Kørselsordning

Hejsa I Dejlige og kloge K10ér :slight_smile:

Er der nogen af jer der kan hjælpe/ svare på hvilke rettigheder man har for en kørselsordning ??

Jeg har fået oplyst følgende af kommunen ; Regler for bevilling af kørsel er Lov om aktiv beskæftigelsesindsats § 83, hvilket vil sige, at vi højst kan bevilge kr. 1.500 brutto mdl..
Hvis der er behov for yderligere kørselshjælp, skal borgeren ansøge på Ydelseskontoret efter Aktivlovens § 81, hvilket vil sige hjælp til en “enkeltydelse”, som i enkelte tilfælde også kan være en “løbende” ydelse.

Dvs. at de har ydet hjælp til et buskort på 3 zoner. kr. 177,-, men der køre ikke bus i mit område og jeg har 6 km til nærmeste offentlige transport.

Jeg har en varigt nedsat funktionsevne, der bevirker, at jeg ikke selv kan køre bil, idet jeg ikke har flexabiliteten til at betjene speeder og bremsepedal. så hvordan skulle jeg komme frem til bussen, ( kan heller ikke cykle, da det er samme funktion, som bruges)

Jeg mener jo at det burde ydes efter Lov om aktiv beskæftigelsesindsats §82 stk Stk. 5. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 7, afholder kommunen den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne.

I §2 står der stk. 4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,

Envidere står der i §2 stk 7) personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet,

Hvad mener I jeg har ret / krav på

venlig tanker
M2y

Hvad skal du bruge kørselsordning til? Er det til læge, arbejde eller fritdsaktiviteter? For det mener jeg at have meget at sige… Der findes flere paragraffer nemlig… Hvis det er til arbejde/arbejdsprøvning og lignende, så må det være jobcentret, der skal tage sig af det, feks. betale for taxikørsel…

[QUOTE=curls;126802]Hvad skal du bruge kørselsordning til? Er det til læge, arbejde eller fritdsaktiviteter? For det mener jeg at have meget at sige… Der findes flere paragraffer nemlig… Hvis det er til arbejde/arbejdsprøvning og lignende, så må det være jobcentret, der skal tage sig af det, feks. betale for taxikørsel…
[/quote]

Jeg skal bruge kørselsordningen for at kunne deltage i den aktivering, som kommunen har iværksat.

Men det vigtige i dette her ER den varigt nedsatte funktionsevne, som jeg har. Hvis jeg læser §82 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, så står der jo klart og tydeligt “afholder kommunen den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne

Jeg burde benytte taxa til transport og kommunen burde betale hele udgiften, Jfr. loven lovteksten, som jeg opfatter det, og derfor mener jeg ikke kommunen bare kan afspidse mig med et klippekort.

:kram:
M2y

Nemlig, M2Y

Og derfor skal du straks skrive til dem og gøre opmærksom på fadæsen !

Du skal anføre dine problemer, som du har gjort her, så burde du kunne få taxa til afklaringsstedet.

og pointere højt og tydeligt, at da du skal i afklaring, og ikke kan komme til og fra bus-stoppestedet, er du nød til at ha taxa kørsel, ellers kan du ikke komme afsted, sammen med den §, så burde det da hjælpe, jeg har i begge mine afklarings fået beviliget taxa kørsel, jeg havde heldigvis slet ikke problemer med at få det.

Efter GPS’er har vundet sit indpas… ja så mister mange stedssandsen.

Måske skal du “bare” sende din sagsbehandler et kort og tegne ind hvor du bor og hvor fra bussen kører.

Spørg hende om hjælp til transport til busholdepladsen.

[QUOTE=Florken;126852]Nemlig, M2Y

Og derfor skal du straks skrive til dem og gøre opmærksom på fadæsen !

Du skal anføre dine problemer, som du har gjort her, så burde du kunne få taxa til afklaringsstedet.
[/quote]

Det har jeg allerede gjort, men hvad nytter det, når sagsbehandleren ikke vil tage i mod sund fornuft ?? og ikke vil yde hjælpen efter gældende lovgivning..

Joh! jeg kan klage og det HAR jeg også gjort, men har fået afslag med henvisning til §83 i lov om aktiv beskæftigelsesindsats. :mad:

:kram: M2y

prøv en klage med kopi til hele byrådet og borgmester…

alternativt må du få kommunens trafikpolitiker til at få lavet busruterne om, så du kan komme i aktivering med dit 3 zone kort. altså så bussen kører til din hoveddør..

Huldra..

Tjah det var da en ide, som jeg også vil overveje Tak for den :slight_smile:

Trafikpolitisk .. a hva for en fisk -GG- Her nedlæggers der alt fra Låsby Svendens gamle faldefærdige huse, plejehjem og skoler og det er vel ikke for INGENTING at Vesthimmerlands kommune bliver betegnet som en udkantskommune??

