Tak for svar til alle 3
Jeg har ikke HMS, er bare stødt på forkortelsen herinde flere gange og var begyndt at undre mig over hvad det egentlig er.
Og ja, hejden. Du kan tro at jeg kender til det.
Jeg er 53 år og har døjet med ryg og skuldre, siden jeg var 20.
Jeg har bla. arbejdet som syerske, bilmontør og køkkenass.-leder.
Fik i 1976 svær bækkenløsning og gik med dette i 5 år + endnu et barn, før det blev konstateret. Var næsten helt indvalid af dette.
Behandlet og ud på arbmarkedet igen.
Syerske frem til 87, hvor jeg måtte gi`op, meldt som arb.skade. ikke godkendt
Begyndte at læse på egen regning, ingen støtte fra kommunen. Læste 4 år.
Pludselig efter eksamen, kunne jeg blive revalideret, blev køkkenleder, da mad var min store hobby.
Som uddannet har jeg prøvet forskelligt og fandt hurtigt ud af, at jeg ikke kunne klare storkøkdrift. For tungt.
Var heldig i 98 at blive ansat i et mindre køk. Bare lykken.
Men ak. måtte i 2002 have ny hjerteklap, i 2007 opereres for brok ved brystbenet og har begge gange kæmpet mig tilbage til jobbet, som jeg jo elskede. Samtidig har jeg hele tiden kunnet mærke, at muskler og led er blevet værre og værre. Jeg har gennem alle år gået til alle mulige behandlinger for at kunne holde mig på arb.
Køk blev i 2007 til modtage køk. de gode kollegaer forsvandt ( tog hensyn til mig ), nu var det meget ene arb. og faktisk meget tungere.
Jeg gjorde opmærksom på at jeg havde svært ved arb., men ny leder viste ingen forståelse, tværtimod, jeg fik endnu flere enevagter og blev sat op i tid.
Marts 2009 kunne jeg så ikke mere, men måtte sygemeldes.
Er i dag opereret for spinalstenose og svær slidgigt i nakken, har kronisk lumbago med iskias, tilbagevendende facetledssyndrom i brystryggen, myofacielt smertesymdrom og har lige fået konstateret en diskusprolaps nederst i rygsøjlen.
Så du kan tro at jeg ved hvad smerter er. Har lige fået tilkendt ftp, men står nu med et hus fuldt af hjælpemidler, bare for at få min dagligdag til at fungere
nogenlunde.
i dag kan jeg se, at jeg prøvede at blive på arbmarkedet alt for længe, men det er jo så nemt at være bagklog.
Nu må jeg nyde den ro som ftp. sikkert vil give mig og så få det bedst mulige ud af resten af mit liv.
Dette blev vist lidt langt, men godt at få sat ord på.
Håber at det flasker sig for alle i andre som stadig kæmper.
mvh. køkkenleder :kram: