[QUOTE=Kim P. Nyberg;128021]Jeg hørte i øvrigt, nu Curls skriver om at forhandle en højere løn, statsministerens åbningstale den anden dag, hvor han fortalte, at fleksjobordningen skal have et eftersyn. Dette bl.a. fordi nogle har udnyttet ordningen til at score en årsløn på 600.000 kroner - og få tilskud til det, samtidig med at andre på ordinære vilkår vippes ud.
Hvis statsministerens udlægning er korrekt, skal der naturligvis skrides ind i de pågældende tilfælde, for ordningen er ikke baseret på, at folk med den løn skal have tilskud.
Ingen kender endnu udfaldet af eftersynet, og det er derfor svært at spå om omfanget af eftersynet. Men jeg håber ikke det vil medføre, at lønningerne og tilskuddenes størrelser i kroner og øre bliver dikteret oppefra. Det må derimod gerne føre til, at de faglige organisationer, som er med til at fastsætte lønnen, er mere håndfaste overfor både arbejdstager og arbejdsgivere, der leger lidt for meget med ilden. F.eks. ved at sige, at hvis lønnen ryger 5% over løn-niveauet for tilsvarende arbejde i følge overenskomsten, så bliver sagen anmeldt til kommunen.
[/quote]
Ja men husk, der er nogle som har været på arbejdsmarkedet i mange mange år og har fået måske 700.000 kr. i årsløn. Hvordan ville det være for dem at ryge ned på en mindsteløn (når de er blevet fleksjobber), som måske kan være 260.000 kr. årligt. Der er jo nogle arbejdsgivere, som selv ønsker at bevare en mangeårig medarbejder og lade denne medarbejder beholde den løn som hidtil. Tilskuddet er dog blevet en maks tilskud.
Jeg selv får kun knap 2000-3000 kr. mere end ledighedsydelse (efter skat)… Så jeg er i hvert fald ikke en af dem, som får tillæg, som går helt op til 600.000 kr. på årsbasis f.eks.
Jeg har ikke været på arbejdsmarkedet i så mange år.
Det er min egen arbejdsplads, som er glade for at have mig, og har villet selv give mig den løn med tillæg og funktionsløn oveni (for det får ALLE på min arbejdsplads), som de syntes jeg skulle have, og i øvrigt også efter overenskomsten.
Forresten den her tråd er vist gået helt over i et andet emne. … Emnet i denne tråd handlede jo om, man som fleksjobber havde ret til at få fri, når man skulle til læge eller sådan noget..