Så rig var Mærsk Mc-Kinney

Fortæl mig , hvad har jeg misforsået ved at vi alle gerne vil vinde noget

Det er pinligt at grådighed absolut skal påføres alle andre.

Hvem har sagt at jeg ikke har været inde i kampen i mange år.

[QUOTE=keld60;219060]Så hvis jeg ønsker at invistere min formue og tjener på det så skal jeg.
uddsættes for den enestående danske jantelov.
fortryde min sats pga janteloven.
forære min gevinst til dem der ikke vil satse og ikke selv vinde noget trods muligt tab

Sæt selv kryds
[/quote]

Hvis du tror janteloven er et specielt dansk fænomen , tager du fejl af ordets oprindelse og betydning.

Janteloven er et begreb opfundet af en dansk/norsk forfatter , netop for at dæmonisere og latterliggøre ydmyghed , ikke for at hylde den.

Aksel Sandemose ”nedfældede” janteloven i sin bog ”En flygtning krydser sit spor”.
Loven er ikke møntet på danske forhold , men på mennesker helt generelt.
I øvrigt var han bosat i Norge da han skrev bogen.

At vi som nation har et så rodfæstet begreb der legitimerer blærerøvsmentaliteten , er da om noget et vidnesbyrd på , at det er i orden at vise sig frem her i landet , i hvert fald mere end så mange andre steder i verden , hvor ydmyghed nok er en del mere velanset.

Hold da op nogle udtalelser i denne tråd.

Personligt får jeg ikke ondt bagi over Mærsks formue. Hans forretning har betydet store indtægter til den danske statskasse, og man kan vel næppe forvente at en arbejdsom mand, skal give alle sine penge væk til andre.

I min verden kan andre godt være rige, selvom jeg ikke er. Men sådan er vi jo så forskellige.

[QUOTE=thomas75;219088]Hold da op nogle udtalelser i denne tråd.

Personligt får jeg ikke ondt bagi over Mærsks formue. Hans forretning har betydet store indtægter til den danske statskasse, og man kan vel næppe forvente at en arbejdsom mand, skal give alle sine penge væk til andre.

I min verden kan andre godt være rige, selvom jeg ikke er. Men sådan er vi jo så forskellige.
[/quote]

Jeg er fuldstændig enig.:smiley:

Og når pengene/værdierne så ejes af en mand, som gerne bruger dem til at gøre noget for resten af befolkningen, så mener jeg, at det er bedre end, at pengene fordeles ud på os alle sammen, for hvad ville der så blive lavet for pengene?
Nul og en fis.

[QUOTE=emks;219057]hehe, ja det synes du vel, lyder som ren og skær misundelse. Hatten af for ham, men det er så bare min mening
[/quote]

Mange af hans milioner skyldes olien i Danmarks undergrund og jeg syntes bestemt at flere af de penge burde være havnet i den Danske Statskasse.

At han er blevet rig pga. stor arbejdssomhed er der nok ingen tvivl om og det har jeg skam ikke ondt i r**** over. :wink:

:smiley: starter med at grine,
for penge kan man ikke blive rask,
for penge kan du ikke leve evigt,
for penge kan man ikke købe kærlighed,
hvad er der ved at have penge, hvis man ikke kan stå ud af sengen,
penge er ikke alt, men de er da skønne at have ( siges der )

Hr Møller har gjordt det godt, også for det danske samfund, skabt en masse
arbejdspladser,
han havde mod til at suge olie op af nordsøen,
hvorfor gjorde den danske stat det ikke selv, de troede nok ikke der var olie,
:eek:

Man kan vist nok sige at Hr. Møller udøvede “rettidig omhu” :slight_smile:

Jeg følte lidt ked af det da jeg læste at han var død.. men på den anden side så lignede han heller ikke en, der var parat til at løbe et marathon da vi så han i TV i sidste uge… og manden blev 98 år … og arbejdede lige til det sidste .. skie godt gået…

Og ja, han gjorde en masse for DK… og satte også DK på verdenskortet..

Misundelse er simpelthen er rædsom ting.. fatter ikke at der er personer, der kan være så misundelig på at det går andre godt!!

[QUOTE=mand;219103]
for penge kan man ikke blive rask,
[/quote]

Det var noget af en påstand. :confused:

[QUOTE=mand;219103]
for penge kan du ikke leve evigt
[/quote]

Nej , men du kan leve væsentligt længere end uden.
Hvis du sammenligner sundhedstilstand og livslængde mellem rig og fattig , vil du opleve der er himmelvid forskel , også her i Danmark.
Det er ikke de rige der bor i usunde boliger , fyldt med fugt og skimmelsvamp. Det er heller ikke dem der tager de mest nedslidende og sundhedsfarlige jobs.

