Invalidebil/trivselsbil

Hej Allesammen :slight_smile:

Da jeg formoder, at andre måske kunne være interesseret i emnet invalidebil/trivselsbil, starter jeg denne tråd.

I forbindelse med min egen søgen efter oplysninger, om hvordan det foregår når man søger invalidebil, har jeg kun kunnet finde love og paragraffer, men desværre ingenting der kunne beskrive hele processen, og hvad man skal igennem.

Jeg har dags dato været ved min egen læge, for at være sikker på, at hun støtter mig i ansøgningen om invalidebil, jeg har da fundet ud af, at egen læge bliver spurgt, f.eks. om en generel helbredsattest. Forskellige personer har anbefalet mig at søge om dytten, der i blandt ergoterapeut, fys osv.

I morgen mellem kl. 8 og 9 starter jeg med ansøgningen, da ergoterapeuten der har med bilansøgning at gøre har telefontid.

I denne tråd vil jeg løbende fortælle hvad der sker, og hvad jeg bliver trukket igennem;). Dette gør jeg for at andre forhåbentlig kan få gavn af det, og fordi jeg vil blive glad for input fra andre der måske har erfaringer med området.

Jeg ansøger om en bil på det trivselsmæssige grundlag, d.v.s. at jeg ikke skal bruge den til arbejde eller uddannelse, men udelukkende til trivselsmæssige forhold, så som fritid, behandlinger, familiebesøg, læge, frisør, kørsel med børn og så videre.

Jeg håber I kan få gavn af dette, og jeg vil gøre mit bedste for at beskrive det hele så alle kan forstå det, ellers må i jo spørge.:confused:

Det kan jo gå hen og blive et negativt resultat, men jeg håber i kan bruge mine beskrivelser alligevel.

:kram: til jer alle

Stoktoft

…tak for det Stoktoft..:slight_smile:

det bliver da interessant at vide hvordan sådan noget foregår …:slight_smile:

:slight_smile:

Lyder fint Stoktoft for jeg havde også tænkt mig at ansøge på et tidspunkt… :slight_smile:

Lyder som en rigtig god ide med at starte en tråd ang dette.
Jeg er også begyndt at søge bil, den skulle jeg søge igennem handicapcentre syd, hos en sagsbehandler. Efter at hun havde modtaget min ansøgning, var jeg til et møde hos hende. hun oplyste mig om hvor mange penge jeg ville få, hvis jeg blev godkendt. Hun gennemgik så min ansøgning sammen med mig.
Når man søger bil er det vigtigt at man i sin ansøgning skriver meget præsis hvad man skal bruge bilen til, alt fra venindebesøg, aktiviteter til praktiske gøremål, både for dig selv og dine børn. For da hun gennemgik min ansøgning, så var der mange ting hun hurtig kunne finde en anden løsning på.:(, f.eks forventes der at faren tager ca halvdelen af de ting, man skal med børnene, så ville hun mene at venner og familie også kunne besøge mig, hvis mine børn skulle se dem, og jeg kunne besøge dem hvis jeg var alene( så kunne jeg tage min mini crosser) ja sådan var meget af mødet, men hun sagde til mig, at hun selvfølgelig godt kunne forstå mig som mor, og dette behov man havde for at kunne have et mor-barn forhold, og at man selvstændigt kunne udføre nogle ting, men at hun ligeledes også ville gøre mig opmærksom på, hvor svært det var blevet at få bevilliget bil. Hun ville dog lige vente med at starte ansøgningen efter hvad jeg bliver visiteret til, om det er pension eller fleks, jeg er nemlig stadig på sygedagpenge.
Om jeg får afslag, ved jeg ikke, jeg har i øjeblikket fået bevilliget taxa-kørsel til mine piger om morgen, så de kan komme i børnehave.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er samme procedure i alle kommuner.
Skriv endelig når du har snakket med dem i morgen, det kan jo være interessant at høre om det er forskelligt fra kommune til kommune.
Louise:kram:

Ja, jeg ved det er svært, at få bevilget bil, især på det trivselsmæssige grundlag. Er allerede ved, at notere hvad jeg skal bruge den til. Jeg bor langt fra ALT, kontrol på sygehus der ligger 80 km væk, bassintræning 20 km, famillie (min) bor 25-55 km væk osv. osv. De store drenge går til fritidsinteresser, som ligger 25 km væk, og det starter inden manden får fri, så han kan jo ikke nå det.

