er helt ny i det her.. og måske er spørgsmålet lidt dumt..
Men hvis man som sygemeldt bliver visiteret til en flexjob og godkendt (eller hvad man kalder det..), får man så en form for ydelse (som dagpenge) såfremt der er ikke er flexjob at få i en periode.?
Eller hvordan hænger det sammen..?
tror du bliver på sygepenge til du har fået et fleksjob men når du er kommet i job skal du arbejde i 9 mdr inden du er kan få ledighedsydelse,
Hej Topas.
Hvis man er på sygedagpenge når man bliver visiteret til Fleks, overgår man til ledighedsydelse med det samme. Det er sådan jeg har forstået det. Og det er 91 % af dagpengesatsen. Omkring 14.400, brutto, så du går nok ned i sats. Er sygedagpenge ikke over 16.000 brutto??? Jeg var/er på kontanthjælp da jeg blev visiteret til Fleks, og der skal jeg blive til jeg starter i job.
Hvis jeg er helt gal på den, er der garanteret nogle der vil rette mig…![]()
Kh C
Sygdagpenge er samme sats som dagpenge ved ledighed.
Så du går lidt ned Som Charliza skriver 91% af dagpenge satsen
Du kan ikke få ledighedesydelse før efter 9 mdr. arbejde.
[QUOTE=jeanettess;120427]Du kan ikke få ledighedesydelse før efter 9 mdr. arbejde.
[/quote]
Jeanettess, du tager fejl. De andre har ret…
Det er kun, hvis man kommer fra kontanthjælp, at man skal arbejde i 9 mdr. for at få ledighedsydelse, såfremt, man bliver ledig igen.
Kommer man fra sygedagpenge overgår man til ledighedsydelse, hvis man er ledig.
Se evt. fleksjobpjece her:
http://www.clh.dk/?id=1474
Der står f.eks. også her, at man overgår til ledighedsydelse, hvis man kommer fra sygedagpenge: http://www.clh.dk/?id=1474#c3997
Topas: Velkommen, bare søg rundt i forummet og spørg, hvis du ikke finder svar. ![]()
[QUOTE=sushjer 1;120425]Sygdagpenge er samme sats som dagpenge ved ledighed.
Så du går lidt ned Som Charliza skriver 91% af dagpenge satsen
[/quote]
Sygedagpenge satsen er max 101,62kr pr. time
Du kan højst få dagpenge svarende til 90 procent af din hidtidige arbejdsindtægt
dog er der en øvre grænse, dagpenge ved ledighed er max 752kr pr dag for fuldtidsforsikrede og 483kr. pr. dag for deltidsforsikrede
Ledighedsydelse udgør mellem 82% til 91% af dagpengesatsen
Hvis man er på kontanthjælp ved afgørelsen bliver man på det indtil man får arbejde og så skal man arbejde i 9 mdr før end man kan få ledighedsydelse, ellers får man kontanthjælp igen.
Hvis du er på sygedagpenge går du over på ledighedsydelse når du bliver tilkendt fleks.
Håber jeg har fået forklaret det rigtigt ellers ret mig…
nu er det sådan at jeg overgik direkte fra sygedagpenge til ledighedsydelse, den dag jeg fik tilkendt flex.
Så med 100% sikkerhed får man flex-ledighedsydelse og den er de der 14.400 ca. ![]()
Jeg gik også direkte fra sygedagpenge til ledighedsydelse den dag jeg fik tilkendt flexjob.
Vh. Tullee
Unskyld nye regler du ryger på ledighedsydelse, ved ikke om du skal være i job 9 mdr. der efter for, AT BLIVE DER.
Da Jeg blev tilkendtt Flex modtog Jeg ledighedsydelse, som er på 9500 kr. før skat.
Jeg modtog ingen penge før, men var reelt hjemmegående../SIZE]
Samler lige sammen:
Kommer du fra sygedagpenge, så hedder det ledighedsydelse, som er 91 % af dagpenge/sygedagpengeydelsen.
Når du så kommer i job, så skal du have dette i 9 måneder (for igen at have ret til ledighedsydelse, ligesom man skal arbejde i en vis peride, for at have ret til dagpenge.
Kommer du fra kontanthjælp, så hedder det kontanthjælp (men det hedder vist særlig ydelse, på papiret) indtil du har haft en job i 9 måneder.
Og ydelsen under jobbet, hedder fagets minimumsløn, plus hvad du evt. selv får forhandlet dig frem til.
[QUOTE=Andersine85;120661]Samler lige sammen:
Kommer du fra sygedagpenge, så hedder det ledighedsydelse, som er 91 % af dagpenge/sygedagpengeydelsen.
