Kære all K10èr
Så dommen er faldt og fik jeg tilkendt brøk-førtidspension den 1/11/2012, hvad så nu…![]()
Hvad skal der ske nu, skal man søge supplernde kontant hjæp …eller er nogen her har erfaring med brøkpensionen …
På forhånd tak
Kære all K10èr
Så dommen er faldt og fik jeg tilkendt brøk-førtidspension den 1/11/2012, hvad så nu…![]()
Hvad skal der ske nu, skal man søge supplernde kontant hjæp …eller er nogen her har erfaring med brøkpensionen …
På forhånd tak
Læs den her om supplerende hjælp til enten starthjælp eller kontanthjælp:
http://eu-borger-rettigheder.dk/27a-i-aktivloven
Der står bla.:
[i]
Den første vurdering består i, at den samlede hjælp i form af brøkpension og supplement til brøkpension som minimum skal svare til det niveau, som borgeren ville have været berettiget til at få udbetalt løbende efter reglerne om løbende hjælp til forsørgelse i aktivloven.
Det betyder, at supplement til brøkpension skal udmåles efter reglerne i aktivloven, herunder reglerne for starthjælp eller kontanthjælp og med fradrag for indtægter og formue.
På samme måde som ved almindelig udmåling af løbende hjælp til forsørgelse efter aktivloven indgår eventuel boligstøtte samt særlig støtte efter aktivlovens § 34 ikke ved beregningen af hjælpen.
Ved beregningen indgår oplysninger om borgerens og ægtefællens bruttoindtægter. [/i]
Ellers brug google eller prøve at bruge søgefunktionen herinde på K10, det har været skrevet om det før, kan jeg huske…
Du må bede kommunen vurdere, om du skal have supplerende hjælp. Måske har de allerede vurderet det, måske ikke. Men det kan du bedst selv vurdere.
Hvis du har fået kontanthjælp inden pensionen, er det nok det beløb du vil blive suppleret op til…
Manal var, inden tilkendelse af brøkpension, visiteret til flexjob - hvis jeg husker ret.
Hej Carmen,
Det er rigtigt det du husker, jeg blev visiteret til fleksjob inden jeg fik tilkendt førtidspension.
Har været på fleksydelse i 18 måneder.
Hej Pip,
jeg har modtog fleksydelse i 18 måneder.
Hej Curls,
Tusind tak, altså jeg har fået e.mail fra FØP som stod på at :
Du er tilkendt førtidspension pr. d. 1. november 2012. Du vil i løbet af næste uge modtage et brev fra mig desangående. Brevet vil ud over afgørelsen indeholde oplysninger om hvem din fremtidige sagsbehandler er og et skema som du skal opfylde mhp. at beregne din førtidspension.
det betyder de har vurderet allerede !
Fleksydelse - er du over 60 år?
Så vidt jeg kan se har du børn og vil kunne få kontanthjælp svarende til forsørgersatsen på ca 13.500..
Hvis du er gift, påvirkes den så af din ægtefælles indkomst. I må max have 2 gange satsen tilsammen, dvs ca 27.000 ialt.
Til gengæld må du gerne arbejde nogle timer og tjene lidt ved siden af pensionen.. så får du selvfølgeligt ikke suppleret op med kontanthjælp..
Du kan læse mere her..
http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokumenter/Pressemeddelelser/2012/Aftale_fop%20pdf.ashx
Hej Helen,
Jeg er 44 år gammel, men på grund af at jeg blev visteret til fleksjob og haft ingen job fik jeg derfor fleksydelse, og man har ret fleksydelse til 60 år.
Hej Pip,
Altså min mand er også førtidspensionist, jeg har to børn en på 18 år og en på 14 år, jeg ved ikke hvordan de kommer til regnet det ud, men min datter har ikke noget inkomst i det 2 måneder , november og december , og kan knne får SU først januar , hun blev 18 igår.
[QUOTE=manal;246229]Hej Curls,
Tusind tak, altså jeg har fået e.mail fra FØP som stod på at :
Du er tilkendt førtidspension pr. d. 1. november 2012. Du vil i løbet af næste uge modtage et brev fra mig desangående. Brevet vil ud over afgørelsen indeholde oplysninger om hvem din fremtidige sagsbehandler er og et skema som du skal opfylde mhp. at beregne din førtidspension.det betyder de har vurderet allerede !
[/quote]
Nej det lyder til du først får et skema, som du skal udfylde og sende skemaet tilbage. Herfra vil de beregne ydelsen.
Fleksydelse er det samme som efterløn. Det hedder derfor ikke fleksydelse som ledig fleksjobber, men ledighedsydelse… Der er så mange, der skriver fleksydelse i stedet for ledighedsydelse… Der er altså forskel på de 2.
Så du skal blot afvente skemaet fra dem…
Du kan få supplerende kontanthjælp op til den sats du normalt ville have fået kontanthjælp på..
Som forsørger vil man kunne få 13.732,-
Det er så afhængig af din mands indkomst, idet han har forsørgerpligt, og I tilsammen højst kan få suppleret op til kontanthjælpssatsen gange 2.. dvs en indkomst på 27.464,- tilsammen.
Hvis han er førtidspensionist efter 2003, får han som samlevende 14.514,- og det betyder at du vil kunne blive suppleret op til 12.950,-
Jeres ældste datter tæller ikke med, da hun er over 18.
Men når Jeres yngste fylder 18 og heller ikke tæller med mere, vil det betyde at det skal beregnes efter ikke-forsørgersats, og det er noget mindre, da den kun er på 10.335,-
Så det kan til den tid betyde at du kun kan suppleres op til 6.156,-
Det afhænger også af om I har indtægt ved siden af pensionen, og sikkert en masse andre ting.. så aftal et møde med dem på kommunen, og bed dem forklare det nærmere.. det er en utryg situation at stå i, når man ikke ved hvad man har at gøre godt med.
[QUOTE=manal;246159]Kære all K10èr
På forhånd tak
[/quote]
Er du ramt at Brøk Pension? Her har du forum for at fortælle din historie.
Manal, jeg ved ikke om du evt. har nogen udenlandsk arbejdserfaring, fordi så kan du bede Pensionstyrelsen om at søge udenlandsk førtidspension.