Men ja der er meget der skal tages i betragtning, så skriv endelig hvis du kommer i tanke om noget;)
Jeg er førtidspensionist, så derfor er det ansøgning på trivselsgrundlag.

mvh

Stoktoft

HEJ

DET LYDER SOM EN GOD IDE,TÆNKTE PÅ OM I MÅSKE KUNNE SKRIVE JERES DIAGNOSE PÅ, DET ER MERE FORDI AT DET ER JO OGSÅ EN ER EN DEL AF OM MAN KAN FÅ BEVILLIGET HANDIECAP BIL ELLER TAGER JEG FEJL?

I MÅ ALLE HAVE HELD OG LYKKE MED JERES ANSØGNINGER OG HÅBER AT DET LYKKES FOR JER.

GOD AFTEN

MAI-BRITT:)

Jeg er ligeledes gået igang med, at søge invalidebil. Er foreløbig i praktik som flex, men regner da stærkt med, at blive ansat herefter :wink:

Har derfor søgt bilen både som arbejde og trivselsbil! Venter pt på, at komme til generel helbredsundersøgelse hos egen læge. Bor alene med min datter som ikke ser sin far så ofte. Det har jeg kommenteret i min ansøgning.

Mine diagnoser er piskesmæld og fibromyalgi. Ved ikke om jeg er syg nok til, at få bil. Ved bare, at jeg i tre år har lånt bil af bla. mine forældre ( de har kun sjældent haft bilen og har planlagt med mig hvis deres anden bil eks. skulle på værksted). Har nu været ude, at købe en gammel spand som forhåbentlig kan holde til jeg (måske) får bevilget en bil fra kommunen.

Tror på, at der er rigtig mange herinde der kan få brug for, at følge med i hvad der sker. Rigtig godt initiativ… :slight_smile:

Held og lykke til alle der søger om en bil… :kram:

Sanne

Prøv at læse på det her link http://www.scleroseforeningen.dk/Forskning%20og%20behandling/Værd%20at%20vide%20om%20sclerose/Fakta%20sider/Sociale%20emner/Handicapkompenserende%20ydelser/Handicapbil.aspx

her er der meget detaljeret forklaret hvordan man bære sig ad, hvad forskellen er på handicapbil/trivselsbil og hvordan betaling foregår og meget andet… :slight_smile:

Glæder mig til at følge med hvordan det går med at få en trivselsbil stoktoft og krydser fingere for dig hele vejen :smiley:

Hej Mai-britt Jeg har Psoriasisgigt og har en dårlig gangdistance.

Hej Stoktoft jeg skal nok skrive hvis jeg kommer i tanke om noget. hvis jeg var dig ville jeg nævne at det at kunne være selvstændig,og ikke altid være afhængig af andre (familie og venner) betyder meget for din dagligdag og dit selvværd. Og at man kan være mor for sine børn på lige vilkår med andre raske forældre.
Louise:kram:

Ja, så har jeg talt med ergoterapeuten, vi fik en god snak, virker som en flink dame.

Hun sender et ansøgningsskema til mig, der skal jeg jo selvfølgelig lige huske, at sætte x ved at hun må hente oplysninger. Hun skal bruge oplysningerne fra sagsbehandleren, der ligger jo det hele fra pensionssagen osv.
Afhængig af tiden, kan det være mine speciallægeerklæringer bliver forældet, en er fra 2006 og en fra medio 2007, så der skal indhentes en helbreds/statusattest fra egen læge.

Ud fra vores snak, mente hun, at det nok blev nødvendigt med en tur på motorkontoret, der vil de vurdere om der skal være påtegninger i mit kørekort, f. eks. automatgear, bremseforstærkere og ekstra spejle, det vil så sige, at jeg ikke må køre en bil uden dette. Hvis jeg så ikke bliver bevilget bil, kan jeg søge om støtte til disse ting i egen bil, den skal så være ny.

