Kan det virkelig passe?.

Hej

Jeg skal ud i en aktivering og i den forbindelse fortalte min sagsbehandler - at jeg IKKE kunne trække noget fra m.h.t. befordring? kan det virkelig passe? for mig lyder det da helt GAK - og samtidig fortalte min sagbehandler mig - at hvis jeg kom i en virsomhedspraktik i samme by? ville jeg kunne trække min befordring fra i Skat…hmmm - hvad ER forskellen? kørslen er da den samme uanset om det er aktivering eller arbejdsprøvning:mad:

:kram: Tullee

alså man får aldrig for under 24 km om dagen

Den regel kender jeg altså godt :-)))

Jeg taler om 80 km. om dagen tur/retur.

Der kan du godt, hvis du henvises til et tilbud via Lovom aktiv beskæftigelsesindsats § 32.
Hvis man bliver det, så har man ret til transportgodtgørelse jvf. samme lov § 82.
Den med de over 24 km…

nemlig så du skla have fat i din sagsbehandler for da det er over 80 kn skla komunen betaler længer er den ikke men kan de slippe så gør de det jeg fik mit lavet om til ubetaling en gang om ugen ved længere fres :smiley:

Mange tak for svarene…jeg kunne da heller ikke forstå hvis det viste sig at være sandt…men for en sikkerheds skyld har jeg lige taget en kopi af dit svar Andersine :-))

Det gør du bare :slight_smile:
Jeg har ikke hørt man kan nægte det, ikke når man skal i tilbud efter den lov.

Ift. kontanthjælp, så er der nogle andre restriktioner, ift. en max grænse, men der får man jo så også indtil da!

Jeg ved at her i Søndersø, kan man få en godt gørelse på max 1000,- pr.md. før skat, jeg tror at det er det hun mener, at du så ikke kan trække befordringen fra få så har du fået den med et kontant beløb.

Jeg ville i første omgang være så provo, og skrive til dem og bede om den § der siger at du ikke kan få.

Det vil være lidt gnæk gnæk at gøre, for skulle de nu finde en, kan du jå så undrer dig over hvordan det kan være at du pludselig er kommet til at høre under en anden lov end, den du er sendt ud fra, og så smide overstående i fjæset på dem, sammen med en klage.

Alt efter hvilken ydelse du er på, v. kontanthjælp, kan du få dækket hele kørslen under §82 stk 5.(LAB).

VH Popiae

[QUOTE=Tullee;130534]Hej

Jeg skal ud i en aktivering og i den forbindelse fortalte min sagsbehandler - at jeg IKKE kunne trække noget fra m.h.t. befordring? kan det virkelig passe? for mig lyder det da helt GAK - og samtidig fortalte min sagbehandler mig - at hvis jeg kom i en virsomhedspraktik i samme by? ville jeg kunne trække min befordring fra i Skat…hmmm - hvad ER forskellen? kørslen er da den samme uanset om det er aktivering eller arbejdsprøvning:mad:

:kram: Tullee
[/quote]

Nu ved jeg ikke hvad “status” du har, men det er kun lønmodtagere der kan trække befordring fra, så der har din sagsmishandler selvfølgelig ret… -men din sagsmishandler skal selvfølgelig foranledige at der bliver udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse(ca. 1,20,-) for de km - ud over de første 24 - du dagligt kører, hvis du er berettiget :wink:

Ps. Mange på dagpenge der kommer i virksomhedspraktik, får ydelsen som løn, og så kan transportudgifterne selvfølgelig trækkes fra…

.

Igen - siger jeg mange tak til alle jer der har svaret mig m.h.t befordring i forbindelse med en aktivering :-))

Men jeg glemte helt i farten at fortælle (undskyld) - at jeg er fleksjobber og får ledighedsydelse…så det ændrer måske noget m.h.t. ens kørselsfradrag?.

[QUOTE=Tullee;130650]Igen - siger jeg mange tak til alle jer der har svaret mig m.h.t befordring i forbindelse med en aktivering :-))

Men jeg glemte helt i farten at fortælle (undskyld) - at jeg er fleksjobber og får ledighedsydelse…så det ændrer måske noget m.h.t. ens kørselsfradrag?.
[/quote]

Hej Tuelle

Du skal være lønmodtager(dvs. modtage løn fra en arbejdsgiver) for at få kørselsfradrag…

På ledighedsydelse er der vist flere måder at få udbetalt skattefri km-godtgørelse på… -men disse udbetalinger af km-penge kan så IKKE senere trækkes fra :wink:

Man skal nemli’ - stadigvæk - have en udgift for at kunne trække noget fra, og det har man jo ikke når/hvis der bliver udbetalt km-penge…

.

Hej Multe.

Tak for dit svar - og nu har jeg kikket lidt på det med de km - penge og i så fald man får disse km - penge? så er det jo en skattepligtig B - indkomst som man senere skal betale skat af…så den kan jeg ikke lige se det fornuftige i ? :-))

Tullee, DSB har en ordning med virksomheder, hvor virksomheden trækker pendlerkort fra før skat af din løn…

…hvis altså lige, det er offentlige transportmidler, der er aktuelt for dig :slight_smile:

Hej Tullee

Nej da, befordringsgodtgørelsen plejer da at være skattefri… -men hvis “man” skal beskatte af dem, er det jo også bedre at få et beløb udbetalt der skal beskattes, end, ikke at få noget beløb udbetalt :wink:

.

Du kan få dækket hele beløbet under §82 stk 5, som nævnt tidligere.

VH Popiae

Tak for alle svarene som jeg har gemt - jeg synes jeg har fået klare svar på mit spørgsmål angående befordringsgodtgørelse - dejligt man altid har et sted hvor man kan henvende sig m.h.t. diverse spørgsmål :slight_smile:

Rigtig god weekend