Ftp. uden arbejdsprøvning.

Hej.

Ville lige høre erfaringer fra, om der er nogen herinde, der har fået tilkendt ftp. uden nogensinde at have været i arbejdsprøvning ?

Blot for at høre om dette er muligt og hvordan jeg står.

Det kan sagtens lade sig gøre hvis ens sag er stærk nok, men som udgangspunkt skal man igennem det.

Ved der et par stykker herinde der har fået tilkendt det, men de kommer nok selv frem måske :slight_smile:

Egen sag er selv mod ftp uden arbejdsprøvning, og slet ikke været omtalt heller.
Så det kommer an på din sag kort og godt.

jeg er ved at få tilkendt pension uden arbejdsprøvning.

Okay, jamen så er det da muligt, det er altid noget. :slight_smile:

Håber da på at høre fra jer, der har prøvet det også. :slight_smile: ?

Gad godt at vide lidt om, om det oftest kan lade sig gøre med psykiske eller fysiske diagnoser ?

*Jeg forstod ikke de sidste 2 sætninger, du skrev ?

Okay, er du blevet indstillet af sagsbehandler, efter §18 ?
Eller søger du efter §17?
Må jeg spørge om dit grundlag, er fysisk eller psykisk ?

jeg er blevet instillet af sagsbehandler. §17

Skal indrømme at de fik travlt med at søge efter jeg fik tilkendt min nedsat erhvervsevne forsikring. Siden jeg får den vil det være langt det billigste for kommunen at give mig pension.

Min sygdom er udelukkende fysisk. Hvilket nok er en sjældenhed i forhold til min alder.
Der er nok heller ikke så mange der slipper for arbejdsprøvning når det er fysisk betinget.
Min sag er dog også noget speciel.

Tror de fleste der får tilkendt pension idag er psykisk belastede.

Når sagsbehandler indstiller, er det da altid efter §18 ?

Ja undskyld du har ret.
Jeg bliver indstillet efter § 18

[QUOTE=SoLost;121498]Okay, jamen så er det da muligt, det er altid noget. :slight_smile:

Håber da på at høre fra jer, der har prøvet det også. :slight_smile: ?

Gad godt at vide lidt om, om det oftest kan lade sig gøre med psykiske eller fysiske diagnoser ?

*Jeg forstod ikke de sidste 2 sætninger, du skrev ?
[/quote]

Mente blot at min egen sag selv kørte udenom arbejdsprøvning =)

grunden til de fleste kommer igennem en

1 pension gives udfra din erhversvsevne og ikke sygdom

2 du skal have en læge til til skrive din tilstand bliver forværret i en sådan grad, at din sygdom kan blive værre på sigt eller livstid eller en arbejdsprøvning er nytteløst. det er det meget få læger som skriver

3 så uden en arbejdsprøvning har en kommune meget svært ved at vurdere ens erhversevne.
ergo kan ens sag trække rigtig meget ud, hvis ens lægepapir heller ikke er stærke eller uden en direkte diagnose

4 så jeg vil sige det på den måde, hvis man bliver indstillet til en pension uden en arbejdsprøvning. så er ens lægepapir så stærke, at man dårligt skal bekymringer sig om man får pension.

Jeg fik også tilkendt førtidspension UDEN arbejdsprøvning, da psykiateren skrev at en arbejdsprøvning ville forværre min tilstand.

På det tidspunkt havde jeg ikke været i '‘aktivering/arbejdsprøvning’ i næsten 10 år.
Normalt kan de godt se gennem fingrene med en arbejdsprøvning, hvis blot man har en der er max 6 mdr gammel.
Men jeg fik altså kørt den igennem, selvom jeg ikke havde været ude i noget i en 10-årig periode.

Også §18 her.
Men fik efterfølgende afvide, at jeg sagtnes kunne have fået en §17 hjem.

[QUOTE=helenekr;121533]Jeg fik også tilkendt førtidspension UDEN arbejdsprøvning, da psykiateren skrev at en arbejdsprøvning ville forværre min tilstand.

