Er der nogen der kan fortælle mig om man kan få tilskud til medicin når man er på den ny ordning ftp. Får i forvejen kronikertilskud.
øhh.kroniker tilskud er det noget der findes ?? :eek:
[QUOTE=Leduce;117709]øhh.kroniker tilskud er det noget der findes ?? :eek:
[/quote]
Ja, det har jeg f.eks. ![]()
okay ..det vidste Jeg ikke der var noget der hed .
det er jo dyrt at være syg i dk.![]()
[QUOTE=Leduce;117717]okay ..det vidste Jeg ikke der var noget der hed .
det er jo dyrt at være syg i dk.![]()
[/quote]
Du kan evt. spørge din læge om det, det burde ikke være et problem. Lægerne på den psykiatriske afdeling som jeg var indlagt på i 2006 ansøgte det for mig og det tog ingen tid (tror behandlingstiden er cirka to uger).
Bevillingen gælder som regel i fem år plus indeværende år.
Her er lidt mere info om det: http://www.apoteket.dk/LoveOgRegler/Sygesikring/Kronikere/Tilskud%20til%20kronikere.aspx
mange tak ..
snakker med min psykiater om det ![]()
Hvis du allerede har kronikertilskud, så kan du vel max komme af med ca 300 kr pr måned, undskyld, men hvad er problemet så?, det er ikke mange der slipper så billigt.
Hvis har andre udgifter udover medicin som er relateret til din funktionsnedsættelse, så kan du ansøge i kommunen om dækning af merudgifter. Det kræver at du har merudgifter for mere end 500 kr. månedligt som minimum, så derfor er medicinudgifter aldrig nok i sig selv.
[QUOTE=lola44;117728]Hvis du allerede har kronikertilskud, så kan du vel max komme af med ca 300 kr pr måned, undskyld, men hvad er problemet så?, det er ikke mange der slipper så billigt.
[/quote]
Nej det er ikke rigtigt. Kronikertilskud dækker ikke alle former for medicin, så hvis dén medicin, man tager for sin sygdom, ikke er “med på listen”, skal man selv betale dette ud over de 300 kr. Hvilket KAN blive megadyrt.
[QUOTE=Dakota;117698]Er der nogen der kan fortælle mig om man kan få tilskud til medicin når man er på den ny ordning ftp. Får i forvejen kronikertilskud.
[/quote]
Du kan søge det efter som enkeltydelse (Aktivloven § 81/82). Her ser de på din økonomi, om du kan selv klare at betale medicinen eller ej…
Du kan udfylde den fra en blanket fra borger.dk:
https://www.borger.dk/Soeg/_layouts/BorgerDK/searchresults.aspx?k=enkeltydelse&start=0&rowlimit=25
Eller du kan hente skemaet i en borgerservicecenter/kommunen.
Det du skal søge er en MEDICINBEVILLING.
Du skal udfylde enkeltydelses-skemaet, og skrive at du søger medicinbevilling pga. manglende økonomi.
Medicinbevillingen skal man ansøge om igen hver 3. måned… Så hvis din udgift er lille ville jeg gide at gøre det - der skal alle de der bilag med hver gang jo.
Jeg har kronikertilskud - men alligevel koster min medicin en halv bondegård. Jeg er på kontanthjælp og har medicinbevilling som gælder alle receptpligtige lægemidler. Altså får jeg udleveret al receptpligtig medicin uden at betale noget.
Hmmm… Har lige kigget på reglerne om kronikertilskud (http://www.apoteket.dk/LoveOgRegler/Sygesikring/Kronikere/Tilskud%20til%20kronikere.aspx), og så vidt jeg kan forstå, så kan man med kronikertilskud højst få en årlig udgift på 3490 kr. om året.
Det forstår jeg altså ingenting af…
Hvis vi tager sidste tilskudsår i CTR, så overskred jeg hurtigt grænsen på 3490 kr (begyndte nyt tilskudsår d. 21/6 og har allerede overskredet 3500 kr.), men alligevel kostede min medicin fortsat noget.
Må lige høre ad på apoteket næste gang jeg er der. Det er jo spild af tid at søge medicinbevilling hele tiden hvis der bare er et eller andet der skal rettes i forhold til kronikertilskuddet.
Er det CTR saldoen, du kigger på?
For de 3490 er egenbetalingen. CTR saldoen vil altid være højere. Den er et udtryk for, hvad medicinen har kostet inden tilskuddet.
undre mig lidt ..vil det sige at da jeg arbejde og fik faktisk mindre løn end en fp skulle jeg selv betale ..men hvis jeg en dag blev fp får jeg et tilskud på medicin ???
synes ikke rigtigt det gir mening eller er det mig der har misforstået noget?:eek:
[QUOTE=Leduce;117879]undre mig lidt ..vil det sige at da jeg arbejde og fik faktisk mindre løn end en fp skulle jeg selv betale ..men hvis jeg en dag blev fp får jeg et tilskud på medicin ???
synes ikke rigtigt det gir mening eller er det mig der har misforstået noget?:eek:
[/quote]
I forhold til kroniker tilskud, så har ens indtægt intet at sige. Det kan søges, hvis medicinen overstiger et vist beløb om året. Det var omkring de 18.000, da jeg fik det for nogle år siden, da vi var i reagensglasbehandling.
Det er din læge du skal tale med ang. ansøgningen og du får ikke tilskud før beløbet overstiger 16.131 …så er medicinen gratis resten af året