Førtidspensionist gift i Thailand

Hej jeg har et opklarende spørgsmål pga min kammerat på førtidspension er blevet gift i Thailand, og han mener ikke at Danmark behøver at få det at vide, da de kommer til at bo i hver sit land. Og han vil i praksis modtage enlig pension, da de ikke bor sammen. Men mit spørgsmål er så om det er den rigtige tolkning af pensionsreglerne . Ville jeg også kunne blive gift som førtidspensionist og modtage enlig tillæg, blot min ægtefælle bor i et andet land og ikke har nogen indtægt? Er der nogen der kender reglerne? På forhånd tusind tak.

[b]Din kammerats tolkning er delvis rigtig, men han begår en alvorlig fejl ved at tro, at han ikke skal oplyse det til myndighederne.

Som udgangspunkt skal man altid give Udbetaling Danmark besked, når ens civilstand ændrer sig – også selvom man bliver gift i udlandet.

Her er de vigtigste regler for jeres situation:

Status som enlig eller gift
Formodning om samlevende: Når man er gift, er der en juridisk formodning om, at man ikke er enlig.

Vurdering som “reelt enlig”: Hvis ægtefællerne bor i hver sit land, kan man efter en konkret vurdering anses som “reelt enlig” i pensionslovens forstand.

Det kræver dog, at Udbetaling Danmark vurderer, at man ikke har de økonomiske eller praktiske fordele, som samlevende normalt har.

Satsen: Hvis han godkendes som reelt enlig, kan han fortsætte på den høje sats (22.053 kr. pr. måned før skat i 2026). Hvis de betragtes som gifte/samlevende, falder satsen til 18.745 kr..

Oplysningspligt og konsekvenser

Pligt til at give besked: Det er lovpligtigt at oplyse om ægteskab. Hvis han lader være, betragtes det som socialt bedrageri, hvilket kan føre til krav om tilbagebetaling af pension og i grove tilfælde en politianmeldelse.

Ægtefællens indtægt: Selvom de er gift, modregnes ægtefællens arbejdsindtægt ikke i selve førtidspensionen. Det er kun øvrige indkomster (f.eks. renter eller private pensioner), der kan have betydning for beregningen.

Konklusion: Ja, du kan godt være gift og modtage satsen for enlige, hvis din ægtefælle bor i udlandet, og I ikke har fælles husførelse. Men det kræver en godkendelse fra Udbetaling Danmark baseret på en korrekt anmeldelse af ægteskabet.

Har din kammerat overvejet at kontakte Udbetaling Danmark for at få en forhåndsvurdering af sin status som reelt enlig?

AI-svar kan indeholde fejl.
[/b]
Hilsen Peter(y)