Førtidspension eller hvad

[QUOTE=Hamselv;131214]Hej Vovse

ja det vil jeg da tro, det er godt nok noget tid siden jeg har set en sådan,

[/quote]

Som jeg forstår det, så har du fået afslag på at lade din sag overgå til behandling efter reglerne om pension.

Hvis det er tilfældet, så er det sket på baggrund af din rp (ressourceprofil/arbejdsevnevurderingsjournal), som du har skrevet under.

Denne rp burde ligge i din sag, sådan at du får den med i en aktindsigt.

Kontakt din sagsbehandler hurtigst muligt og bed om en kopi af din rp, hvis du ikke allerede har den, sådan at du kan nær-læse den inden mødet.

Hej Vovse

Nej jeg har ikke fået afslag, der er blevet sagt at der skal mere arbejdsprøvning til, der sidder en som har mere forstand på pensions sager en min rådgiver hun har, og det er ham der har sagt, at der skal arbejdsprøves inden for et område mere hvis altså det findes, men jeg vil bede om at få en kopi af RP, det gør jeg imorgen eller nu her efter pr mail, den jeg har er nogle år gammel, men jeg syntes jeg kan mindes jeg var til møde for 10-11 mdr. siden, hvor det var den der blev opdateret.

Ok, det er sikkert en faglig konsulent din sagsbehandler har drøftet den med, det er der vist ikke noget mystisk ved.

Det er jo rp’en der danner grundlag for det hele, det er også den som pensionsudvalget får når din sag engang når så langt.

Så skynd dig at få fat i din rp, og se hvad der står om dine afprøvninger.

Forhåbentlig har du kopi af div. udtalelser fra dine afprøvninger, og så kan du jo tjekke om sagsbehandleren har fået det hele med.

Held og lykke

Hej Vovse

Min Rp er ikke opdateret de sidste 3 år, kan jeg forlange at få den opdateret

det som står i min journal er vel lige så godt eller hvad, syntes at kan mindes at der var en rådgiver der for et par år siden, sagde at det ikke var nødvendig pt, at opdatere rp,

[QUOTE=Hamselv;131272]Hej Vovse

Min Rp er ikke opdateret de sidste 3 år, kan jeg forlange at få den opdateret

[/quote]

Det mener jeg i allerhøjeste grad du kan.

For mig lyder det mystisk, at sagsbehandleren ikke har sørget for en opdateret rp før hun snakker med en overordnet om, om der er nok til en fp-sag.:confused:

Men bed om at få en kopi af den (hvis du ikke har det allerede), læs den igennem et par gange så du kan se om du har nogen tilføjelser. Og her vil jeg mene, at du især skal være opmærksom på afsnittene om dit helbred og om resultaterne af dine afprøvninger.

Hvis du så har nogle tilføjelser eller du kan se, at oplysningerne om dine arb.prøvninger ikke er tydelige nok, så gør din sagsbehandler opmærksom på det.
Hvis hun er god nok, og gerne vil have en fp-sag igennem, så bør hun være lydhør.

Jeg kan ikke huske om jeg har læst hvad du fejler, men din nuværende situation er netop grunden til, at det er vigtigt at kontakte sin læge hvis man oplever forværring af sine lidelser, sådan at det kommer med hvis kommunen indhenter en statusattest fra egen læge.

hvis du har oplevet forværring i løbet af de 3 år, og ikke har talt med din læge om det, så skal du se at få det gjort, NU.:kram:

Jeg mener ikke det er nok, at det står i din journal.
I det øjeblik din sag skal overgå til pensionsnævnet mener jeg, at det er rp’en de får udleveret, og skal tage deres beslutning på baggrund af denne.

Derfor er det meget vigtigt, at rp’en er opdateret når der skal træffes en afgørelse, og at du kan kende dig selv i den.

" For mig lyder det mystisk, at sagsbehandleren ikke har sørget for en opdateret rp før hun snakker med en overordnet om, om der er nok til en fp-sag. "

Desværre er det ikke særligt mystisk - Ud fra de sager ( incl min egen ) jeg har
set i min kommune - ser det ud som om opdateringer af RP nogen gange ikke sker, fordi opdatering bringer sagen i en retning kommunen ikke ønsker.

