Beregning af førtidspension

Hej brave mennesker.
Jeg er kommet til at gå og spekulerer på følgende: Jeg indbetaler hver måned et beløb til en privat tegnet kapitalpension; skal dette beløb ikke trækkes fra mit indtægtsgrundlag når min pension beregnes ?

F.eks. hvis jeg får en invalidepension fra industriens pension på 100.000, og betaler 6000 ind på kapitalpension, skal mit indtægtsgrundlag til førtidspensionsberegning så ikke være 1000000 - 6000 = 94000 ???

Eller er det bare mig som atter har fået en af de sære tanker :wink:

Ja lån og kapitalpension kan trækkes fra

En fp er indtægtsreguleret

så hvis du er enlig hedder det 67000-94000= 27000 kr
de bliver så modregnet med 30 kr på 100 kr
ialt der skal trækkes fra din pension er 8100 kr

men lån kan ikke trækkes fuldt fra, men kun de renter du betaler kan trækkes fra
men det får man jo en opgørelse over hvert år

men hvor tit skal man indberette til kommunen ?

Oplysningspligt.

Efter retsikkerhedsloven §11, stk. 2, har du pligt til straks at underrette pensionskontoret om enhver ændring i dine personlige og økonomiske forhold, som kan medføre ændring af pensionen.

Mvh. Gert

[QUOTE=MTVRV1;174683]Ja lån og kapitalpension kan trækkes fra

En fp er indtægtsreguleret

så hvis du er enlig hedder det 67000-94000= 27000 kr
de bliver så modregnet med 30 kr på 100 kr
ialt der skal trækkes fra din pension er 8100 kr

men lån kan ikke trækkes fuldt fra, men kun de renter du betaler kan trækkes fra
men det får man jo en opgørelse over hvert år

men hvor tit skal man indberette til kommunen ?
[/quote]

Renteudgifter indgår ikke i beregning af førtidspension. Renteindtægter er kapitalindkomst og vil give et fradrag i pensionen, hvis den samlede indtægt ud over pensionen overstiger 67.800 for enlige.
/Frank

-OG custer, så skal du også huske at når du er ftp, ja, så kan du kun gå 5 måneder TILBAGE i regnskabet/udregningen for evt at få det retmæssige beløb i ftp, -hvis du fx skal have mere udbetalt, ikke mindst!

(i forhold til fx alm lønmodtagere) :wink: