Som jeg læser artiklen har EL accepteret at regeringen sparer på førtidspensionist og flexjobområdet.
desværre som jeg har skrevet i mange andre tråde herinde tror jeg el…kun har tingene i munden…de snakker og snsakker,men garanterer de stemmer for…de har karakter som en regneorm…jeg havde sådan håbet at de ville vise hvad de er værd,men de tør aldrig vælte regeringen..ja øv…som min mand også siger,han må måake tjene mere og jeg blir måake straffet..er det fair
hilsen en ftp 2o1o
EL skulle genoptage deres holdning til finansieringen af SATSpuljen. Kom den på finanslloven, ville det brutto give ca en plovmand til hver fp pr. måned. Alle på overførselsindkomst ville få glæde af det. Her kunne de være med til at gøre en forskel i stedet for mere eller mindre tomme tønder.
Har siddet med samme tanker som Stampe omkring SATS-puljen.
EL har så mange forslag, men aldrig nogle konkrete bud på, hvordan det finansieres i praksis.
Lidt som at have alt for store drømme, og meget ringe jordforbindelse.
ja enig jeg tror desværre vi fpr mindre el.måske det samme,men min mand der tjener meget får så mere pga hvis topskatten bliver ændret
er det el..politik..ta fra de fattige og gi til de rige
stribe ftp
Enig - de synes åbenbart ikke ftp og fleksere skal kompenseres
nej og det er for dårligt…
Nej, det er svært når pensionen bliver fastfrosset eller skulle gå ned. Synes det bliver dyrere og dyrere at købe ind efterhånden, synes alt er steget kraftigt - også de produkter der IKKE indeholder hverken fedt, sukker eller tobak…
ja alt er steget - undtagen pensionen…glad for 95b procent af mine indkøb blir fortaget i flensborg og det gør de fleste sønderjyder..jeg vil ikke handle i dk m.de priser de har
ftp 2010
[QUOTE=Debutanten;224054]Som jeg læser artiklen har EL accepteret at regeringen sparer på førtidspensionist og flexjobområdet.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/05/18/234618.htm
[/quote]
Hvordan får du: kompensation til at lyde som: besparelse på overførselsindkomst ?
Kompensationen skal jo være konkret og ikke tomme ord med et løfte om et saligt liv hindsides det jordiske liv.
Hvis Regeringen mener at folk (folkepensionister, førtidspensionister, dagpengemodtagere, kontanthjælpmodtagere mv.) skal fratages en overførselsindkomst, fordi det skal kunne betale sig at gå i arbejde, så forpligter den vinkel samtidig Regeringen til at stille ordinære jobs til rådighed for de grupper, der således skal kompenseres.
Derfor er Regeringens aktuelle prioritet at sammenligne med at “lægge tag på et hus før der er støbt fundament” - arbejdspladserne skal være der, før det giver mening at fordømme - herunder økonomisk fordømme - mennesker på overførselsindkomst … og det før der overhovedet er bragt til debat om det er rimeligt, at sige til et menneske uden arbejdsevne: det skal kunne betale sig at arbejde.
Aktuelt står der ca. 160.000 ARBEJDSPARATE i kø for at komme i ORDINÆRT ARBEJDE … så Regeringen ville vinde meget ved at beslutte og handle på, at det er Regeringens PLIGT, at oprette disse ordinære arbejdspladser, før de hiver tæppet væk under gruppen …
Men det eneste som dele af Regeringens afsæt - fagbevægelsen - kan komme op af stolen og vræle over er, at Regeringen vil tage to af medlemmernes helligdage … at de samme medlemmer kan blive arbejdsledige, havne på kontanthjælp, ægtefælleforsørgelse og førtidspension og derefter slagtes økonomisk … det er der ikke megen vræl over fra fagbevægelsen … ligesom der ikke er megen vræl fra fagbevægelsen om soledarisk at dele det nødvendige eksisterende arbejde ud til samtlige arbejdsparate (= nedsat tid for den enkelte arbejdstager og netop ikke meningsløs øget arbejdstid, der som konsekvens blot vil sende flere i ledighed).
