Fik et chock ved den årlige vurdering af min merudgiftsydelse. Kommunen vil i stedet for give mig en ledsagerordning på 15 timer om måneden.
Den nye (desværre) sagsbehandler er fuldstændig ligeglad med, at mine behov for transport ikke kan løses ved en ledsager, selv om en ledsager ville være rar at have til hjælp med at bære min rollator op i bus eller tog. Problemet er bare at jeg har en gangfunktion på mellem 10 og 25 meter og jeg kan umuligt gå til nærmeste stoppested fra mit hjem, nærmeste stoppested ligger ca. 1,3 km væk, en umulig gåafstand for mig. Boede jeg i en større by, K.B.H fx. så kunne jeg få handicapkørsel, jeg kunne blive hentet i mit hjem og blive bragt tilbage igen, men desværre bor jeg i et udkantsområde hvor der ikke eksisterer nogle kørselsordninger, og derfor har jeg i flere år fået bevilget et antal taxature så jeg kan købe ind, komme til læge og på apotek m.m.
Hun talte (gud hjælpe mig) om, at jeg da måtte erkende at det var for meget at forlange taxa, og at jeg måtte søge om elektrisk kørestol så jeg i den kan futte rundt de steder jeg måtte ønske, jeg ønsker ikke kørestol før det er absolut nødvendigt og tvivler da også på at den bliver bevilget så længe jeg kan gå lidt med rollator og/eller stok. Jeg fik også lige med på vejen jeg kunne da bare flytte - ja, blive skilt kan jeg, manden vil da ikke flytte sådan uden videre.
Desværre kan jeg heller ikke køre bil, det skyldtes både fysiske årsager og det skyldtes nogle psykiske. Men måske er det muligt alligevel at søge en handicapbil og så bruge en ledsagerordning på en der så kan køre for mig?
Chokerende oplevelse, med den mest iskolde sagsbehandler og hvordan er det muligt at èn sagsbehandler godt kan se mit behov, og nærmest af sig selv bevilger mig §100 så jeg kan leve tilnærmelsesvis normalt og delvist uafhængig af min mand, i forvejen står han for alt herhjemme og indgår også på rigtig dårlige dage i selve mine plejefunktioner, mens en anden kan vurdere helt anderledes og uafhængigt af diverse lægeattester/specialerklæringer og indtil flere funktionsevneskemaer i min sag.
Hvad stiller man op? En ledsagerordning er fin nok. Jeg kan jo håbe på at en ledsager vil magte at bære mig 1,3 km. til nærmeste bus.
En dum dag, der har efterladt mig i en vild utryg situation.
Er der andre her der har fået frataget en bevilget taxaordning, og så få det erstattet af en ledsagerordning? Hvordan jeg end vender og drejer det, så vil en ledsager ikke forøge min gangfunktion.
Håber på andres erfaringer eller blot et godt råd.