På det tidspunkt havde jeg ikke været i '‘aktivering/arbejdsprøvning’ i næsten 10 år.
Normalt kan de godt se gennem fingrene med en arbejdsprøvning, hvis blot man har en der er max 6 mdr gammel.
Men jeg fik altså kørt den igennem, selvom jeg ikke havde været ude i noget i en 10-årig periode.

Også §18 her.
Men fik efterfølgende afvide, at jeg sagtnes kunne have fået en §17 hjem.
[/quote]
tror dog også det er lettere når det er noget psykisk end fysisk, at undgå en arbejdsprøvning.

har været i en arbejdsprøvning , men der bliver nu skrevet i mine papir
at hvis kommunen har tænkt på ydeligere arbejdsprøvning eller aktivering
så vil det kun forværre min tilstand. lægen har så skrevet sit direkte nummer
så er lidt spændt på det møde med min sagsbehandler, hvad de har tænkt sig.

Ja, jeg har fået tildelt førtidspension uden arbejdsprøvning pga. en fysisk lidelse (HMS og en deraf følgende skade i ryggen). De havde forsøgt at iværksætte en arbejdsprøvning som jeg naturligvis sagde ja til, da man jo er samarbejdsvillig.

Jobcentret måtte betale en taxa ud til samtalen derude, da min gangdistance er under 100 meter, så jeg ikke selv kan gå til bussen. Henset til de skånekrav mht løft, sidde, gå m.v. samt at de ikke kunne tage stilling til, hvorvidt jeg skulle sløjfe min daglige vedligeholdelsestræning fra fysioterapeuten fandt de ud af, at henset til de par timer om dagen der kunne være tale om incl hvile, transport til og fra m.v. at det ikke var reelt at jeg nogensinde kunne blive hverken helt eller delvis selvforsørgende. De aflyste selv arbejdsprøvningen, og selvom der så skulle gå 3/4 år hvor sagen så skulle op i nogle teams til revision, lægekonsulent m.v. så fik jeg en dag at vide, at de selv havde indstillet min sag til pension, og den gik igennem i løbet af et par uger mener jeg.

Håber du kan bruge denne info til noget, held og lykke :rolleyes:

Fra jeg mødte op på kommunen første gang til jeg fik pension gik der 14 uger.

Først ville kommunen have mig arbejdsprøvet men min læge skrev det ville forværre min sygdom-så forlangte kommunen jeg kom til en speciel læge som de valgte. Han skrev også at det ville forværre min sygdom. Så indstillede sagsbehandleren mig til pension og det var så det

det er åbenbart,på forskellige grundlag,en FP bliver tilkendt.

jeg fik tilkendt FP for snart 14 måneder siden.jeg var heller ikke i arbejdsprøvnig inden.den enenste arbejdprøvning som jeg har haft,er helt tilbage i 2003 og den arbejdsprøvning var på 3 måneder.og en arbejdspsykolog test i 2006.

jeg var i 2008, næsten 1 år i aktivering 6 timer om ugen,det skulle jeg,men så gik det stærkt med,at jeg fik nye attester mm.

men faktisk har jeg ventet siden 2000 på,at der skulle ske noget i min sag, selvom jeg rykket kommunen

så på hvilket grundlag min FP blev besluttet,ved jeg faktisk ikke.jeg har en generalhelbredsattest,samt en psykiatrisk speciallægelæge erklæring.

det eneste jeg fik,at vide fra sagsbehandler var,at lægekonsulenten havde indstillt mig til en FP,efter hun havde sendt mine akter til pensionsteamet.

men jeg kan fint leve,med mit brev ang. en tilkendt FP,selvom jeg ikke ved årsagen til en FP.