I stedet synger Regeringen - med fagbevægelsens billigelse - at: Det skal kunne betale sig at arbejde og med den anden hånd trækker de tæppet væk under overførselsindkomsterne. Seneste tiltag: angreb på kontanthjælpen til unge under 30 år.
Hvad får en ung på SU: SU + en dyr uddannelse + økonomiske fremtidsmuligheder.
Hvad får en syg ikke arbejdsparat ung på kontanthjælp: knap til overlevelse, minus en dyr uddannelse, minus økonomiske fremtidsmuligheder.
Er den unge arbejdsparat: minus udsigt til et arbejde - for der er ingen arbejde.
Og hvad får samfundet ved de nævnte løsninger: Øget social ulighed, med deraf følgende social uro.
Nu har jeg endnu ikke læst artiklen, men argumentet med at Enhedslisten har mange ideer der ikke kan finansieres er altså en and.
På www.enhedslisten.dk kan man se budget for alle de forslag EL kommer med.
Det må dan vist siges også at gælde FPere og Fleksere, hvordan kan i læse det anderledes ved jeg ikke?
Mvh
Der står da overhovedet ikke at EL har accepteret noget som helst i artiklen. Der står tværtimod det stik modsatte: at de er imod reformen hvis den forringer vilkårerne for folk udenfor arbejdsmarkedet… Bare fordi ftp og fleks ikke bliver nævnt tror jeg ikke at man har tænkt sig at acceptere det.
EL nævner ikke førtidspensionister eller flexjobbere med eet ord i artiklen
det synes jeg ikke lover godt!
jeg tvivler meget stærkt på el…de gør ikke noget for os små mennesaker..så ka jeg ihvertfald ik læse el..høre
[QUOTE=Debutanten;224117]EL nævner ikke førtidspensionister eller flexjobbere med eet ord i artiklen
det synes jeg ikke lover godt!
[/quote]
Mig bekendt er førtispensionister uden for arbejdsmarkedet … men måske har jeg bare overset en detalje ?
Fleksjob er en ordning til de, der er ansat uden for det ordinære arbejdsmarkede og indirekte (via arbejdsgivertilskud) delvist er på overførselsindkomst (og dermed i princippet delvist er uden for det ordinære arbejdsmarkede).
Man kan altid diskutere hvordan udligningsmodellen skal strikkes sammen og her er min holdning, at der i dette land skal være en forsørgelses-/eksistensgaranti, så mennesker der forventes at “kunne klare sig selv” - uanset årsag - sikres et eksistensminimum svarende til fx EU’s fattigdomsgrænse. Har en person mindre til sin basale eksistens - baseret på en samlet indkomst/formue opgørelse (den gamle “socialindkomst” var et forsøg på at lave en sådan opgørelse), supplerers der op til grænsen - har man over eksistensniveau klarer man sig uden offentlig overførselsindkomst (med handicapkompenserende udgifter mv. som udligning op til et vist eksistensniveau og formueniveau som undtagelse).
En sådan enkel retsbestemt model vil spare samfundet og den enkelte for megen bøvl og besvær, ligesom økonomien godt ville kunne løbe rundt for både samfund og den enkelte - prøv at regne på det … men hvorfor gøre noget let og enkelt, når man kan gøre det bøvlet og besværligt for alle - det skaber jo “arbejdspladser” og som Regeringen siger: Det skal kunne betale sig at arbejde, implicit: uanset at det er overflødig arbejde, der kun er opfundet for at nogle skal føle, at de arbejder (dvs. “terapiarbejde”).
Men igen: den gennemsnitlige IQ-score her til lands påstås at ligge lige under 100, så det kan vel ikke undre nogen, at løsningerne på det ene og det andet også bliver herefter …
Fra dr.dk
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/05/19/154717.htm
Her er Enhedslistens fire krav til en skattereform
19. maj 2012 15.50 Politik Opdat.: 19. maj 2012 16.01
Enhedslisten insisterer på, at personer uden for arbejdsmarkedet skal kompenseres, hvis der gives skattelettelser til folk i arbejde ved de kommende skatteforhandlinger. Det skriver Jyllands-Posten.