Når du så kommer i job, så skal du have dette i 9 måneder (for igen at have ret til ledighedsydelse, ligesom man skal arbejde i en vis peride, for at have ret til dagpen
[/quote]
Vil det sige at kommer man fra ledighedsydelse og kun har 4 månders job så det kontant hjælp bag efter. Det er da noget nyt ikke??
Tja, nu bliver jeg jo helt i tvivl om, hvad jeg selv skriver! Jeg synes bare det er det jeg har fået at vide - men det skal jo lige siges med det samme, at det ikke er det jeg har arbejdet med! Måske er det kun, hvis man selv opsiger sit job? Ligesom karantænereglerne ved A-kassen?
Ved I hvad, bare glem at jeg har skrevet det, jeg kommer på arbejde efter min ferie på mandag, så vil jeg lige tjekke op på det! Det er sku nok mig der skriver noget vrøvl ![]()
Ja, det håber jeg du gør -vrøvler.
ellers tør jeg ikke gå i job af skræk for jeg aligevel ikke kan klare det.
Hvis man bliver selv forskylt ledig kan man få kantene og sker det 2 eller 3 gange ryger den helt.Og man skal igen have 9 månrers job for at være berettet til ledighedsydelsen.
Uforskylt ledig kommer man på ydelsen igen..
Som jeg har forstået det gælder det med de 9 mdr. kun når man kommer fra kontanthjælp.
Altså, hvis du er på kh når du bliver visiteret til flex, så fortsætter du på kh, indtil du har været i (flex)job i 9 mdr.. Hvis du bliver fyret før de 9 mdr. er gået ryger du tilbage på kh.
Hvis du er på sdp når du bliver visiteret til flex overgår du til ledighedsydelse. Hvis du så kommer i (flex)job overgår du selvfølgelig til løn iflg. reglerne om det.
Hvis du så bliver fyret ryger du tilbage på ledighedsydelse, uanset om du bliver fyret efter 4 mdr. eller 12 år.
Hej
Vovse er helt ret i de regler han omtalte.
Jeg har arbejdet med udbetaling af ledighedsydelse og det er kun dem der vistiteres fra kontanthjælp der skal opfylde krav om 9 mdr.s ansættelse i fleksjob, før de er berett. til ledighedsydelse.
Dem der kommer i fleksjob direkte fra ledighedsydelse skal ikke, de vil være berett. også hvis de kun har fleksjob i 4 mdr.
vh
ANNA1
Flere har svaret på stort set det samme herinde til spørgsmålet er oprettet i starten af tråden…
Til C.l.e.o., sådan er det, når man er på kontanthjælp. Du kan læse mere i den link, jeg har sat ind i mit svar i det her tråd. Man skal arbejde i 9 mdr. for at få ledighedsydelse indenfor 18 mdr..
Og deri kan I også alle finde svaret på, at man kommer på ledighedsydelse, når man kommer fra sygedagpenge.
[QUOTE=jeanettess;120427]Du kan ikke få ledighedesydelse før efter 9 mdr. arbejde.
[/quote]
Jeanettess jo men ikke hvis du kommer fra kontanthjælp , men fra sygedagpenge er det ledighedsydelse
Prøver lige igen , havde misset en del af tråden kan jeg se ![]()
[QUOTE=Wodpoulsen;120577]Da Jeg blev tilkendtt Flex modtog Jeg ledighedsydelse, som er på 9500 kr. før skat.
Jeg modtog ingen penge før, men var reelt hjemmegående../SIZE]
[/quote]
Så vil jeg tippe på at du er gift og at din mand er forsørger, hvis man ikke kan få kontanthjælp (inden man er visiteret til fleks) så vil man i det øjeblik man bliver tilkendt fleks modtage 9500 før skat og det hedder særlig ledighedsydelse og er efter §74i
[QUOTE=Andersine85;120661]Samler lige sammen:
[/quote]
Rigtigt ![]()
Forkert mister du arbejdet så er du igen berettiget til ledighedsydelse, kun hvis det er selvforskyldt ledig mister du denne ret (hvis du siger op uden en god grund feks )
Kommer du fra kontanthjælp så hedder det kontanthjælp, særlig ledighedsydelse er til dem der ikke er berettiget til kontanthjælp (feks hvis man har formue eller er gift med en der tjener nok til at man ikke kan få kontanthjælp)
Det er disse og kun disse der får særlig ledighedsydelse og dem på særlig ledighedsydelse er underlagt samme regler og love som dem på ledighedsydelse og dem på kontanthjælp er underlagt samme regler som dem på kontanthjælp (mht aktivering, loft over kontanthjælp osv ) dog er de frataget fra 450 timers reglen …
Nemmerlig ![]()