Håber der er nogle behjælpsomme sjæle som kan hjælpe mig!
Jeg er lidt rundt på gulvet efter afslag på min førtidspension, kort så er forholder sagen sig således:
-
Min sagsbehandler sendte mig til Espelunden for at visitere mig til fleks, men espelundens konklusion var at jeg skulle indstilles til førtidspension, da min arbejdsevne slet ikke var målbar. Den var ikke målbar idet jeg kun kunne klare 30-45 minutter om dagen, på trods af jeg havde et fremmøde på 98% over de 8 uger.
-
Kommunen gav afslag på førtidspension hvilket jeg ankede og de fastholdte på ny.
I deres afslag skriver de (her er nogle udpluk):
“Begrundelsen for ikke at påbegynde sag om førtidspension er, at det ikke skønnes at være dokumenteret eller helt åbenbart, at din arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings, revaliderings- og behandlingsmæssige foranstaltninger.”
“Fra begge afklaringsforløb oplyses det, at din arbejdsindsats har været begrænset og at din indsats på EcE ikke var målbar i de håndværksmæssige arbejdsfunktioner”
“De fremgår af de helbredsmæssige oplysninger at du de seneste år har oplevet tiltagende gener fra ryggen, der angiveligt hidrører fra tidligere diskusprolaps. Dit væsentligste problem er, at belastning af ryggen medfører smerter. Der anbefales træning af ryggen med henblik på bedring af funktionsniveauet. Det vurderes. at du på baggrund af ryggener har et varigt nedsat funktionsniveau, men at de helbredsmæssige forhold alene ikke afholder dig fra deltagelse i opkvalificering og erhvervsrettede forløb i øvrigt.”
“Du vil kunne profitere af deltagelse i opkvalificering eller uddannelse til erhverv hvor dine skånebehov kan tilgodeses. Du ville evt. kunne deltage i et forløb, der tager hensyn til de skånebehov som du har.”
“Samlet vurderes det, at dine helbredsmæssige gener varigt afholder dig fra rygbelastende beskæftigelse og fysisk belastende arbejdsfunktioner i øvrigt, men at de helbredsmæssige forhold alene på sigt ikke udelukker deltagelse i ordinær beskæftigelse eller beskæftigelse med støtte. Det vurderes, at der fortsat er mulighed for at du kan blive opkvalificeret til arbejde der tager hensyn til dine helbredsmæssige forhold. Der peges blandt andet på medhjælp inden for omsorgsfag, produktion eller med lettere montage”
“samlet ses der fortsat at være mulighed for, at du ville kunne deltage på arbejdsmarkedet på nedsat tid og med støtteforanstaltninger.”
Mine spørgsmål lyder:
-
Hvor tit er det at man oplever pensionsudvalget gå imod den indstilling som Espelunden laver, da de jo er kommunens egne folk?
-
Jeg ved ikke hvor jeg står nu, da jeg blev indstillet til fleks og man mente jeg skulle have førtidspension, men fik afslag på dette???
-
Hvor lang tid går der nu med min anke sag, da den automatisk sendes videre til højere instans og hvad sker der så nu (jeg er i vildrede), og da sagsbehandleren er ny har hun ikke styr på noget?
-
Kan jeg få ledighedsydelse?
Håber i kan hjælpe mig da de måske påtænker at lukke for min kontanthjælp da min ægtefælle har en udlejningsejendom, hvilket vil give os alvorlige økonomiske problemer.. Pleeeaassee hjælp!