Jeg vil nu kalde det for afviklings kommune, idet antaller af dårligt stillede familier falder, hvilket i sig selv er godt, set ud fradet med husene, men at de nedlægger plejehjem og skolerne i de små lokalsamfund og så kalder det for udvikling..Hmmm :mad::mad::mad: . Det kan da så kun gælde for Aars, Farsø og Aalestrup, hvor der bygge nyt, som én i ******* … Men busser der forbinder byerne med mig er = o

Hvilken ydelse modtager du?

Altså sygedagpenge, kontanthjælp, ledighedsydelse, revalideringsydelse, ingenting mm.

Det er afgørende for hvilken transportgodtgørelse, du kan få.

[QUOTE=Hans;127191]Hvilken ydelse modtager du?

Altså sygedagpenge, kontanthjælp, ledighedsydelse, revalideringsydelse, ingenting mm.

Det er afgørende for hvilken transportgodtgørelse, du kan få.
[/quote]

Jeg modtager nu kontanthjælp

Men husk på at det er min beskæftigelsesmedarbejder der kræver, at jeg deltager og derfor skulle det jo slet ikke være nødvendigt at søge om kørsel --skulle det ??

[QUOTE=maybeline2you;127271]Jeg modtager nu kontanthjælp

Men husk på at det er min beskæftigelsesmedarbejder der kræver, at jeg deltager og derfor skulle det jo slet ikke være nødvendigt at søge om kørsel --skulle det ??
[/quote]

Så mener jeg ikke, du har ret til den der § 82 stk. 5, når du ikke hører under målgruppe 4 eller 7. Hvis du skulle under revalidering, mener jeg, du ville være berettiget.

Kontanthjælpsmodtagere hører under målgruppe nr. 2 og 3 så vidt jeg kan se ud fra lovgivningen i § 2: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=128679#K2

Så det er nok derfor, de henviser til § 83, da du netop hører under de grupper som hører under § 83, hvor man har mulighed for 1.000 kr. til udbetaling.

[QUOTE=curls;127292]Så mener jeg ikke, du har ret til den der § 82 stk. 5, når du ikke hører under målgruppe 4 eller 7. Hvis du skulle under revalidering, mener jeg, du ville være berettiget.

Kontanthjælpsmodtagere hører under målgruppe nr. 2 og 3 så vidt jeg kan se ud fra lovgivningen i § 2: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=128679#K2

Så det er nok derfor, de henviser til § 83, da du netop hører under de grupper som hører under § 83, hvor man har mulighed for 1.000 kr. til udbetaling.
[/quote]

Du glemmer vist målgruppe 4, som jeg høre ind under
"Personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr.

Hvis du så læser teksten i §82 stk Stk. 5. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 7, afholder kommunen den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne.

Ud fra dette mener jeg bestemt, at jeg har ret til en fuldt ud betalt taxaordning.

Andre der har andre bud ?, -og hvad siger frk. and85 :slight_smile:

[QUOTE=maybeline2you;127308]Du glemmer vist målgruppe 4, som jeg høre ind under
"Personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr.

Hvis du så læser teksten i §82 stk Stk. 5. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 7, afholder kommunen den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne.

Ud fra dette mener jeg bestemt, at jeg har ret til en fuldt ud betalt taxaordning.

Andre der har andre bud ?, -og hvad siger frk. and85 :slight_smile:
[/quote]

Jeg giver Curls ret

§ 82, stk. 5

Stk. 5. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 7, afholder kommunen den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne.

§ 2, der henvises til

[i]§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:

1. Ledige, der modtager dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

[b]2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed,

1. personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,[/b]

4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,

5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpenge,

1. personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der modtager førtidspension efter lov om social pension eller efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet,

7) personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet,

1. personer med handicap, jf. lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., der har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige til optagelse i en arbejdsløshedskasse, og som ikke har opnået ansættelse efter op til 2 år efter uddannelsens afslutning, og som mangler erhvervserfaring inden for det arbejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til,

2. særlig udsatte unge under 18 år, hvor de eksisterende tilbud til unge under 18 år efter lov om social service ikke er tilstrækkelige, og som efter kommunens vurdering har behov for et tilbud efter kapitel 11, og

3. personer, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke opfylder betingelserne for at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.[/i]

I § 82 står der § 2, nr. 4 og 7 samt nr. 5 der samtidig er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv social politik
Der er revalidender og flexjobbere samt sygedagpengemodtagere visiteret til flexjob.

Du modtager kontanthjælp og er dermed enten dækket ind under § 2 nr. 2 eller 3.
Og dermed kan du ikke få befordring efter § 82, men efter § 83.

