Hej med jer!
Jeg har med fordel brugt denne side, og læst en hel del herinde, i forbindelse med partshøringen angående min mand.
Min mand blev i november 2008 sygemeldt, med depression.
I februar 2009 lod han sig indlægge på psykiatrisk sygehus, da han ikke følte han fik hjælp. Her fik han doseret sin medicin, men ellers kun samtaler med social og sundheds assistenter. (psykiater ved indlæggelse- og ved udskrivnings samtale )
I slutningen af februar, ca 14 dage efter indlæggelsen, skal han til den samtale med psykiater, som kommunen forlanger. Min mand er i vildrede, og aner jo faktisk ikke engang selv, hvad der sker! hans mor er netop blevet indlagt, efter beskeden om at hendes søn var syg! (hun dør kort efter, 60 år)
Psykiateren vurderer at min mand har en svær, ubehandlet depression, samt voldsomme selvmordstanker.
Min mand bliver udskrevet sidst i Marts, samme dag, som hans mor er død.
I maj 2009 lod han sig indlægge igen, vi fik en god snak, og min mand så pludseligt lys for enden af tunnelen, og lod sig udskrive efter 4 dage. her INGEN samtaler med nogen.
Juli 2009, min mand deltager frivilligt i et langvarigt forløb på misbrugscenter, da han ofte har tyet til alkohol, for at dæmpe sine symptomer. (her er ikke tale om dagligt misbrug, men at han ca én gang hver anden måned, alt afhængigt af hans tilstand, har drukket sig fra sans og samling. Her får min mand lidt styr på sig selv, og hvorfor han har drukket i de perioder, hvor han er presset.
Første arbejdsprøvning skulle ske i september, 2009. Min mand har angst, og bryder sig ikke om mange mennesker. første arbejdsprøvning er som pedel medhjælper på kommunens største skole. Efter 4 dage, drikker han sig fuld,
da presset har været for stort, og stedet for stressende. sagsbehandler skriver, at Min mand har ødelagt sin arbejdsprøvning, ved at drikke, og stopper hans sdp, indtil ugen efter, hvor min mand frivilligt starter på antabus.
Herefter bliver der iværksat et træningsforløb i det kommunale “fitness center”.
(November/december 2009)
december 2009/Januar 2010, min mand har selv fået en tid hos en psykiater, da han stadig føler sig overset. Han har en samtale med en underlig psykiater, der mener at det hele ligger i min mands personlighed, men øger dosis af medicin (cymbalte 120 mg), samt tilføre ny pille mod angst.
Januar 2010, min mand stopper med den nye pille, da han på 14 dage har taget 15 kg på.
Marts 2010, min mand kommer i ny arbejdsprøvning, i en tømmerhandel, hvor han skal rende rundt i butikken, og ellers samle fuglekasser. stopper efter 4 dage, ender i druk igen.
14 april 2010, kommunen har henvist min mand til ny psykiater, dette bliver ved et tilfælde, den samme som vi selv har konsulteret. Psykiateren skriver:
“Han havde det godt, og han spørger sig selv, om det var pga medicin, eller fordi han fik fred og ro. Så kom han i arbejdsprøvning, han havde det godt.han havde det så godt at han gik på druk, og så blev det ødelagt.
Hustruen er ikke i stand til at tage styret i disse situationer.
jeg foreslår at han fortsætter med cymbalta 120 mg lang tid fremover, og lader være med at drikke.
Han mener bestemt at han kommer tilbage til 37 timer, og det synes jeg man skal holde fast i.
Jeg kan ikke fravælge evt. fagområder, ud over at værtshuse skal han ikke arbejde på!”
Hvordan kan man blive ved med at skrive at det er alkoholen der ødelægger hans jobprøvninger, når enhver med bare en smule viden indenfor psykiatri ved, at man drikker for at dulme sine “smerter”??
