Kontanthjælp / Sygedagpenge

Hvis man er syg og derfor på kontanthjælp, men selv finder et arbejde, som man vælger at starte på og derfor ikke mere modtage kontanthjælp, men løn i stedet for.

Hvis nu det så skulle ske, at man efter noget tid måske ikke kan klare arbejdet alligevel og bliver sygemeldt og derfor måske opsagt fra arbejdspladsen.

Er man så berettiget til sygedagpenge fra kommunen ? Eller vil man ryge på kontanthjælp igen ?

Håber virkelig der er en der kan hjælpe med svar, evt. selv været i lignende situation, for jeg kan ikke finde svar på det nogen steder.

Du skal arbejde en vis periode for at optjene ret til sygedagpenge.

Du kan finde sygedagpengeloven under nyttige links.

:kram:

Tak for svaret, men det var ikke det jeg spurgte om.

Ved godt man skal arbejde mindst 13 uger, for at få sygedagpenge.

Jeg kan i sygedagpengeloven ikke finde svar på det, jeg mangler svar på.

Den situation er der nok ikke mange som kommer ud for
Men ja hvis du har arbejdet mindst 13 uger på en rigtig arbejdsplads
så kan du får sygedagpenge igen.

for som regel hvis man er på kommet på kontanthjælp efter de 52 uger og måske også har været forlænget så er man som regel også rigtig syg og flex pension er nok mere realistisk
hvis man alså har lægepapir på ens sygdom og har været i arbejdsprøvning

lidt underligt hvis man godt kan finde et almindeligt arbejde pludseligt efter flere år.
med mindre der er tale om en sygdom som ikke varrig eller der er fundet en kur.

Med hensyn til sygedagpenge:
Man skal da arbejde x antal timer i løbet af de 13 uger før man bliver berettiget til sygedagpenge, ikke?

SoLost:
Er det fordi du går med tanker om at finde et ordinært arbejde for at optjene retten til sygedagpenge fordi du er træt af at være på kontanthjælp?

Eller prøver du bare at dække dig ind?

Eftersom du i en anden tråd fra maj måned i år skriver:

[i]

[/i]

syntes jeg, at det lyder som en noget forhastet ting så meget som at overveje at tage et arbejde på ordinære vilkår.

Jeg syntes virkelig at du skal tænke grundigt over om du er klar til fra den ene dag til den anden at slippe systemet. Du skal jo op på mange timer ugentlig på en arbejdsplads for at kunne forsørge dig selv. Og hvis du ender med ikke at kunne klare det, er der en masse bureaukrati i forhold til at komme tilbage på kontanthjælpen og finde rette aktivering - og det dræner psykisk. Og du vil blot være endnu længere fra et eventuelt flexjob hvis du nu slipper systemet.

Er det ikke ret usandsynligt at du vil kunne klare at springe ud i ordinært arbejde nu?
Hvis det er fordi du har et job på hånden du godt kunne tænke dig at prøve kræfter med, så kan du tage kontakt til kommunen og bede om, at der bliver lavet en aftale med arbejdspladsen om en praktikperiode på kontanthjælp med mulighed for ansættelse eller evt. direkte opstart på jobbet på nedsat arbejdstid med supplerende kontanthjælp for at se om du kan klare det. På den måde får du prøvet kræfter med arbejdet, men beholder dit sikkerhedsnet i forhold til kommunen.

Hvis du tænker på det her med arbejdet udelukkende for du vil forsøge at få lidt mere udbetalt om måneden er at søge kommunen om fuld kontanthjælp (altså det beløb som voksne over 25 år får) med begrundelse i din lidelse/sygdom. Og så fokusere på at få det bedre i stedet for at kaste dig ud i noget det er usandsynligt at du kan klare…

Mange tak for et meget brugbart svar. :slight_smile:

Jo, 120 timer, ved ikke om det er ændret.

Ja, det er lige præcis derfor, da kontanthjælp ikke er en holdbar situation for mig, vil meget gerne snart have et sted at bo. Og har nu været på kontanthjælp i snart 2.år :frowning:

Og så også for jeg syntes at jeg egentlig burde have haft sygedagpenge dengang jeg fik kontanthjælp i stedet for, men vidste bare ikke hvad det var dengang.

Det er også en meget forhastet ting, da jeg ved at det ville blive ekstrem hårdt, men er desperat for at komme væk fra kontanthjælp og få en bolig. :frowning:

Jo det ville nok være medet usandsynligt, jeg tænker også det ville være dumt at slippe systemet, kunne bare ikke se andre muligheder for at komme væk fra kontanthjælp.

Med hensyn til det du skriver om at søge kommunen om fuld kontanthjælp, hvordan gør man det & kan det lade sig gøre ?

For har før spurgt min sagsbehandler på rådgivning og udbetaling, om der ingen muligheder overhovedet var for, at jeg kunne få mere i kontanthjælp, det sagde hun nej til.