I en ansøgning om bil bliver der lagt meget vægt på ens gangdistance, som ergoterapeuten sagde, skal den være meget ringe, der bliver kigget på hvor langt man går, hvordan, pauser og smerter under og efterfølgende.

Grunden til, at hun vil have mig på motorkontoret, er at jeg har føleforstyrelser i benene efter discusprolaps (op i 1995).

Mine diagnoser er følgende: Eftervirkninger efter discusprolaps
Fibromyalgi
Slidgigt i lænd/korsben og ankler

Jeg fik af vide, at jeg skal regne med ca. 1 års behandlingstid, og så kan man jo altid håbe det går lidt hurtigere, det var også det hun sagde, hellere forvente/være forberedt på lang tid end blive skuffet;)

:kram: fra mig til jer

Stoktoft

ps. Hun nævnte også det med selvstændighed.

1 år :eek::eek::eek::eek: ja de kører klatten…især nu hvor det står I alle medier at der er 8 sagsbehandlere til en ledig eller på overførselsindkomst :eek:

Man skulle tro det kunne gå lidt hurtigere…

Hej igen

Fedt at i skriver jeres diagnose, jeg har nemmelige også overvejet at søge, men var ikke lige sikker på om jeg kunne komme i betragnig,

Min diagnose er 2 prolapser med smerter ned i h ben sligigt i ryg hofter og knæ, med en dårlig gangfunktion, ( er i vente position for sclerose diagnosen, mange hvide pletter i hjerne samt mange følforstyrelse rundt om i kroppen)nu også fundet et anurisme i hjerne efter en skanning så afventer evt operation.

så overvejer om jeg måske kunne komme i betragtnig til en, har bare lidt svært ved at få mig selv til at søge, da jeg jo bedst kan lide at klare mig selv, så der skal lige overskrides nogen grænser. Men dejligt at se at også andre med deres diagnose søger så måske jeg får blod på tanden og søger jeg hader at bede det offentlige om hjælp.:frowning:

Hej, du skal ikke være " bange for at søge pension", selv om det lyder lidt nemmere sagt end gjort..

Du har jo mange diagnoser, og selv om “Vi er opdraget til at, kunne forsørge os selv” kan man jo desværre komme derhen, hvor det ikke kan lade sig gøre.

Så på med vanten doo, du er ikke nogen " nasser" på samfundet, men har ret til at, blive hjulpet, og måske få et LIV, med evt. sygdom.

Håber det bedste for dig, og mange :kram: Helle

Så er ansøgningsskemaet ankommet.

I skemaet er der følgende spørgsmål man skal besvare:

1. Årsag til ansøgning

2. Kørselsbehov
    beskriv det generelle kørselsbehov, herunder hvorfor offentlige
    transportmidler eller andre transportmidler ikke kan anvendes.

3. Bil
    er de i forvejen i besiddelse af en bil (mærke årgang osv)

4. Andre oplysninger
    har de kørekort evt. anmærkninger i kørekort

5. Helbredsforhold
    hvilke fundtionsnedsættelser er årsag til ansøgning
    hvor og hvornår er de undersøgt/behandlet herfor ( sygehus/læge)

Det skal lige siges, at det godt nok er nogle meget små rubrikker, der er sat af til at skrive besvarelser ind i. Tror jeg skriver et “lille” følgebrev, hvor jeg forklarer hvorfor jeg søger og hvad jeg har svært ved, og hvilke indretninger jeg kunne tænke mig ville hjælpe, så jeg kunne blive mere selvhjulpen/selvstændig.
Jeg søger en højere bil, da jeg har svært ved ind/udstigning, i ved komme op og ned i en bil, kunne tænke mig en hvor man sætter sig IND. Derudover “ønsker” jeg mig automatgear, da det giver massive smerter i bene og ryg ved brug af kobling, men også udtrætning/smerter i arme/skuldre ved at skulle bruge gearstang. Jeg kan heller ikke vende mig, når jeg skal dreje, da nakken og ryggen er stiv af smerter, så derfor kunne jeg godt bruge ekstra spejle. Dernæst et specialsæde, der kan støtte mig så jeg ikke “vælter”, der er ikke mange kræfter i ryggen, så når den bliver træt kan jeg ikke helt holde mig oprejst.