Men jeg kan på det kraftigste anbefale dig og alle andre med nedsat funktion.
At læse og sammenligne deres sagsforløb med de forklaringer/retningslinier, der
er anført af Socialministeriet i "Arbejdsevnemetode - Metode til beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne " som skal følges.

MVH
LINUS

Hver ENESTE gang der er kommet ændringer i din situation/indhentet nye udtalelser/statuserklæringer/attester osv, SKAL din RP opdateres.

Hvornår kan man bede om at få sin rp opdateret.
Min blev lavet sidste efterår, og mit helbred er allerede blevet en del dårligere.

Skal Socialrådgiveren skriv i rp, ang arbejdsprøvningen ?
Jeg fik jo en ordentlig stak papirer, der sagde klart og tydeligt, pension fra arbejdsprøvnings stedet.
Fik afslag, da man ikke mente den kunne være rigtig. Og gav flex.

Den er anket og er nu hos Det sociale Ankenævn.
Men i mellemtiden har Jeg jo fået det værre. Går fx. til fysio nu, kan ikke cykle med alm. cykel.
Hvordan kan Jeg få det med i sagen ?

Wodpoulsen det bedste du kan gøre er at skrive til din kommune /sagsbehandler
Skriv at du vil gøre opmærksom på at der er ændringer i din helbredssituation og at du ønsker at få opdateret din ressourceprofil …

Du kan sammen med skrivelsen gøre opmærksom på at der i beskrivelsen af arbejdsevnevudering står skrevet http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

Den kommunale sagsbehandler skal, i samarbejde med borgeren, løbende vurdere borgerens ressourcer og barrierer i forhold til, hvilke konkrete arbejdsfunktioner, borgeren kan varetage på arbejdsmarkedet.

Der er ikke mulighed for at forlange at få den opdateret men det vil koste kommunen ved evt anke eller ved en stik prøve af revisionen hvis ikke dette er gjort , derfor er det vigtigt at du også lige gør opmærksom på at din skrivelse skal lægges i din sag og at du vil have på skrift hvis ikke kommunen ønsker at opdatere din rp

Hej Vovse

Har netop fået min Rp, den er opdateret først på året, jeg har ikke deltaget, er det ikke sådan at det skal man eller hvad, på da værende tidspunkt havde jeg en anden rådgiver en (ældgammel mand)

[QUOTE=Hamselv;131498]Hej Vovse

Har netop fået min Rp, den er opdateret først på året, jeg har ikke deltaget, er det ikke sådan at det skal man eller hvad, på da værende tidspunkt havde jeg en anden rådgiver en (ældgammel mand)
[/quote]

Rp’en skal laves i samarbejde mellem borger og sagsbehandler.

Kig evt. på det link som Hejdien lagde i indlægget oven over dit eget.

Du mener at din nuværende sagsbehandler er ok, så synes jeg du skal gøre hende opmærksom på evt. fejl og mangler i din rp, og fortælle hende, at du mener det må være hensigtsmæssigt, at opdatere rp’en inden hun begynder at søge fp til dig.

Og det synes jeg at du skal gøre skriftligt (enten via mail eller et alm. brev, som du afleverer personligt på kommunen, og husker at få en kvittering på at de har modtaget det, dette er vigtigt.), sådan at du kan dokumentere det.

Som Hejdien skriver kan du faktisk ikke kræve, at din rp bliver opdateret, men det skal med i en evt. klage over et afslag på f.eks. fp.

Jeg håber du har ret i, at din sagsbehandler er ok og vil hjælpe dig, da den ellers er lidt svær.

Fordi:
Du har ikke krav på, at få din rp opdateret, og den manglende opdatering kan du først klage over hvis du får afslag på fp.

Det er ikke smart at søge en §17 da du er på sygedagpenge, som du mister ved afslag på fp.
Ellers kunne en ansøgning om fp efter §17 tvinge hende til at opdatere din rp.

