bedste råd er nok lige og kontakte borgerservice i din hjemkommune, og der har du en rådgiver i pensionsafd: som helt nøjagtigt kan give dig de gældende regler…
HUSK og få dem på skrift. med stempel og underskrift.
det er såmænd blot for og være sikker på de ikke løber fra noget de har forklaret dig mundtligt…
bitter erfaring har desværre lært 99.5 % af os herinde, at det som er nedfældet på papir med pen og blæk, er sværere og løbe fra…en 1 mundtlig overlevering…
og jeg syntes blot det var det nemmeste for dig og frue, at hente det på “jeres” borgerservice…
der kan du jo også lige samtidigt klare diverse med sygeforsikring (om i tager udenlands) etc etc…
livrem og seler tror jeg det hedder … men bedre end og stå med R… bar
Har I så tænkt over hvad I skal bo i når de 6 mdr er gået??
jeg aner ikke om de tænker jer som samboende.. når I ikke bor i lejlighed, men I bor jo sammen i den der kuffert.. måske du slet ingen pension kan få uden en adresse??
jeg ved det ikke.. så ideen med at få svarene på skrift er vist en rigtig god ide. eller nærmest livsvigtigt.
Jeg læste for nyligt om en mand, der ville blive frataget sin førtidspension, hvis han ikke fik en fast postadresse. Eller måske var det et indslag i TV.
Måske skal du undersøge reglerne omkring “kuffertbolig” og førtidspension.
Umiddelbart ville jeg skyde på, at i stadig betragtes som samboende/samlevende, hvis I rejser. For så deler i jo stadig de udgifter der er, som I ville gøre med en fast adresse, og det er (som regel) det som gør at man er samlevende.
Men vær som andre siger lige lidt obs på, om du i det hele taget kan det som pensionist!
Selvfølgelig kan man få sin pension uden adresse i Danmark men have den i udlandet… kravet for at de vil sætte udrejst i CPR registret er at man over en 2 årig periode opholder sig i et andet land mere end 12 mdr.. og derefter mere end 6 mdr pr år…eller planlægger det… og planlægge kan man jo altid …
Jeg er ikke sikker for har selv fast adresse i udlandet og derfor ingen problemer… men tror det er nok med en c/o adresse for at få sin pension… det sagen drejer sig om er jo at man hvert år skal have tilsendt en livserklæring hvor man skal underskrive at man stadig er i live og der ikke er ændret noget i ens situation S
Hvis i planlægger at rejse jorden rundt på må og få i 6mdr kun… så er i stadig hjemmehørende i Danmark og pensionisten skal have en adresse eller c/o adresse…
Om i vil snyde i de 6 måneder og pensionisten af jer vil sætte en c/o adresse som ene er vel lidt op til jeres samvittighed og forhold til loven… men forvent at du bliver indkaldt til en samtale/forhør når du melder dig som reelt enlig pensionist…
mit råd er… med sandhed kommer man længst og bryder man ikke loven så bliver man normalt heller ikke straffet… så vær smart og udnyt love og regler til kanten… men lad være med at overskride love og regler med snyd og bedrag