Jeg er førtidspensionist med et skånejob på 20 timer ugentligt og har netop søgt om at få det lavet om til flexjob.
Det kan sagtens lade sig gøre. Min pension gøres hvilende på ubestemt tid og så skal der laves en to måneders praktik, inden jeg kan overgå til flex.
Får så at vide at det kun er de 20 timer som arbejdsgiver får 2/3 refunderet af og skal betale fuld timeløn for de restende 17 timer. Det gir jo ved 150 kr i timen en reel timeløn på 177 kr for ham. Er det rigtigt forstået ?
Får så at vide at det kun er de 20 timer som arbejdsgiver får 2/3 refunderet af og skal betale fuld timeløn for de restende 17 timer. Det gir jo ved 150 kr i timen en reel timeløn på 177 kr for ham. Er det rigtigt forstået ?
Mvh
Kristian
[/quote]
Det er noget vrøvl.
Arbejdsgiver betaler løn for fuld tid til dig, og så får han refunderet 50 eller 66 % af alle 37 timer.
Arbejdsgiverens udgifter er dermed dækket ind hvis du kan arbejde 12,5 time ved 66 % tilskud ved 50 % skal du op på ca 18 timer før du er rentabel for en arbejdsgiver. Kan du arbejde under 12 timer er du en udgift for arbejdsgiver.
Der står også hvor meget tilskuddet arbejdsgiver kan få som maks på årsbasis osv.
Men det er korrekt hvad de andre skriver, så din SB har ikke helt styr på tingene.
Når du kan få 150 kr. i timen og mindstelønnen er 140 kr. så skal din arbejdsgiver selv betaler de sidste 10 kr han vælger at give dig. Altså 37 timer x 10 kr. Kommunen er kun forpligtet til at refunderere ud fra mindstelønnen.
Hvorfor er det du gerne vil ændre dit job til et fleksjob ?
Er det af økonomiske grunde, tænker sådan fordi det flyver rundt med tal i kroner og ører i denne tråd.
Som fleksjobber skal du vide at der finder en løbende vurdering sted, og viser det sig at du pludselig kan klare meget mere, så kan du godt risikere at det bliver afprøvet.
Det med at der står en pension at falde tilbage på, den holder vist ikke i længden.
En pension er kun tilkendt indtil en større arbejdsevne er bevist.
Jeg ved udmærket at nogen har en pension der skal revurderes med mellemrum, og andres skal ikke.
Fakta er dog i begge tilfælde at hvis der viser sig at være en større arbejdsevne end da pensionen blev tilkendt, så er kommunen forpligtiget til at vurdere om du fortsat kan få din pension.
Hvis dit ønske hovedsagligt er for at få bedre løn, og ikke for at få mere kontakt til arbejdsmarkedet, så drop tanken og behold dit skånejob.