på, at hvis man kan arbejde 20-25 timer med skånehensyn, så er man i stand til at bestride et flexjob…
[/quote]

Hvis personen arbejder 25 timer, men kun præsterer hvad der svarer til 8 timer, så er der ikke meget økonomi i, for en arbejdsgiver, at ansætte personen i fleksjob.

Der er mange, som får fp efter de gamle regler, der arbejder 30 timer om ugen i skånejob.

[QUOTE=Vovse;128537]For det første kan de være på fp efter de gamle regler.

For det andet, så læg mærke til timelønnen.
Hvis man kan arbejde for fuld kraft i det pågældende antal timer, så tror jeg ikke man accepterer en timeløn på 50 kr.

Det lyder nærmere som skånejob.
[/quote]

Okay, var ikke lige obs. på det med de gamle regler…

Og det er da også helt fint, at der er arbejde til alle :smiley: -syntes bare det var lige i overkanten med de mange timer til den lave løn :rolleyes:

[QUOTE=Multe;128571]Okay, var ikke lige obs. på det med de gamle regler…

Og det er da også helt fint, at der er arbejde til alle :smiley: -syntes bare det var lige i overkanten med de mange timer til den lave løn :rolleyes:
[/quote]

Hvis det er et skånejob, så får man stadig sin fp ved siden af denne løn.

Jeg var engang i arb.prøvning på et beskyttet værksted, og på et tidspunkt snakkede de ansatte om deres feriepenge, og jeg hørte om et feriebeløb på ca. 1.000 kr.
Og så vidt jeg husker, så svarer feriepengene godt og vel til en månedsløn, og jeg må ærligt erkende, at jeg gad altså ikke at møde op 5 dage om ugen i 5 - 7 timer om dagen for 1.000 kr. om måneden, selv om det er oveni fp’en.

Jeg vil lige slå fast, at jeg ser ikke ned på skånejobbere, der kan være mange årsager til at de gør som de gør, det er bare ikke noget for mig.

Vovse..

Jeg ville gøre det gratis hvis ellers jobbet sagde mig noget,
ville give mig noget konstruktivt at tage mig til.

[QUOTE=annagw;128538]Det ændrer vel ikke på, at hvis man kan arbejde 20-25 timer med skånehensyn, så er man i stand til at bestride et flexjob…
[/quote]

Hej annagw

Kan man se hvad vedkommende kan præstere eller ved man hvad vedkommende fejler/har af skånehensyn.

Der er stor forskel på at være der 20-25 timer og hvor effektiv man er, nogle skriver tit “kan” arbejde 20-25timer men det er jo et vidt begreb.

Nogle skal ligge og hvile, andre skal ha pauser hver time, nogle skal begge dele osv. osv.
Så kan timerne hurtigt skrumpe ind.

20 timer i et skånejob kan ikke samlignes med 20 timer i flexjob nødvendigvis.

Mvh Jan

Det er også min tanke. Men tilbage i 80´ erne var det nemmere at få en pension, det var ikke alle som fik en pension som var fuldt uarbejdsdygtige. Reglerne var anderledes. Så det kan da godt tænkes at der er nogle, som har gået tildelt en pension for mange år siden, som har en vis arbejdsevne.

Jeg håber bare ikke, at der er nogen som melder sig under fanerne, for det vil skrævvride billedet af førtidspensionisten anno 2010 ! Politikerne vil labbe det i sig og male et falsk billede af førtidspenisonisten, som en der nemt kan arbejde. Så vil de bruge det som et argument til at tage skærekniven frem igen igen, når det gælder pensionerne.

[QUOTE=mlaa32;128618]Vovse..

Jeg ville gøre det gratis hvis ellers jobbet sagde mig noget,
ville give mig noget konstruktivt at tage mig til.
[/quote]

Og det synes jeg er helt fint.:kram:

Efter at have set hvordan et beskyttet værksted kan fungere:o, så vil jeg hellere påtage mig noget frivilligt arbejde.

Vi har alle sammen en ressourceprofil (i hvertfald os på de nye regler!) og i ressourceprofilen er det rigtig nemt at se hvad man kan og hvad man ikke kan. På skrift.

De fleste har været gennem en arbejdsprøvning, og der kan man så se de timer man kunne præsterer. Nogle 5 timer, ander 6 timer og måske nogle kunne 10 timer.

Så hvis nogen pludselig kan arbejde mere end de timer der er noteret og førtidspensionssagen vurderet på, så har man jo lidt af et forklaringsproblem!
For det første SKAL man fortælle kommunen, HVIS og såfremt man har fået en forbedring af arbejdsevnen. For det andet så vil sagen bero på en misforståelse, da ens arbejdsevne skal være VARIGT nedsat og behandlings mulighederne være udtømte - hvordan kan man så pludselig arbejde 15-20 timer???

Det der er en test, en fælde, en smart måde at få ‘snyderne’ i garnet på.
Og jeg synes det er HELT iorden og på sin plads at der bliver lagt lokkemad ud!

Lad os få renset ud i rækkerne!

[QUOTE=Vovse;128639]
Efter at have set hvordan et beskyttet værksted kan fungere:o, så vil jeg hellere påtage mig noget frivilligt arbejde.
[/quote]

Hvad har du set og hvordan?

[QUOTE=Loppen;128692]Hvad har du set og hvordan?
[/quote]

Jeg har været i arb.prøvning på et beskyttet værksted, med bl.a. en kvindelig værkstedsleder, som styrede hele værkstedet med hård hånd, og jævnligt overskred sine beføjelser.