Og skattereformen skal ikke kun handle om skat. Enhedslisten vil også drøfte dagpengene, når regeringen indkalder til forhandlinger.
Partiet understreger, at ikke en eneste arbejdsløs, SU-modtager, førtids- eller folkepensionist må tabe på regeringens skattereform, hvis Enhedslisten skal lægge stemmer til den.
Derfor er et af partiets krav til forhandlingerne, at der ikke må gennemføres topskattelettelser.
For at sikre at disse mål varetages, går dele af partiets hovedbestyrelse nu imod planen om at blande dagpengene ind i forhandlingerne.
- Folkepensionisten, førtidspensionisten eller SU-modtageren er da ligeglade med en hurtigere genoptjeningsret af dagpenge, siger hovedbestyrelsesmedlem Bjarne Thyregod til Jyllands-Posten.
Skal også komme de arbejdsløse til gode
Han bakkes op af hovedbestyrelseskammerat Hans Jørgen Vad, som frygter, at dagpengene kan blive en byttehandel for regeringens plan om topskattelettelser.
Derfor er det vigtigere, at partiets top går efter at hæve det generelle personfradrag, som kommer både de arbejdende og de arbejdsløse til gode, lyder det.
- Hvis vi skal være med i en reform, er det et kategorisk krav, at reformen ikke øger uligheden, siger partiets finansordfører Frank Aaen til Jyllands-Posten.
Möger: Ikke alle kan få
Skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) vil ikke diskutere de kommende forhandlinger eller støttepartiets krav, før regeringen har fremlagt sit udspil.
- Men jeg noterer mig, at Enhedslisten ikke stiller ultimative krav, siger han.
Én ting slår Thor Möger dog fast over for Jyllands-Posten:
- Den medicinstuderende på SU og kontanthjælpsmodtageren må stå over i denne omgang ud fra logikken om, at de arbejdsløse først og fremmest har brug for efteruddannelse og nye arbejdspladser.
FAKTA: Enhedslistens fire konkrete krav til en skatterefom
Uligheden i samfundet skal kun blive mindre, men ikke kun opgjort i penge.
De rigeste plus den finansielle sektor og olieselskaberne skal betale for skattereformen.
Skattelettelser skal gå til lavtlønnede, arbejdsløse og pensionister. Folk på overførselsindkomst kan også kompenseres på andre måder.
Nej til lettelser i topskatten. Grænsen for topskat skal ikke hæves.
ja det siger enhedslisten…men personlig tror jeg ikke på dem..hvis de andre ikke vil gå med til det,stejler de ikke ..jeg læser 2 aviser hverdag og tænker på alt det der er blevet skrevet og lovet — og så hvor meget der reelt bliver til noget..
jeg håber jo også,er jo selv ftp...sådan skal det altså ikke forståes - men tror på det - det gør jeg ikke..desværre
[QUOTE=stribe;224121]jeg tvivler meget stærkt på el…de gør ikke noget for os små mennesaker..så ka jeg ihvertfald ik læse el..høre
[/quote]
Nu skal jeg blankt indrømme at jeg på ingen måde er neutral i denne debat da jeg er aktiv indenfor partiet.
Men viser den debatterede artikel netop ikke, at Enhedslisten forsøger at gøre noget for de der står uden for arbejdsmarkedet?
Jeg er dog enig med din holdning i at jeg skal se noget gennemført før jeg tror på løfterne!
Uanset hvordan jeg end vender og drejer det, så har jeg da personligt bestemt mig for, at jeg vil stemme på EL næste gang, nu hvor Socialdemokratiet er blevet høj lilla…
HAVDE jeg da bare kunne forudse at Vestager gik så meget frem, og Villy så meget tilbage, så kunne jeg have sat min stemme på Johanne allerede den gang. Men jeg troede faktisk på Fair løsning…