Med skemaet er der også et skema, hvor man kan indskrive sine “køreture”,
hvor går de hen, ærinde, hvem er med i bilen, hvor ofte køres turen, antal km og hvilke hjælpemidler er nødvendige at medbringe.
Den blev også lige forlænget, skal jo huske ALT ned til mindste detalje, jeg ville jo f. eks. gerne hvis jeg kunne, deltage i en fritidsinteresse, eller gå til mere bassintræning, for ikke at forfalde helt:p

I den medfølgende pjece, står der at: FØRST NÅR DET UDFYLDTE OG UNDERSKREVNE SKEMA ER MODTAGET, BETRAGTES DET SOM EN ANSØGNING.
ANSØGNINGERNE BEHANDLES EFTER EN VEDTAGET PRIORITERING. DU SKAL PÅREGNE EN DEL VENTETID, INDEN DIN SAG KAN PÅBEGYNDES.

Endvidere står der.

Vurdering af ansøgers situation
I forbindelse med belysning af din ansøgning vurderes forhold vedr. bla.

x Dagligt kørselsbehov
x Erhverv/uddannelse
x Dit helbred
x Gangdistance og evne
x Familie og bolig
x Kørekortkrav/evt. særlig indretning af bilen
x Økonomi

I forhold til kørselsbehov vurderer kommunen, om dit behov kan tilgodeses ved andre ordninger eller hjælpemidler.

Puha, det var sgi da en ordentlig smøre:eek: nu får i ikke mere for den 25 øre:D:D

:kram: og god lang weekend

Stoktoft

Hej Stoktoft.
God ide at du lader andre følge med i din bilsag. Jeg bemærker mig at du citerer fra pjecen “Ansøgningerne behandles efter en vedtaget prioritering. Du skal påregne en del ventetid, inden din sag kan påbegyndes

Hvornår de påbegynder din sag er jo uvæsentligt bare de yder dig den retssikkerhed at AFSLUTTE din sag som lovet og offentliggjort på kommunens hjemmeside. Hvem mon har vedtaget prioriteringen?

Struer kommune har offentliggjort en sagsbehandlingsfrist på 24 uger iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2. Det må jo siges at være en særdeles kort behandlingstid. Flot hvis det også overholdes. De har dog nævnt ansøgning til invalidebil iht § 99 som er den gamle før kommunesammelægningen og regner sikker med at der skal tillægges de gamle frister fra Amterne som nu er nedlagt. Det bliver spændende at følge din sag.
Held og lykke.
Hilsen Peter

Den med de 24 ugers sagsbehandlingstid,nævnte jeg også for hende, at jeg havde set på deres hjemmeside, hun fortalte så, at den desværre ikke var blevet opdateret siden kommunesammenlægningen, og at jeg skulle forvente det tog ca. 1 år. Dette vidste jeg selvfølgelig godt, havde jo sonderet terrænet lidt i forvejen.:wink:

Hvad angår deres “vedtaget prioritering”, tja det ved jeg ikke lige hvad betyder, men jeg skal nok finde ud af det.

Ja, det er jo fordi jeg selv kunne have brugt, at læse om hvordan det hele foregik, at jeg nu fortæller om min sagsgang, håber andre så kan bruge det til noget, og komme med input.

Jaaaa, det ser jo ud til med hensyn til sagsbehandlingstiden, at i må trækkes med mig i al fald ca. 1 år endnu:p:D:D:D. Ej sludder jeg ÆÆÆÆlsker denne side, og er lykkelig for at have “fundet” jer ALLE sammen. Vi høres ved.

Stoktoft

Min bilansøgning er hermed d.d. afsendt med posten, det vil sige kommunen modtager den på mandag, og derved bliver bliver den betragtet som en ansøgning, de skulle jo først have det underskrevne og udfyldte skema før de betragtede det som en ansøgning. Det er hermed gjort.