Og er det også noget man kan med revalidering, få lov at få fuld revalidering, selvom man er 21 ? Da jeg jo alligevel skal afprøves i revalidering, før de søger ftp. Så kunne jeg ligesågodt tænke mig at se, om jeg ville kunne klare en uddannelse med noget hjælp og på revalidering, for derefter at få et fleksjob i stedet for ftp. Men det ville kræve at jeg får fuld revalidering i uddannelsestiden, ellers ville jeg ikke kunne klare det, da uddannelsen tager omkring 3.år.

Håber at du kan hjælpe mere - på forhånd, mange tak for hjælpen :slight_smile:

kan kun være helt enig med annagw
men det er klart hvis du ikke har læge dokumentation eller været i arbejdsprøvning
som støtter dig sag om nedsat erhvervsevne.
Ja så ser det meget svært ud med flex og endnu værre pension.
revalidering får man heller ikke bare
Men for lyder det bare som om du alt i verden bare vil væk fra kontanthjælp og systemet.
det er fint nok, hvis du mener du kan arbejde eller tage en uddannelse på
revalidering.
det kan bare skade din sag rigtig meget og lave en raskmeldning, hvis du selv mener du ikke kan arbejde.
men det kan du netop bevise i en arbejdsprøvning sammenholdt med lægepapir
for en kommune er helt lige glad med hvad man selv siger

men hvordan har du tænkt dig og tage en uddannelse, og tænke på pension.
det kommer jeg alså ikke til at forstå overhovedet.

kender ikke så meget til fuld revalidering, men det kan jeg heller ikke forstille mig man bare får tildelt.
men et godt råd uden ordentlig lægedokumentation, kommer man ikke langt i dette system.
jeg sidder alså uden indtægt overhovedet fra kommunen og lægerne siger jeg aldrig kommer i arbejde.
det er kommunen alså ligeglad med
men jeg har alså ingen muligheder, før de tager sig sammen og tildeler pension.
uanset om jeg vil eller ej.

Du skal være medlem af en a-kasse for at optjene retten til dagpenge og derfor også sygedagpenge. Er du ikke meldem af en a-kasse, så hedder det kontanthjælp, når du fyres/sygemeldes fra et job.

Mtv, jeg tror også at det er noget helt andet når man virkelig sidder med r… i vandskorpen økonomisk, så er man villig til hvad som helst, helbred eller ej. Ufatteligt at det skal være sådan i dagens Danmark.

SoLost, hvad er der galt med der hvor du bor nu ? Kan du ikke holde det ud til du bliver afklaret ?

Kh. EE

Ja, syntes virkelig det er for dårligt.

Der er det galt, at jeg er blevet nødt til at flytte hjem igen, på grund af min økonomi. Og det går rigtig dårligt, det belaster mig rigtig meget og jeg har kun fået det værre, for hver dag der går. Jeg har virkelig brug for mir eget sted hurtigst muligt. Men med 5000 kr. i kontanthjælp, er det bare umuligt:(
Nej jeg kan ikke holde det ud længere og ved slet ikke om jeg er ved at blive afklaret, men sagsbehandler bliver ved med at tale udenom, når jeg vil have aftalt et møde, til at vi kan få lavet min ressourceprofil. :mad:

Hej Solost,

Godt du er ærlig og godt at du kan flytte “hjem”.

Du er simpelthen nødt til at søge en afklaring. Jeg får ikke kontanthjælp, da jeg ikke er berettiget hertil pga. en privat forsikring og penge på kiste bunden og jeg har siden 2008 søgt afklaring. Pt. er vi på vej mod førtidpspension og det er hvad jeg magter, håber det lader sig gøre.

Det vil være dumt at rask melde sig, da dette kun vil forsinke din process. Da jeg ikke kunne få kontanthjæp, søgte jeg afklaring i jobcenterets afklarings team og her sagde de at alle kunne komme ind fra gaden og få belyst om de var klar til ordinær eller fleks beskæftigelse eller pension. Revalidering er måske det samme.

Du må melde ud overfor din sagsbehandler hvad du kan klare, kan ikke lige huske hvad du har været igennem, men derigennem håber jeg at du i sidste ende har vist hvad du kan. Går du den “rigtige” vej kan det være at din sagsbehandler vil indlede det ønskværdige for dig.

Kh. EE

[QUOTE=Fru K;113658]Du skal være medlem af en a-kasse for at optjene retten til dagpenge og derfor også sygedagpenge. Er du ikke meldem af en a-kasse, så hedder det kontanthjælp, når du fyres/sygemeldes fra et job.
[/quote]

Nej man skal ikke være medlem af en a-kasse for at få sygedagpenge, jeg var på sygedagpenge i 3 år, før jeg fik flex, og var ikke medlem af en a-kasse

Hej igen!

.

Jeg fik også en kontanthjælpskrise (kan vi vel godt kalde det) efter et par år. Jeg er lige knap 26 nu, og har fået kontanthjælp i 5 år.

Med hensyn til fuld kontanthjælp:
Du kan få fuld takst hvis du lider af psykisk sygdom - omend det kun er nogle diagnoser der udløser den fulde takst.

Med hensyn til uddannelse (omend jeg ikke syntes, at du skal starte på en):
Du kan få handicaptillæg til SU hvis du opfylder visse betingelser.