Den med kærligheden vil jeg tilgengæld godt medgive dig. Men ellers kan stort set alt andet købes for penge.

http://socinf.dk/side.php?id=664

Der er stor forskel på rige mennesker.

Vil bare nævne Bill Gates.

Det har intet med misundelse eller grådighed,
men fordeling og mindre sygdom og sult.

Mærsk har da gjort det godt. Bare ikke godt nok.

Ja ja halse.

man kan godt være fattig og have et rigt liv,

tror også mange der er fattig, bruger deres penge forkert,

nogle drikker og ryger meget, gå på værtshus, selv på en pension,

så kan der jo ikke være meget tilbage til mad, gaver, sjov med børnebørn,

osv.:eek:

Ja en del er sikkert selvforskyldt for nogle fattiges vedkommende.
Men det bortforklarer ikke de andre faktorer jeg nævnte , som forkorter livet for de mindre velstillede.

http://www.information.dk/298544

Arnold Mærsk Mc-Kinney Møllers indsats var imponerende, præget af forudseenhed og taktisk-politisk klogskab, men også af dobbeltmoral og tvivlsomme metoder.

Det gjaldt f. eks. det annoncestop, som A.P. Møller – tidligere årelang trofast støtteannoncør – etablerede mod Information i 1971, efter at bladets journalist Torgny Møller havde vovet at afsløre og kritisere arbejds- og sikkerhedsforholdene på Lindø-værftet efter en dødsulykke. Det skete i en serie artikler, der gav ham Cavling-Prisen. Annoncerne kom aldrig tilbage. Man glemmer ikke i A.P. Møller.

Eller pressionen mod Berlingske Tidende, da bladet i efteråret 1999 trykte en række kontroversielle artikler om det A.P. Møller kontrollerede Riffelsyndikats (DISA) alt for villige leverancer til den tyske værnemagt under den tyske besættelse af Danmark 9. april 1940. DISA gik uden om de danske myndigheder og tog for store avancer i deres iver for handle med tyskerne. Det blev dokumenteret i den bog, som blandt andre dette blads nuværende chefredaktør var medforfatter til.

Eller den aktion Mærsk i hemmelighed satte i værk, da han flyttede ’Familiefonden’ til det skattefrie Liechtenstein: Adresse Kirchstrasse nr. 4, Vaduz. Fonden var – ligesom den større fond for ’Almenvellet’ – hovedaktionær i Møller-imperiet. Flytningen var sket uden først at anmode om tilladelse i Justitsministeriet (som reglerne for en fond med en kongelig approberet fundats foreskrev).

[QUOTE=halse;219133]
Det er ikke de rige der bor i usunde boliger , fyldt med fugt og skimmelsvamp.
[/quote]

I dag har jeg fået papir på, at jeg har en sund bolig.:smiley:

Og det til trods for, at jeg er fp’er og bor almennyttigt.

Jeg har mega respekt for den mand og blev oprigtigt ked af at læse han var død.

Hvad han har brugt sine penge på - eller ikke brugt sine penge på, er ikke mit job at vurderer. Hans penge, hans beslutninger. Det rager mig en høstblomst.

Men at gøre dét, han har gjort, det udløser stående bifald fra min side.

@Vovse
Hvem tror du der bor i samfundets usunde boliger?

Bogen “MEDICINSK SOCIOLOGI samfund , sundhed og sygdom” , har et meget godt bud.
Bogen er skrevet af en række danske forskere (på videnskabeligt grundlag).
Bl.a. læger og sociologer.

CITAT: ( side 84 )

Den engelske virkelighed…
http://www.arbejderen.dk/artikel/2012-04-17/13-millioner-briter-lever-i-fattigdom

13 millioner briter lever i fattigdom

Over 22 procent af briterne lever under den officielle fattogdomsgrænse.
I London eksploderer antallet af underernærede børn.

Antallet af børn, der henvender sig til Kids Company med sultproblemer, er femdoblet i de sidste 10 år.
Og antallet af børn, der selv henvender sig dagligt, er fordoblet i det sidste år

Det værste er næsten at udviklingen går den gale vej.
Det gør den desværre også herhjemme.

[QUOTE=halse;219266]@Vovse
Hvem tror du der bor i samfundets usunde boliger?
[/quote]

Jeg ved godt hvor du vil hen, og jeg er ikke uenig med dig.

Jeg vil blot påpege, at fattige mennesker også kan bo i sunde boliger.
I det almennyttige byggeri findes der trods alt rigtig mange gode og sunde boliger.

Derudover, så har vi alle sammen mulighed for, at blive skrevet op i div. boligselskaber, og jeg mener faktisk, at det er noget forældre bør gør for deres børn, på lige fod med f.eks. ulykkesforsikring.

Læste lige Mærsk betalte 150 millioner OM ÅRET i kommuneskat!! Og at Gentofte nu kommer til at føle, at de fremover mangler i kassen…

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1744708.ece