ledighedsydelse og erhvervsevne tabt

Hej alle sammen :slight_smile:

Jeg er ny herinde så i må lige bære over med mig vis der er stavefejl og min tråd er smidt forkert.

hvor jeg står nu er at jeg har været hele rumle igennem med 2 komuner og blev for 1 år siden tilkendt fleksjob på 19 t i en SFO hvor jeg både har været i arbejdsprøvning og virksomhedspraktik osv… jeg har været midlertidigt ansat nu 4 gange så de må kun give mig en fast ansættelse og det er der ikke penge til desvære, Jeg står så nu og har optjent mig retten til ledighedsydelse i stedetfor kontanthjælp. Mit spørgsmål lyder så på. Jeg får min erhvervsevne tabt erstatning på 50% som jo lige er faldet endeligt på plads her for en uge siden:cool: må de modregne den i min ledighedsydelse da det er en arbejdsskade og det er ikke en privat forsikring jeg har tegnet men en min arbejdsskiver havde et lovkrav om og tegne på sine medarbejder??

da jeg var på kontanthjælp måtte de nemlig ikke modregne den.

På forhånd tak.

Mvh Claus jensen

Kære Claus.

Efter bedste overbevisning må svaret være nej.

Men evt renter af beløbet vil blive betragtet som skattepligtig, men bliv her på DIN tråd så vil der komme flere kommentarer.

Hilsen Peter

Kære claus jensen

Velkommen til k10

Kig på dette link :

http://www.lafs.dk/f/f1/HK_FLEKSJOB.pdf

På side 33 står

Er tab af erhvervsevne 50 procent og derover,
udbetales erstatningen som en månedlig
skattepligtig ydelse. Skadelidte kan søge om
at få omsat den del af erstatningen, der svarer
til 50 procents tab, til et engangsbeløb. Det
resterende beløb udbetales som en månedlig
ydelse.
Erstatningen modregnes hverken i ledighedsydelse,
fleksydelse eller i løn under fleksjob.

Så jeg er enig med phhmw

[QUOTE=claus jensen;119257]Hej alle sammen :slight_smile:

Jeg er ny herinde så i må lige bære over med mig vis der er stavefejl og min tråd er smidt forkert.

hvor jeg står nu er at jeg har været hele rumle igennem med 2 komuner og blev for 1 år siden tilkendt fleksjob på 19 t i en SFO hvor jeg både har været i arbejdsprøvning og virksomhedspraktik osv… jeg har været midlertidigt ansat nu 4 gange så de må kun give mig en fast ansættelse og det er der ikke penge til desvære, Jeg står så nu og har optjent mig retten til ledighedsydelse i stedetfor kontanthjælp. Mit spørgsmål lyder så på. Jeg får min erhvervsevne tabt erstatning på 50% som jo lige er faldet endeligt på plads her for en uge siden:cool: må de modregne den i min ledighedsydelse da det er en arbejdsskade og det er ikke en privat forsikring jeg har tegnet men en min arbejdsskiver havde et lovkrav om og tegne på sine medarbejder??

da jeg var på kontanthjælp måtte de nemlig ikke modregne den.

På forhånd tak.

Mvh Claus jensen
[/quote]

det kan bedst betale sig hvis du får det hele udbetalt på engang så bliver det skattefrit… hvorimod hvis du får det løbene skal du betale skat… en anden ting er du måske skal kontakte din bank og få lavet en kreditor beskydte konto . og HUSK at holde tingene adskilt.

mange tak for jeres svar :slight_smile:

det med konto i banken er på plads så der er ingenting de kan komme efter.

Det med det er skattefrit vis man får det på en gang er ikke helt sandt vis man regner efter :slight_smile:

jeg får mere ud af det på den måde med og lade det løbe som en ydelse ( så bruger man måske heller pengene så hurtigt )

[QUOTE=claus jensen;119290]mange tak for jeres svar :slight_smile:

Det med det er skattefrit vis man får det på en gang er ikke helt sandt vis man regner efter :slight_smile:

jeg får mere ud af det på den måde med og lade det løbe som en ydelse ( så bruger man måske heller pengene så hurtigt )
[/quote]

den må du lige forklare mig… det med det ikke er skattefrit ?

se her… det er som løbne ydelse til jeg bliver ?? gamel

Resultat af løbende ydelse

Forudsætninger
Skadedato: 22. august 2005
Erhversevnetabsprocent: 50 procent
Årsløn: 271.000 kr.
Resultat
Månedlig ydelse: 10.529 kr.
Beregningen er foretaget pr. 1. september 2010

Kommentar
Beregningen er vejledende.