F.eks. oplevede jeg, at en dag hvor kun den mandlige værkstedsleder var tilstede spurgte en ung kvindelig medarbejder ham, om hun havde samlet “dimsen” korrekt.
Dertil svarede han “JA”, til trods for, at vi andre kunne se, at det var forkert.

Senere kommer den kvindelige værkstedsleder, og får straks øje på de fejlagtigt samlede “dimser”, og overfuser den unge kvinde.

Da jeg så er nødt til (p.g.a. mine rygsmerter) at gå hjem, går jeg ind på den kvindelige værkstedsleders kontor og siger farvel og tak, og gør hende samtidig opmærksom på, at hendes kollega havde sagt god for de fejlagtigt samlede “dimser”, hvorpå hun med høj stemme siger, at " ****** bare skal gøre hvad hun har fået besked på".

Det var meget tydeligt, at den kvindelige værkstedsleder ikke brød sig om denne unge kvinde, som da heller ikke fik lov at fortsætte efter sin prøvetid.

Dette er kun et eksempel, og jeg ved, at denne kvindelige værkstedsleder tidligere har fået en overhaling af sin overordnede p.g.a. sin opførsel over for de ansatte.

[QUOTE=Vovse;128704]Jeg har været i arb.prøvning på et beskyttet værksted, med bl.a. en kvindelig værkstedsleder, som styrede hele værkstedet med hård hånd, og jævnligt overskred sine beføjelser.

F.eks. oplevede jeg, at en dag hvor kun den mandlige værkstedsleder var tilstede spurgte en ung kvindelig medarbejder ham, om hun havde samlet “dimsen” korrekt.
Dertil svarede han “JA”, til trods for, at vi andre kunne se, at det var forkert.

Senere kommer den kvindelige værkstedsleder, og får straks øje på de fejlagtigt samlede “dimser”, og overfuser den unge kvinde.

Da jeg så er nødt til (p.g.a. mine rygsmerter) at gå hjem, går jeg ind på den kvindelige værkstedsleders kontor og siger farvel og tak, og gør hende samtidig opmærksom på, at hendes kollega havde sagt god for de fejlagtigt samlede “dimser”, hvorpå hun med høj stemme siger, at " ****** bare skal gøre hvad hun har fået besked på".

Det var meget tydeligt, at den kvindelige værkstedsleder ikke brød sig om denne unge kvinde, som da heller ikke fik lov at fortsætte efter sin prøvetid.

Dette er kun et eksempel, og jeg ved, at denne kvindelige værkstedsleder tidligere har fået en overhaling af sin overordnede p.g.a. sin opførsel over for de ansatte.
[/quote]

:o :mad:

[QUOTE=Loppen;128708]:o :mad:
[/quote]

Lige præcis.:smiley:

[QUOTE=helenekr;128651]Vi har alle sammen en ressourceprofil (i hvertfald os på de nye regler!) og i ressourceprofilen er det rigtig nemt at se hvad man kan og hvad man ikke kan. På skrift.

De fleste har været gennem en arbejdsprøvning, og der kan man så se de timer man kunne præsterer. Nogle 5 timer, ander 6 timer og måske nogle kunne 10 timer.

Så hvis nogen pludselig kan arbejde mere end de timer der er noteret og førtidspensionssagen vurderet på, så har man jo lidt af et forklaringsproblem!
For det første SKAL man fortælle kommunen, HVIS og såfremt man har fået en forbedring af arbejdsevnen. For det andet så vil sagen bero på en misforståelse, da ens arbejdsevne skal være VARIGT nedsat og behandlings mulighederne være udtømte - hvordan kan man så pludselig arbejde 15-20 timer???

Det der er en test, en fælde, en smart måde at få ‘snyderne’ i garnet på.
Og jeg synes det er HELT iorden og på sin plads at der bliver lagt lokkemad ud!

Lad os få renset ud i rækkerne!
[/quote]

Hejsa

Timetallet siger intet om hvorvidt de er berettigt til fleksjob eller pension.

For at være berettiget til fleks job skal du kunne arbejde imellem 37 og 12½ time om ugen. Det er effektiviteten under udførelsen af arbejdet der bestemmer den endelige effektive arbejdstid. Kan du f.eks arbejde 25 timer om ugen med 50 % effektivitet er din beregnede arbejdstid 12½ time. Dette på trods af, at du fremmøder 25 timer.

Førtidspensionister kan have en arbejdstid på imellem 37 timer om ugen og 0 timer. 37 timer om ugen med 15 % effektivitet giver en beregnet arbejdstid på 6 timer om ugen (5.55)

Der er derfor ingen problemer i, at kunne arbejde 15 timer om ugen, under den forudsætning at du ikke er 100 % effektiv i arbejdstiden.

Både i fleksjobsager og pensionssager er den beregnede arbejdstid ofte en anden end den tid det fysisk er muligt at fremmøde i et arbejde.

Jeg skriver ikke om fleks!, jeg skriver om førtidspensionister på den nye ordning, der har fået dokumenteret at de ikke kan blive selvforsørgende, ej heller delvist selvforsørgende, og har fået tilkendt førtidspensionen fordi de ikke har en arbejdsevne i noget erhverv, og fordi tilstanden er varig og uden behandlingsmuligheder!

Hvis DE kan præsterer 15 - 20 timer, så er der da noget galt…

At de ka’ arbejde 6 timer om ugen er jeg sgu godt klar over, men tråden handler om en arbejdstid på 20 timer for førtidspensionister!!