Med hensyn til revalidering:
Du kommer kun på revalidering hvis du har de helt rigtige argumenter, og det står klart at du vil kunne gennemføre uddannelsen.
Og du skal formentlig igennem et forløb med forrevalidering.

Med hensyn til bolig:
Jeg blev gennem min sagsbehandler skrevet op til at få en bolig gennem kommunen da jeg var lidt ældre end dig. Jeg havde ingen fast bolig men flyttede fra den ene korte fremleje til den anden… Kommunerne har en del boliger til rådighed i alment byggeri, så jeg syntes, at du skal tale med din sagsbehandler om det. Måske kan kommunen skaffe dig en lille lejlighed et sted. Du skal dog regne med ventetid; måske et halvt års tid.

Du vil VIRKELIG gøre dig selv en tjeneste ved at tage en dyb indånding og prøve at sige til dig selv at det nok skal gå. Du vil formentlig kun gøre det værre for dig selv hvis du starter på en uddannelse eller et almindeligt arbejde ud fra den begrundelse at du vil have bedre økonomi og ikke fordi du er klar til at klare det.
Jeg gjorde det selv sidste år; startede uddannelse fordi jeg ville fri af systemet og klare mig selv. Men det gik selvfølgelig ikke. Og det var IKKE hverken nemt eller sjovt at skulle finde vej gennem systemet igen. Og desuden får selvtilliden og ens selvværd et knæk hver gang man springer for hurtigt frem og får et nederlag. SMÅ SKRIDT!

[QUOTE=MorWettendorff;113698]Nej man skal ikke være medlem af en a-kasse for at få sygedagpenge, jeg var på sygedagpenge i 3 år, før jeg fik flex, og var ikke medlem af en a-kasse
[/quote]

DET fatter jeg ikke en hujende fis af?

DAGPENGE(understøttelse) er noget man får i en A-kasse - altså noget man har betalt til, og “opsparet” timer til, gennem sit arbejdsliv.

sygeDAGPENGE, er noget man bliver overflyttet til, hvis man har været syg længere end 8 uger, og derfor ikke kan få almindelige DAGPENGE længere.

Kommer pengene andet steds fra, hedder det ikke DAGPENGE… eller er det nu også lavet om??

Sygedagpenge kan man kun få udbetalt fra sin kommune.
det er et sikkerhedsnet i de første 52 uger
men det har aldrig været meningen med sygedagpenge, at det skulle være en længere varende ydelse.
de 52 uger kan man netop bruge til komme tilbage på arbejdsmarkedet og det gør de fleste heldigvis også.
men for at kunne få dem, skal man have været i arbejde inden man bliver syg
så nej man skal ikke være medlem af nogen A-kasse eller fagforening
det er jeg 99.9 procent sikker på.
ellers vil jeg da godt se loven som siger noget andet.

noget andet er så dem som ikke kommer tilbage inden de 52 uger.
der burde laves en helt anden ydelse, så vi slipper for at se nogen går fra hus og hjem på kontanthjælp(ellers slet ikke kan modtage pågrund af nogle mursten). Men er stadig helt uafklaret
min sygdom som gør jeg ikke kan arbejde, tog alene cirka 4 år.
mens foreksempel psykiske sygdomme, også kræver en meget lang udredning
der kan tage rigtig mange år, før man faktisk kan tage stilling til om man kan vende tilbage på arbejdsmarkedet helt eller delvis. eller som det sidste tildeling af en pension.

Man skal have ENTEN (eller både) have ret til dagpenge (være ledig) eller have arbejdet fuld tid i 13 uger forinden sygdommen, for at have ret til sygedagpenge.
Det er en slags forsikringsydelse, som man optjener retten til gennem arbejdsmarkedet, enten ved at arbejde, eller ved at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

hej

lige et lille spørgsmål i forbindelse med at man har være i ordinært arbejde i 13 uger efter at have været på kontanthjælp, kan man så komme tilbage på sygedagpenge, hvis det er samme sygdom man havde inden, man sygemeldes på?

synes nemlig jeg erindrer et eller andet om dette, men kan ikke lige finde det:confused:

undskyld at jeg gik ind i tråden, men dette passes lige ind;)

Signe Man kan jo ikke få sygedagpenge hvis man har fået det inden for de sidste 18 måneder…

Ups mener Andersine85

Sandie75: Jo muligvis. Du har ret til 52 uger indenfor 18 måneder. Hvis du så går ud og arbejder fuld tid i 13 uger, har du igen ret til sygedagpenge, men har så brugt “grunddelen” altså de 52 uger - men det kan så være, at du har ret til en forlængelse! Så hvis man søger om sygedagpenge i den situation, så skal der tages stilling til forlængelsesmuligheder, man kan ikke bare få et nej.
Så det kommer lidt an på situationen, f.eks. om der er sket udvikling ift. den gamle sygdom, om det er en ny sygdom osv. Jeg siger ikke det er let, men det er muligt :slight_smile:

futtefreja: Hvis det jeg skriver overfor er taget i betragtning, så kan du godt få sygedagpenge selv om du inden de 13 uger var på kontanthjælp, og selvom det er den samme sygdom, som du forinden alt det var sygemeldt med.