Eftergivelse af gæld/førtidspension

I forhold til eftergivelse af gæld til det offentlige gælder det:

Opfylder du betingelserne?
Har du gæld til det offentlige, og har du i mindst 3 år over en 4-årig periode fået

- kontanthjælp
- starthjælp
- tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats
- introduktionsydelse eller
- arbejdsløshedsdagpenge

og er kommet i

- arbejde
- fleksjob
- under uddannelse eller
- under revalidering

kan du søge SKAT om at få eftergivet din gæld til det offentlige

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvilke regler der gælder, når man lige har fået førtidspension. Det står der ikke noget om.

Så falder man ikke ind under den regel…

Men man kan søge gældssanering som alle andre, med de regler der gælder der…

Jeg har brugt dette skema til at om eftergivelse: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=40770

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=108885&vId=0

Det har nemlig ikke noget at gøre med, om man er kommet i flex, arbejde eller lign. Altså efter den her blanket.

http://www.sind.dk/6storage/113/3042/eftergivelse_gaeld_2009_pjece.pdf

Tak for hjælpen - mærkeligt man ikke nævner førtidspension nogen steder. Jeg vil ringe til dem.

[QUOTE=Hanna;180903]Tak for hjælpen - mærkeligt man ikke nævner førtidspension nogen steder. Jeg vil ringe til dem.
[/quote]

Den lov du nævner er netop møntet på dem der kommer i arbejde igen, evt efter uddannelse.

Og førtidspension er jo netop det modsatte.

[QUOTE=Pip;180907]Den lov du nævner er netop møntet på dem der kommer i arbejde igen, evt efter uddannelse.

Og førtidspension er jo netop det modsatte.
[/quote]

Og det paradoksale er, at når du så er kommet i arbejde igen og derved har større mulighed for, at betale din gæld tilbage, SÅ har du større mulighed for, at få din gæld eftergivet. Men det samme er ikke gældende når du går fra kontanthjælp til førtidspension.
DET er da nærmest den omvendte verden.

Jeg har ansøgt og fik afslag, men held og lykke.

Jeg ringede og spurgte.

Omdrejningspunktet er varighed. At gå fra kontanthjælp til arbejde, fleks, revalidering m.m. ses som varig løn/ydelse. Eftergivelsen kan slettes, hvis man atter kommer på kontanthjælp.

Førtidspension er også en varig ydelse og tæller på lige fod med f.eks. løn. SKAT synes jeg skal søge eftergivelse. Og det vil jeg gøre.

Fortsættelse følger…

Ved ansøgning om gældsanering i retten skelnes der mellem privat gæld og offentlig gæld.

Grundlæggende gives der ikke gældsanering til offentlig gæld, da SKAT til enhver tid kan gøre udlæg i en førtidspension!

Hvis der kun er tale om gæld til det offentlige, kan der ansøges om frivillig gældssanering direkte til SKAT på deres formular hertil.

Hvis der derimod er både privat og offentlig gæld, så vil SKAT som oftest følge rettens anvisning til gældssanering.

Efter at der er betalt de nødvendige udgifter, skal du have (2011) 5480 kr. i rådighedsbeløb til dig selv.

Har gennemgået hele forløbet fem gange i de sidste mange år…

Hvis du ønsker flere info, så anvend venligst Private meddelelser.

Mvh. Gert

[QUOTE=Hanna;180779]I forhold til eftergivelse af gæld til det offentlige gælder det:

Opfylder du betingelserne?
Har du gæld til det offentlige, og har du i mindst 3 år over en 4-årig periode fået

- kontanthjælp
- starthjælp
- tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats
- introduktionsydelse eller
- arbejdsløshedsdagpenge

og er kommet i

- arbejde
- fleksjob
- under uddannelse eller
- under revalidering

kan du søge SKAT om at få eftergivet din gæld til det offentlige

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvilke regler der gælder, når man lige har fået førtidspension. Det står der ikke noget om.
[/quote]

da jeg blev førtidspensionist. forsøgte jeg at søge men mødte kun lukkede døre. fik besked fra en økonomisk rådgiver at gældssanering kunne jeg også skyde en hvid pil efter. da jeg var kommet under grænsen for de 100.000.-kr på en gammel gæld. skal så lige sige at min gæld er spredt. så det halve er i bank og det øvrige er i kommunen skat. så jeg vil bare leve med den er der..

