"Nej" til enkelt ydelse

Kære K10!

Tak for al den hjælp, I giver til mennesker i nød :folded_hands:

Jeg skriver, fordi jeg fik “nej” til en enkelt ydelse fra kommunen til tandlægehjælp. Efter 12 ugers ventetid…
Jeg er meget syg. Jeg bleven førtidspensionist for ikke så længe siden.

Min tidligere kommune hjalp mig meget, fordi regningerne er enorme på grund af min sygdom (over 20.000 hvert år).

Min nye kommune sagde nej. Jeg gik ind i en depression, fordi jeg ikke ved, hvad jeg ellers skal sige.

Er der et lovnummer? Eller er der nogle gode råd?

Tak på forhånd!:folded_hands:
Med venlig hilsen,
HO

[b]Når du modtager en kommunal skriftlig afgørelse, skal du anke/klage tilbage til kommunen senest inden 28 dage, på minuttet, efter modtagelsen af en afgørelse.

Ellers kan du miste din ankemulighed.

Kommunen har nu 4 uger til at foretage en reel geenvurdering.

Hvis kommunen fastholder deres afslag SKAL kommunen fremsende din anke til Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen har desværre lange servicefrister som de selv fastsætter.

Når Ankestyrelsen påbegynder din sag SKAL du søge aktindsigt ved Ankestyrelsen for at kontrollerer at kommunen har fremsendt alle korrekte og relevante oplysninger.

Ingen andre foretager denne kontrol.

Tilbage til enkelt ydelse.

Kan du se på din kommunes hjemmeside hvilken sagsbehandlingstid din kommunalbestyrelse har fastsat på ansøgning af enkelt ydelse. Tandlægehjælp?

Giv mig din kommunes navn, så skal jeg finde den til dig.

https://www.dukh.dk/Selvhjælp/Viden-om-tværgående-emner/Spørgsmål-indenfor-tværgående-emner

Spørgsmål indenfor tværgående emner
DUKH rådgiver om en lang række af de retssikkerhedsmæssige spørgsmål og problematikker der går på tværs af lovgivningen og målgrupperne inden for handicapområdet.

Herunder kan du finde mere viden om de områder og spørgsmål, som vi ofte møder i vores rådgivning.

Kan jeg søge om hjælp til dækning af tandbehandling?

Der er mulighed for at ansøge om tilskud til både forebyggende og behandlende tandpleje, såfremt du modtager en ydelse efter aktivloven, f.eks. uddannelseshjælp, kontanthjælp, integrationsydelse, ressourceforløbsydelse* og ledighedsydelse*. Ankestyrelsen har i principafgørelse 90-15 fastslået, at tilskuddet også omfatter regelmæssig diagnostisk undersøgelse.

Der er tale om et tilskud, og det betyder, at der er en egenbetaling på 600 kr. pr. år for dig som borger, dvs. der ikke ydes tilskud, såfremt tandbehandlingen ikke overstiger egenbetalingen. Der kan være tale om flere behandlingsforløb, men egenbetalingen vil fortsat være 600 kr. årligt, uanset at der er tale om flere behandlinger. Graden af tilskud er afhængig af din alder, og hvilken forsørgelse du modtager. Du kan læse mere herom i Vejledning om hjælp i særlige tilfælde og hjælp til efterlevende efter kapitel 10 og 10 a i lov om aktiv socialpolitik pkt. 30.

Såfremt du ikke har økonomisk mulighed for at betale egenbetalingen, kan du søge kommunen om dette efter aktivlovens § 82. Du skal være opmærksom på, at dette skal der ansøges om og bevilges, førend tandbehandlingen udføres. Der er ikke beløbsmæssig grænse for tilskuddet. Du skal dog være opmærksom på, at der er forskellige regler i forhold til, hvorvidt der er tale om behandlinger for under eller over 10.000 kr.

Vil du nævne din diagnose som har indflydelse på dine tænder?

https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/Dagpenge-kontanthjaelp-og-sygedagpenge/Oekonomisk-tilskud-fra-kommunen?fbclid=IwY2xjawQmSZBleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFPWXZQbmE4RzVRNU5pb0prc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHpkzbIUxQ1olWN1reHy205TwvuQYZ9YFReFJ8jY0wddjcoEK0o638yz5ImzI_aem_29LsMXBeHRGkcAqXi1EA9g

Økonomisk tilskud fra kommunen
Du kan søge din kommune om økonomisk tilskud til en række udgifter
Vælg kommune for at se selvbetjening og information, der gælder dig

En reklame med oplysninger:
https://www.godtsmil.dk/tilskud-til-tandlaege-fra-kommunen/

Tilskud til tandlæge fra kommunen
Få overblik over dine muligheder

Indholdsfortegnelse

Grundlæggende tilskud via den offentlige sygesikring
Kommunale tilskud efter aktiv socialpolitik § 82a – kontanthjælp og uddannelseshjælp
Særligt tilskud efter sundhedsloven § 166 – kræft og sjældne sygdomme
Tilskud til pensionister/førtidspensionister
Sådan søger du tilskud til tandlæge fra kommunen
Ofte stillede spørgsmål[/b]

Hilsen Peter (y)