Vores pension justeres årligt efter nogle forskellige parametre, men hvilke drejer det sig præcist om? Er det den årlige vækst eller justeres pensionen efter lønudvikling? Jeg har prøvet at få nogle svar og fik også et svar fra ældresagen, men ikke noget definitivt. Jeg mener vores pension justeres efter lønudviklingen 2 år tidligere, hvilket betyder at vores pension i 2026 justeres efter lønudviklingen i 2024.
Har vi nogle eksperter der forstår sig på dette? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide, hvilke faktorer der spiller ind - på den måde kan jeg forudsige hvordan min økonomi ser ud to år forud.
Det er selvfølgelig rart at vide hvordan ens overførelses ydelse udvikler sig og tak for du bringer det op
Det er rigtigt vi på disse ydelser er bag ud i forhold til lønudviklingen med de 2 år du nævner, og så får vi ikke engang den procentsats som dem på arbejdsmarked,
da pengene til satspuljen tages fra den automatiske regulering af overførselsindkomsterne der derfor stiger 0,3 pct mindre end den gennemsnitlige lønudvikling på arbejdsmarkedet.
Vi er bagud, vi får ikke den samme lønudvikling som andre, men fodres med vores egen hale oven i købet:mad:
tak for hurtigt svar. Jeg lavede en Google søgning og kom frem til dette resultat: https://www.google.dk/search?q=Lønudvikling+2024. De viser resultater for statsansatte og kommunalt ansatte. Hvilken tror du er gældende for os? Det er velsagtens gennemsnittet - men inkluderer det dermed lønstigningen på den private sektor?
Lavede en søgning på sætningen “Lønudvikling for hele 2024” og den viste et lidt andet resultat. https://www.google.dk/search?q=Lønudvikling+for+hele+2024 - den siger 4.8% og trækker vi dernæst 0,3% fra har vi 4,5%. Det er da en fornuftig stigning af vores FTP
Ja det er dejligt med en stigning, når borger på overførelses indkomster er sakket bagud, år efter år, men de 0,3 procent er ikke hele historien, som konsekvens af mindreregulering i årene 2016-2023 er overførselsindkomsterne i dag 5 procent lavere end de ville have været uden mindrereguleringen.
Dette betyder fx, at kontanthjælpssatsen for forsørgere er godt 800 kr. lavere, og satsen for førtidspension omkring 1.000 kr. lavere pr. måned, end de ville have været uden mindreregulering – svarende til henholdsvis cirka 10.000 kr. og 12.000 kr. i hele 2023
Som om det ikke er nok, så skiver regeringen at de har videreført det her i sidste år og i år
Regeringen foreslår, at den afdæmpede regulering med årligt 0,75 pct.-point videreføres i 2024 og 2025. Pensionister uden høje supplerende indkomster friholdes for den afdæmpede regulering. Ligesom også ældrechecken friholdes. Det vil bidrage til, at det bliver mere attraktivt at være i beskæftigelse frem for at modtage overførselsindkomster, og øger råderummet til prioriterede indsatsområder
Læg mærke til deres argument, det skal være mere aktrativ at være i beskæftigelse, bullshit:cool: os på førtidspension eller for den sags skyld, fleksjobber, kan jo netop ikke, være i beskæftigelse eller øge vores timeantal
Vi er sakket meget bagud i købekraft og vi bliver spist af med vores egen hale:evil: