Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan andre ledige fleksjobbere har det.
Jeg blev 2/3 fleksjobbere i 2007 efter 23 år på arbejdsmarkedet. Jeg fik et i job 12 timer om ugen, men blev sidste år fyret pga finanskrisen.
Derefter startede jeg på kursus for ledige fleksjobbere. Jeg må sige jeg fik et voldsomt chok. Kommunen havde ansat 2 personer fra AS3 som vejledere.
2 meget ukompetente personer i mine øjne. De pressede os alle voldsomt til at søge alle mulige jobs. Jobs som vi vidste vi ikke kunne varetage. De blev hele tiden ved med at sige, at hvis man ville det nok, var der mange jobs at få. Jeg kan ikke fortælle nok hvilke pres de lå på os. Hver torsdag blev vi sat i rundkreds og skulle være især fortælle hvilke jobs vi havde søgt i løbet af ugen.
Jeg kom heldigvis hurtig ud i en praktikplads, for jeg blev simpelhen endnu mere syg af at være på kurset. Pratikpladsen førte til en job, hvor jeg også er nu.
Men det jeg vil sige, er at jeg nu har en veninde, som også er blevet visiteret til 2/3 fleksjobbere. Hun har været syg i 3 år, og har de sidste par år været på kontanthjælp (dog som sygemeldt). Hun er startet på samme kursus, og er ved at gå helt ned. Hun var ellers så glad for at hun var kommet på fleks. Hun troede at nu var der nogle der ville hjælpe hende.
De presser hende helt vildt, og hun kan slet ikke finde hoved og hale i noget. Hun er virkelig i det røde felt. Og jeg kan se hun dag for dag bliver mere og mere psysisk syg. (Skal lige siges at det er det fysiske der har gjort hende til fleksjobbere). Jeg er rigtig bange på hendes vegne, da hun er begyndt at tale om ikke at have lyst til at leve mere.
På kurset har hun fået at vide (det samme fik jeg at vide) at fleksjobbere ikke er syge personer, men bare folk på nedsat tid.
Hvordan fan… kan de sige sådan noget pi…!!! Jeg selv er kronisk smertepatient, og det i sig selv er et 24 times job, det ved vist alle med kroniske smerter…!
Det jeg vil med dette brev, er at få hjælp til hvordan jeg hjælper min veninde.
Hun har prøvet at tale med sin sagsbehandler om at hun ikke kan holde til at gå på kurset. Men det skal hun bare, så må hun bare melde sig syg de dage hun ikke føler hun kan komme afsted.
Men det er jo bare ikke løsningen, det er jo bare at udskyde tingene..
Hjælp!!!
mvh Garage50