Som jeg ser det må du sætte din lid til at sagsbehandleren er ok, så du kan få hende med på at opdatere rp’en, for derefter at søge fp.

Det må være noget med, at du skal gøre hende obs på den manglende beskrivelse af tidligere afprøvninger, bl.a. en som til forveksling ligner det som de nu vil have dig afprøvet i.

Er der andre som har et input?

Ok super fint svar, men jeg er altså ikke på sygedagpenge men ledighedsydelse

har kigget lidt på linket du referer til, skal bruge lidt tid til at læse det grundig
ellers nogen der har nogle indput til dette

[QUOTE=Hamselv;131514]Ok super fint svar, men jeg er altså ikke på sygedagpenge men ledighedsydelse

[/quote]

Undskyld:(, men jeg vidste, at det var en af de 2 ydelser du er på.:wink:

Og jeg har læst om hvordan Hejdien blev truet med, at miste sin ledighedsydelse hvis hun fik afslag på en pensionsansøgning, derfor er jeg ikke meget for, at anbefale dig at søge en §17.:kram:

Hej
Det skal man også holde sig fra at gøre, man kan faktisk miste ledighedsydelsen,
dette har jeg telefonisk fået bekræftet hos ankestyrelsen.

Men man kan ikke generelt sige at man mister ydelsen, da det jo er den individuelle sag der tæller

Man kan da ikke miste ledighedsydelse, hvis man samarbejder, og begrundelse er at man ikke kan indfri forvendtningerne på arbejdsmarkedet;

Altså at tilstand er forværret.
Eller at man er tilkendt på for høje forventninger.

Hvad begrundelse giver ankestyrelsen for dette?

VH Popiae

Prøv at spørg dem,

Hej Vovse
Som du skriver tidligere,Ok, det er sikkert en faglig konsulent din sagsbehandler har drøftet den med, det er der vist ikke noget mystisk ved.

Så kan jeg oplyse at det er den person som sidder med pensionssagerne der siger der skal mere arbejdsprøvning til, det vil så sige at det er ham alene der tager den afgørelse, så vidt jeg er orienteret så er han højer på strå end min rådgiver hun er

[QUOTE=Hamselv;132483]så vidt jeg er orienteret så er han højer på strå end min rådgiver hun er
[/quote]

Det er den faglige konsulent også.:wink:

Uden at vide præcis hvilken rolle/stilling vedkommende har er det svært at sige, om der er noget forkert idet.

Har du snakket med sagsbehandleren om at få din rp opdateret, for jeg tror det er det du skal satse på.

Hej

Ved ikke hvilken stilling han sidder i , men jeg har spurgt til min Arbejdsevnevurderingsjournal, som de så fint kalder det her,og bedt om en opdatering men har ikke fået nogen tid hos min rådgiver endnu, men jeg har så også hørt, at det man kalder borgerens kommentar, det smider man til side i en evt., fp sag, der er det kun arbejdsprøvninger, og det lægelige der bliver kigget på, men det er kun noget jeg har hørt, kender ikke til den slags sager,noget af journalen er opdateret i år, men resten er 2 år gammel, så det er noget rod,
men hende jeg har til rådgiver nu er som så ok, indtil videre, men hun kan vel ikke skrive andet i den journal, en hun får dikteret af den pensions rådgiver, jeg syntes det er lidt skævt, at der kan sidde en person og afgøre hvad der skal til
for at rådgiver må indstille til en Fp

[QUOTE=Hamselv;132602]Hej

men jeg har så også hørt, at det man kalder borgerens kommentar, det smider man til side i en evt., fp sag, der er det kun arbejdsprøvninger, og det lægelige der bliver kigget på, men det er kun noget jeg har hørt, kender ikke til den slags sager
[/quote]

Dine kommentarer skal indarbejdes i rp’en.

Og så vidt jeg ved er det rp’en, hele rp’en, der bliver sendt til pensionsnævnet.
Og så vidt jeg har læst mig til herinde, er det afsnittene om helbred og konklusion de kigger mest på, jeg vil så mene, at det er vigtigt at der er de korrekte oplysninger m.h.t. div. afprøvninger.