Beregningen i detaljer

1. Grundløn: 271.000 kr. (årsløn) x 367.000 kr. / 387.000 kr. = 256.995 kr.
  2. Grundydelse: 256.995 kr. (grundløn) x 4/5 (erstatningsniveau) x 0,50 (erhvervsevnetab) = 102.798,00 kr.
  3. Grundydelse pr. 1. januar 2003: 102.798,00 kr. (grundydelse).
  4. Årlig ydelse: 102.798,00 kr. x 1,229 (regulering) = 126.338,74 kr., der forhøjes til nærmeste med 12 delelige kronebeløb: 126.348 kr.
  5. Månedlig ydelse: 126.348 kr. (årlig ydelse) / 12 = 10.529 kr.

Lovgrundlag
Lov om arbejdsskadesikring, § 17.

udregningen på den ved 10.529 kr om måneden til jeg bliver 60

10.529 * 12 = 126.348 kr. * 31 år = 3.916.788 kr ialt.

Ved og få dem alle i hånden her og nu får jeg kun : 1.271.979 kr.

Forudsætninger
Skadedato: 22. august 2005
Erhversevnetabsprocent: 50 procent
Erhversevnetabsprocent der skal kapitaliseres: 50 procent
Årsløn: 271.000 kr.
Fødselsdato: 10. april 1981
Køn: Mand
Afgørelse om erhvervsevnetab før 1. juli 1999: Nej
Resultat
Kapitalbeløb: 1.271.979 kr.
Resterende månedlig ydelse: 0 kr.
Beregningen er foretaget pr. 1. september 2010

B skat som man skal betale af det normalt er jo ca på 50% af de lige knap 4 mill vis du får dem løbende og vis du får dem alle er skatten faktisk ca på 70 % og det er en stor forskel synes jeg :slight_smile:

dvs rundt regnet 700000 ville du miste i det lange løb… tak for oplysningen var brugbar :slight_smile:

jamen det var så lidt :slight_smile:

Beløbet ved løbende udbetaling er da højere, da den løber til du bliver folkepensionist, i dit tilfælde 67 år.

jeg er temlig sikker på at når du fylder 60 kan du gå på førtids pension når du er flex godkendt vis du betaler til din flexydelses bidrag ?.. og det er vidst også det de laver udregningen efter

er der så garanti for pengene, hvis det forsikringsselskab som udbetaler pengene går konkurs??
eller andre regler kommer til?

lidt spændene læsning http://blog.tv2.dk/steppo/entry379479.html tror ikke jeg vil sætte min lid til at hverken FTP eller så meget andet (virker) om bare 10 år.

[QUOTE=Huldra;119560]er der så garanti for pengene, hvis det forsikringsselskab som udbetaler pengene går konkurs??
eller andre regler kommer til?
[/quote]

jeg må lade dig være svar skyldig… men nu har min fagforening også lige ringet idag (på en søndag ) og startede med og sige han ville tag alle pengene på en gang da ingens fremtid er sikret (aldså vis jeg dør forsvinder pengene bare og den fortsætter ikke til mine efterladte) så det er et stats man skal tag… jeg synes bare det er mange penge og overlade til staten.

Undskyld jeg lige blander mig…men har hørt en fugl synge om, at man ikke kan få hele beløbet kapitaliseret ?
Så hvordan kan det være de laver den udregning?

Forsat god søndag

[QUOTE=PiaCP;119580]Undskyld jeg lige blander mig…men har hørt en fugl synge om, at man ikke kan få hele beløbet kapitaliseret ?
Så hvordan kan det være de laver den udregning?

Forsat god søndag
[/quote]

er din erstatning under eller 50 % så kan hele beløbet blive udbetalt på engang ifl. ask.dk (sådan som jeg læser det)

[QUOTE=xlars38;119611]er din erstatning under eller 50 % så kan hele beløbet blive udbetalt på engang ifl. ask.dk (sådan som jeg læser det)
[/quote]

rigtigt :slight_smile:

Du skal også være OBS på, at hvis du senere ikke kan arbejde, så du ender på førtidspension, så vil den løbende ydelse blive modregnet i din førtidspensionsydelse.

Hvis du nu får pengene som et engangsbeløb, så kan du “låse” nogen af pengene i feks. 1, 2 eller 3 år og derved opnå en lidt højere rente en ellers.

[QUOTE=claus jensen;119290]mange tak for jeres svar :slight_smile:

[/quote]

Husk lige en ting hvis du har familie… Dør du af den ene eller anden årsag, gud forbyde det, så stopper den løbende prompte… hvor imod det udbetalte engangsbeløb går i arv…:wink: ind med den på kreditorbeskyttet konto til alt er afklaret… du kan hæve renterne fra denne konto årligt ikke meget men som en start er det sgu ok, til man er sikker på alt er på plads

[QUOTE=xlars38;119611]er din erstatning under eller 50 % så kan hele beløbet blive udbetalt på engang ifl. ask.dk (sådan som jeg læser det)
[/quote]

selv hvis den er over 50% kan det lade sig gøre.. min er over og advokaten ansøgte om en engangsudbetaling.. og den blev godkendt på en uge..