Glæder mig til, om de sender en skrivelse og fortæller, at de har modtaget min ansøgning, og om de fortæller, hvornår de går i gang og hvor længe jeg kan regne med det tager. det ville da være dejligt at vide, bare sådan lidt mere præcist.
Skal de egentlig ikke skrive hvor længe sagsbehandlingstiden er, og om de kan overholde fristen, måske det er noget andet når det er en bilansøgning og ikke rolator o.s.v.?. Der skal jo lidt flere instancer indover i dette tilfælde, der skal jo indhentes oplysninger fra egen læge og muligvis speciallæger, i mit tilfælde mente ergoterapeuten, at der nok skulle et lille besøg til ved motorkontoret, hvor de skulle vurdere om der skulle være påtegninger i kørekortet eller om jeg i det hele taget var “egnet” til at sende ud i traffikken.

Vi høres ved.

Stoktoft

[QUOTE=Stoktoft;27133]
Skal de egentlig ikke skrive hvor længe sagsbehandlingstiden er, og om de kan overholde fristen, måske det er noget andet når det er en bilansøgning og ikke rolator o.s.v.?.
Stoktoft
[/quote]

Jo kommunen bør gerne indenfor en uges tid sende dig et kvitteringsbrev som en bekræftelse på, at de har modtaget din ansøgning, samt hvor længe sagsbehandlingstiden er i forbindelse med en bilansøgning.
Hvis der går over 1 uges tid, og at du slet ikke har hørt fra dem, vil det nok være en god idé at ringe til dem og høre, om de har modtaget din ansøgning…

Hej Stoktoft.
Ja jeg blev lige meget nysgerrig og følger flittigt med i din ansøgning.
Men bliv ikke skuffet.:o
Jeg søgte om en trivselsbil primo juni 2005.
Desværre er min kommune meget langsom og kan slet ikke håndtere sådan en ansøgning.
Der gik lidt ekstra tid med at blive godkendt af myndighederne (embedslæge og de motorsagkyndige) pga. at jeg får morfin hver dag.
Men efter godt et halvt år gik godkendelsen igennem. Jeg skulle så op til en køretest hos den motorsagkyndige og den gik godt.
Jeg skal have en hel del ekstraindretning i bilen, da min venstre side ikke fungere.
Der er 7 punkter noteret i mit kørekort, som skal være i den bil jeg må køre i. Kørekortet skulle så fornyes efter 1 år igen. Helt okay.
Nu har jeg fået fornyet mit kørekort 2 gange, sidste gang her primo februar 2008 og igen for 1 år.
Men ak og ve.
Min ansøgning er stadig ikke gået igennem.
Den har været omkring det sociale nævn 2 eller 3 gange, hvor den er hjemvist til kommunen med den begrundelse, at der var masser af mangler i kommunens papirer.
Lige nu ligger den igen hos nævnet og har gjort siden medio januar 2008 og jeg har ikke hørt noget som helst.
Inden længe har jeg 3 års jubilæum - gad vide om ikke det 4 og måske 5 år også ryger på inden der kommer en afklaring.
På trods af at læger og speciallæger fortæller mig og skriver i deres afhandlinger/redegørelser til kommunen, at jeg så absolut kan få bevilget tilskud til bil.
Jeg går dagligt med krykker og rollator og kan ikke bruge off. transp. midler.

Så Stoktoft - jeg krydser fingre for dig og måske jeg kan lære lidt mere her.
Held og lykke.:wink:
Birdie56

Hej Birdie56 :slight_smile:

3 års “jubilæum” :eek: føj for en langsom kommune :mad:, ville da mene de snart burde kunne få fingeren ud af r****. Jeg har fundet ud af, at det er et værre gedemarked, det med at søge om hjælp til selvhjælp, især når det går ud over kommunens pengepung.:wink:

Fik af vide, af en borger i min kommune, at man skulle have fået en kvittering fra kommunen, om at de har modtaget ansøgningen, og hvor lang sagsbehandlingstiden kunne forventes at blive, indenfor 4 uger, hmmm der er nu gået (på mandag) 5 uger.

Man kan da altid håbe, at man er en af de heldige, hvor det går let og elegant. Men er da forberedt på det værste.:rolleyes:

Håber du snart hører noget positivt Birdie56, har du fået nået af vide om hvornår du kan forvente et svar?

Hilsen

Stoktoft