I Maj 2010, starter min mand i en ønske jobprøvning. Dvs det han altid har drømt om. På en golf bane. Her passer han sig selv, slår græs, hører radio og har kun kontakt med kollegaer i pauserne.
Han starter med 4 timer dgl., 1 ugentligt fridag. efter 14 dage 4 timer dgl, 4 uger 6 timer dagligt.
efter 4 dage med 6 timer, er der evalueringsmøde med jobkonsulenten, og han kommer ned på 4 timer igen. Hver gang han skal op i tid, bliver han syg og ude af stand til at møde op. Efter 4 timer på arbejde, sover han 4 timer bagefter.
efter 12 uger, er der nyt møde. min mand har haft mange fraværsdage, sågar en hel uge samlet.
der skrives at det formentligt er fordi, han ved han står til at skulle i a-kassen pr 30 juli. Dvs stå fuld til rådighed.
(dette er vi så vidt ikke uenige i, det er dog ganske logisk at man føler sig voldsomt presset, og ladt i stikken, når man efter 12 uger kun er oppe på max 4 timer om dagen.!!)
Ved afsluttende samtale med sagsbehandler d. 28 juli 2010, er hun villig til at forlænge arbejdsprøvningen med 4 uger, HVIS HAN TAGER SIG SaMMEN OM KOMMER OP PÅ DE 37 TIMER!
han tilbydes at fx. skrive under på raskmeldingserklæringen, da der jo er så mange arbejdsløse pt, vil han sikkert kunne gemme sig i a-kassen i et stykke tid! det nægter min mand selvfølgelig!
Så henvises han til kontanthjælp. Min mand svarer at det kan han jo ikke få, når hans kone er selvstændig. sagsbehandleren svarer, at det jo ikke er samfundets skyld at han er gift!!
Min mand har nået generel varighed, her den 31 august.
Han har været sygemeldt 52 uger, plus 39 uger SDP loven § 27, stk 1 nr 2.
Vi har i partshøringen gjort opmærksom på, at der ikke foreligger nogen afklaring. Blot er der taget stilling til at min Mand ikke kan få revalidering, da han selv kun ser sig i stand til at arbejde 4-5 timer dagligt.
Vi har foreslået en forlængelse efter Sdp §27 stk 1, nr 4.
men får i partshøringen følgende svar
”Den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«
”xxxxxxx KOMMUNE HAR VURDERET, AT DET IKKE ER UDELUKKET, AT DU IKKE KAN OPNÅ ELLER FASTHOLDE BESKÆFTIGELSE PÅ NORMALE VILKÅR. BAGGRUNDEN FOR DETTE ER, AT DER I DE LÆGELIGE AKTER FRA EGEN LÆGE OG PSYKIATER FREMGÅR, AT DU IKKE LÆNGERE ER DEPRESSIV OG FORMENTLIG SNART VIL KUNNE VENDE TILBAGE TIL A-KASSEN.”
Alt dette er foregået ud for den relevante arbejdsprøvning, og i partshøringen slog vi på, at udtalelser fra psykiater og læge var forældede og forlangte nye og relevante udsagn i sagen! Lægen har skrevet at hun i april ikke havde set patienten længe, men skriver så igen det samme som psykiateren, ud fra psykiaterens vurdering. Min mand gik til ugentlig psykolog samtaler, og brugte derfor ikke lægen der…
Så er spørgsmålet, hvad skal jeg helt konkret slå på i klagen? Hvordan kan en psykiater vurdere, at patienten ikke længere er depressiv, og fortsat give maxium mængde af antidepressiv??
Hvordan kan man i den ene § Afslå noget på patientens egen udtalelse, men i andre § slå på andres mening?
Skal der ikke tages stilling til, om man skal i flexjob, eller søge pension???
Har brug for et par gode fif og lidt kamp gejst ![]()
Jeg er selv hjemme fra arbejde i dag, da adrenalinen pumper rundt! Får vist snart stress ![]()