hvordan kan man får tildelt en FP, uden at vide det?
det fatter jeg alså ikke en meter af
man burde vil vide som den første hvorfor og hvad man kan og ikke kan
skal ikke blande mig i hvorfor
Men den slags sager er netop grunden til en ny reform.
at man får tildelt en FP, fordi en kommunen åbenbart så mener det er billigere
end at prøve og sætte folk i arbejde.
intet personligt, men det er netop med til at stille spørgsmålstegn ved nogle former for psykiske lidelser.
især når de fleste får FP pågrund af en eller form for psykisk lidelse

Min psykiater siger han vil skrive, at arbejdsprøvning vil forværre min tilstand. Han siger jeg ikke kan komme i arbejdsprøvning det næste år, i hvert fald.

Så kan de vel ikke rigtig forlange en arbejdsprøvning før en pension.

Jeg ved ikke lige hvornår ens lægepapir er stærke, men der ér direkte diagnoser.

Mange tak for alle jeres erfaringer. Det lyder til, jeg har en chance for at undgå arbejdsprøvning, når den udtalelse fra min psykiater kommer. :slight_smile:

Jeg er bare meget i tvivl om, hvis psykiater skriver, det han nu skal skrive og kommunen derfor ikke må sende i arb. prøvning.

Kan man så godt få afslag på pension, med den begrundelse at man ikke har været i nogen arb. prøvning ?

Det er nok en dårlig ide hvis din psykiater skriver at du ikke kan komme i arbejdsprøvning nok det første år.. for så afventer kommunen bare det år er gået.. uden at give dig pension. så hvis du kan få ham til at nøjes med at skrive, at en arbejdsprøvning vil forværre dit helbred. så er det bedre.
og her mener jeg ikke, at det er for at snyde sig til en pension..at jeg giver det råd.. hvis nogen udefra skulle læse dette… jeg skriver det for at solost skal have en chance for at få den fred og ro som er tiltrængt.

Ja, jeg tænkte også på det er lidt mærkeligt, at han siger det med et år.
Selvom han siger mindst et år.
For han siger jo også at jeg skal have pension og ikke kan komme ud i ordinær beskæftigelse.
Så måske skulle jeg lige høre ham, hvad det helt præcis er han mener, der kunne ske om mindst et år.
Kan godt være han bare tænker skånejob.
For mener ikke han decideret sagde arbejdsprøvning.
Det med mindst et år, tror jeg også kun han mener, hvis jeg får pension og får ro på.
For de sidste 2.år på kontanthjælp, har jeg kun fået det værre af.
Så endnu et år på kontanthjælp, ville jeg jo kun få det endnu værre af.
Der er jo ingen behandling for min diagnose, måske for nogen af alle mine plus diagnoser, men det er vel den vigtige diagnose de skal kigge på, det handicap jeg er født med.
Så jeg tror bare han måske mener, at jeg måske kan få det bedre med hensyn til min plus diagnoser, som bl.a. angst & depression.
Men kan ikke se det skulle gøre at jeg ville kunne komme i ordinær beskæftigelse.
Da jeg har fået af vide, at det bliver udløst på grund af min Autisme og det vil altid være en del af mig, der kan blive ved med at komme.
Hov, det blev vidst lidt langt. :slight_smile: Ville bare give dig ret i, at det intet har at gøre med at snyde sig til en pension, at ens psykiater formulerer sine breve bedst muligt for en.
Det er vidst ret umuligt at snyde sig til en pension i dag, tror jeg ikke lige der er nogen der gider at bruge tid og kræfter på.
Og hvorfor skulle man også det.
Ville for alt i verden ønske at jeg ikke var født med et handicap og bare kunne tage en uddannelse, som andre på min alder.
Og aldrig skulle have været på kontanthjælp og igennem alt det her med systemet.

Nej, et liv uden kommunen, er vidst noget lettere.

Du har godt nok været heldig, godt at høre der er nogen der slipper for dårlig sagsbehandling. :slight_smile:

Må jeg spørge på hvilket grundlag du fik tilkendt din ftp. og hvor længe det er siden ?