[QUOTE=tumnus;128274]Jeg har fået bevilliget flexjob for 7 år siden pga en fejloperation.
I mit sidste flexjob kom jeg ud for en arbejdsskade, der gør at jeg er sygemeldt og ikke kommer i arbejde igen.
Fastholder ASK mengrad på 8% for denne arbejdsskade vil jeg så vidt jeg kan læse mig til ikke være berettiget til erstatning for tab af erhvervsevne - uanset om jeg ender i en kørestol uden mulighed for at forsørge mig selv
[/quote]
Jo, med en fastsat mèngrad på 8% og hvis arbejdsskaden er årsagen til at du får bevilget pension, så vil du kunne få op til 33% af det du ellers ville kunne få havde du ikke været fleksjobvisiteret, af andre årsager end arbejdsskaden.
Forudsætningen nu, i din sag, er, at arbejdsskaden er skyld i de fastsatte 8% og at arbejdsskaden også er skyld i at du nu (formentlig) skal på pension. Skal du på pension p.g.a din forudbestående fejloperation/sygdom, som intet har med en senere arbejdsskade at gøre, så vil du ikke kunne få for tab af erhvervsevne fra ASK. ASK tager KUN stilling til din nuværende arbejdsskade, og hvad den har betydet for dig og din fremtidige mulighed for indtægt.
Det vil være vigtigt, at det af din sag kommer til at fremgå at arbejdsskaden er hovedårsagen til en pension. Får du pension af andre årsager som ikke kommer arbejdsskaden ved, så vil du få afslag fra ASK angående erhvervsevnetab (de 33%) (Du skal nedtone fejloperationen og dens følger og fastholde at ARBEJDSSKADEN er skyld i din situation nu, var dèn ikke sket så var du jo stadigvæk i fleksjob)
Sådan er det bare, man kan ikke få fuld erstatning når man af andre årsager har mèn eller får fleksjob - men man er selvfølgelig forsikret for den del der ikke skyldtes noget forudbestående.
Så lige nu, så har du størrelsen på mèngraden i orden - forudsætningen for erhvervsevnetab er en mèngrad på 5% eller derover, og erhvervsevnetabet skal så fastsættes til 15% eller derover før man kan gøre sig håb om udbetaling.
Din sag vil bestå af flere dele - først er der mèngraden. Når du har godkendt ASK`es afgørelse eller hvis de fastholder deres afgørelse så vil du få udbetalt et beløb skattefrit pr. mèngrad. Så vil din sag om erhvervsevnetab fortsætte i ASK, og det erhvervsevnetab skal fastsættes til 15% eller derover samtidig med at det skal fremgå klart af din sag, at ARBEJDSSKADENS følger er årsagen til bevilling af pension.
Min sag ligner din lidt, jeg var også fleksjobvisiteret og i fleksjob før mit uheld, så jeg får heller ikke fuld erstatning, ASK tager ikke stilling til forudbestående skader/sygdomme, men tager kun stilling til hvad uheldet har haft af betydning.
Har du haft en arbejdsgiverforsikring eller private forsikringer, så er det absolut værd at rette henvendelse til forsikringsselskabet for tabt arbejdsfortjenste og for svie og smerte, tabt arbejdsfortjenste er ikke helt det samme som tab af erhvervsevne.
ASK tager kun stilling til mèn og stilling til erhvervsevnetab - alt andet så skal man henvende sig til sine private forsikringer og/eller sin arbejdsgiverforsikring har man sådan noget.
Prøv også at surfe lidt her på k10, der ligger en del indlæg omkring ASK som du måske har fordel af at læse også.