Det kommer an på gælden.

For der er andre regler under særloven, hvis gælden henhører der.

VH Popiae

[QUOTE=popiae;181033]Det kommer an på gælden.

For der er andre regler under særloven, hvis gælden henhører der.

VH Popiae
[/quote]

kan du uddybe for forstår ikke forskellen???

Jeg har selv gæld efter 4år på kontanthjælp, pga §34 som er tilbagebetalingspligtig, når man har ejerbolig.

Er nu på førtidspension, samt pæne beløb fra pensionskasse også, men har mange udgifter i forbindelse med sygdommen og handicap.
Jeg betaler pt selv alle udgifter, og har derfor, da kommunen vil inddrive gæld, bedt om at jeg vil have en betalingsevnevurdering.

Kommunen skal på dette grundlag overlade sagen til skat, da kommunen IKKE må lave betalingsevnevurderinger, men kun fastsætte ud fra indkomst.

Særloven hvor betingelser er for inddrivelse og forældelse står på skats hjemmeside under F.8.2.1

Det betyder, for mig, at gælden er forældet efter 3 år, uden at de kan afbryde eller fortage retslige skridt, eller andet.
Altså hvis det vurderes at jeg IKKE har betalingsevne.

VH Popiae

min bedre halvdel fik brev af komunen på 3 år dagen over noget skyldnig boligsikring.de skrev vi har hermed eftergivet gælden pra dags dato.havde ingegang bedt om det :smiley: måske heldig ved jeg ikke. hun er FP fra før 2003

[QUOTE=popiae;181038]Jeg har selv gæld efter 4år på kontanthjælp, pga §34 som er tilbagebetalingspligtig, når man har ejerbolig.

Er nu på førtidspension, samt pæne beløb fra pensionskasse også, men har mange udgifter i forbindelse med sygdommen og handicap.
Jeg betaler pt selv alle udgifter, og har derfor, da kommunen vil inddrive gæld, bedt om at jeg vil have en betalingsevnevurdering.

Kommunen skal på dette grundlag overlade sagen til skat, da kommunen IKKE må lave betalingsevnevurderinger, men kun fastsætte ud fra indkomst.

Særloven hvor betingelser er for inddrivelse og forældelse står på skats hjemmeside under F.8.2.1

Det betyder, for mig, at gælden er forældet efter 3 år, uden at de kan afbryde eller fortage retslige skridt, eller andet.
Altså hvis det vurderes at jeg IKKE har betalingsevne.

VH Popiae
[/quote]

ja her har jeg kun fået afvisning.. har heller ikke sat mig ind i at lave budget. da det er uoverskueligt. og de fleste ting ser de jo bort fra så jeg nok vil blive sat op i afdrag..

så jeg bliver trukket 500,00 kr nu over min FP. så håber bare at boligydelsen kan blive så høj at den kan bruges til det afdrag..

jeg er rystet over at nogen kan og andre ikke kan få afgivet en gammel gæld som nu er 5 år..

den rubrik i skat kan der da blive sat et link ind . for kan ikke selv finde det.. ??

Vær opmærksom på, at loven om forældelsesfrist per 1. januar 2008 (de nye regler) kun omhandler privat gæld!

Offentlig gæld og gæld til banker forældelse ikke… har lige været i retten og få det bekræftet!

Og der ligger et lovforslag i Justitsministeriet, som skal inddrage gæld fra banker, så disse anfordringer også følger loven og forældelse… men det er jo fremtid!

Mvh. Gert

Den juridiske vejledning 2011-2

Dette afsnit handler om forældelsesfristen i forældelsesloven og forældelsesregler i andre love samt om beregning af forældelsesfristen.

Afsnittet indeholder:
•Forældelsesfrister efter forældelsesloven (A.A.9.4.1)
•Forældelsesfrister efter særlovgivningen (A.A.9.4.2)
•Forældelsesfrister, forskellige sikkerheder (A.A.9.4.3)
•Udløb af forældelsesfristen (A.A.9.4.4).

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1898564&chk=204291#pos

Tak for link… :kram:

LimpGert:
Jeg går ud fra du selv har læst at der er forældelse på de 3 år, selvom gælden er offentlig.

Men det kommer jo an på hvilken offentlig gæld det er.

VH Popiae