§ 83. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, kan efter jobcenterets vurdering få udbetalt op til 1.000 kr. om måneden i hel eller delvis godtgørelse til anslåede udgifter ved at deltage i tilbuddet. Under deltagelse i tilbud om virksomhedspraktik kan godtgørelsen til personen alene udbetales, når udgifterne ved at deltage kun i meget begrænset omfang er dækket af beskæftigelsestillægget efter § 45, stk. 3.

Hejsa Hans

Tak fordi du gad skære det ud i pap for mig, så også jeg fattede det :smiley: og som det beskrives der, ja så har jeg åbenbart ikke krav på mere. :frowning:

Jeg kan dog ikke lade være med at undre mig over, at det er min ydelse og ikke den nedsatte funktionsevne, som bestemmer om jeg har ret til hjælp efter den ene eller anden §§

Mht § 83. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, kan efter jobcenterets vurdering få udbetalt op til 1.000 kr. om måneden i hel eller delvis godtgørelse til anslåede udgifter ved at deltage i tilbuddet. Under deltagelse i tilbud om virksomhedspraktik kan godtgørelsen til personen alene udbetales, når udgifterne ved at deltage kun i meget begrænset omfang er dækket af beskæftigelsestillægget efter § 45, stk. 3.

Okay. Det er da fair nok, at lovgivningen giver mig denne mulighed og at min kommune vil yde op til 1500,- pr. mdr. som der så skal betales skat af, sådan som jeg har fået det oplyst af min beskæftigelsesmedarbejder.

Men;

1. Er det korrekt at der skal betales skat af beløbet ??
  2. Er det korrekt at jeg så kun modtager 177 kr pr mdr ??
  3. Kan jeg søge om hjælp til at blive transpoteret de 6 eller 12 km(alt efter hvilken rute jeg skal benytte for at nå frem til tiden) jeg har ind til bussen ?

Menge venlige hilsner
M2y

[QUOTE=Hans;127319]
I § 82 står der § 2, nr. 4 og 7 samt nr. 5 der samtidig er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv social politik
Der er revalidender og flexjobbere samt sygedagpengemodtagere visiteret til flexjob.

[/quote]

Jeg må lige rette mig selv, der skulle have stået

Der er revalidender og flexjobbere samt sygedagpengemodtagere visiteret til revalidering.

[QUOTE=maybeline2you;127544]Hejsa Hans

Tak fordi du gad skære det ud i pap for mig, så også jeg fattede det :smiley: og som det beskrives der, ja så har jeg åbenbart ikke krav på mere. :frowning:

Jeg kan dog ikke lade være med at undre mig over, at det er min ydelse og ikke den nedsatte funktionsevne, som bestemmer om jeg har ret til hjælp efter den ene eller anden §§

Mht § 83. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, kan efter jobcenterets vurdering få udbetalt op til 1.000 kr. om måneden i hel eller delvis godtgørelse til anslåede udgifter ved at deltage i tilbuddet. Under deltagelse i tilbud om virksomhedspraktik kan godtgørelsen til personen alene udbetales, når udgifterne ved at deltage kun i meget begrænset omfang er dækket af beskæftigelsestillægget efter § 45, stk. 3.

Okay. Det er da fair nok, at lovgivningen giver mig denne mulighed og at min kommune vil yde op til 1500,- pr. mdr. som der så skal betales skat af, sådan som jeg har fået det oplyst af min beskæftigelsesmedarbejder.

Men;

1. Er det korrekt at der skal betales skat af beløbet ??
  2. Er det korrekt at jeg så kun modtager 177 kr pr mdr ??
  3. Kan jeg søge om hjælp til at blive transpoteret de 6 eller 12 km(alt efter hvilken rute jeg skal benytte for at nå frem til tiden) jeg har ind til bussen ?

Menge venlige hilsner
M2y
[/quote]

1. Ja, der skal betales skat.
    Ved godt, at der stå 1000 kr. i loven, der har været en forsøgsordning siden 1. maj tror jeg, hvor beløbet er hævet til 1500 kr.

2. Hele § 83
    § 83. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, kan efter jobcenterets vurdering få udbetalt op til 1.000 kr. om måneden i hel eller delvis godtgørelse til anslåede udgifter ved at deltage i tilbuddet. Under deltagelse i tilbud om virksomhedspraktik kan godtgørelsen til personen alene udbetales, når udgifterne ved at deltage kun i meget begrænset omfang er dækket af beskæftigelsestillægget efter § 45, stk. 3.
    Stk. 2. Kommunen fastsætter nærmere retningslinjer for udbetaling af godtgørelsen. Kommunen giver information til kommunens borgere om indholdet af retningslinjerne.

Bed om kommunens retsningslinie, så ved du, hvad du er berettiget til.

1. Tænker du evt. kan søge beløbet som en enkeltydelse, men ser ikke mange andre muligheder.