Forvirret førtidspensionist

Kære alle

Er næsten sikker på, at der er en tråd som denne, men ved ikke helt, hvor jeg finder den. Modtager gerne link :slight_smile:

Sagen er den, at jeg modtager min første løn som førtidspensionist i slutningen af nærværende måned. Jeg føler lidt, at jeg står i en jungle og ved ikke helt, hvem jeg skal spørge til råds. Jeg er meget fyldt op efter 1½ års kamp med kommunen på den ene side og mig (og min mor og min kæreste) på den anden side.

Derfor søger jeg for det første en form for overskuelig liste over ting der skal ordnes/undersøges og folk der skal underrettes, nu hvor jeg er blevet førtidspensionist.

Søger for det andet en liste over hvilke “rettigheder”, jeg har som førtidspensionist (for eksempel sådan noget som dsb-rabatter osv.) Og kan man eventuelt søge tilskud et eller andet sted, hvis man ved, at der snart dukker en tandlægeregning op med et ret grimt 4-cifret beløb på. Nogle har fortalt mig at det er muligt, og andre har fortalt at det ikke er, så jeg føler mig lidt lost.

Jeg er nærmest blevet helt autistisk omkring det at have klart overblik over hvad der skal ske og hvad jeg har af pligter og rettigheder, men det er nok svært at undgå helt efter 1½ år i systemets vridemaskine :mad: Gid man ikke var så hypersensitiv. Men er LETTET over at jeg endelig har fået fred til at sørge bedre for mit helbred.

:kram:

Det er slet ikke så slemt Ditte.. :wink:

Da jeg blev førtidspensionist da fik jeg lavet min skat om .. jeg har jo ikke fradrag til fagfore. mere.. Jeg gik simpelthen ned på kommunen og de klarede det for mig…

Dar du indbetalt til efterløn så kan du få de penge udbetalt.. - her skal du kontakte din fagforening .. og kommunen hvis du har betalt ind til flexydelse..

Har du en pensionsordning fra dit tidl arbejde, så har du måske ret til en førtidspension fra dem .. så her skal du kontakte det pensionsselskab du evt har.. (husk at meddele skat om det også)

Jeg fik ændret min boligsikring .. fik en del mere :slight_smile:

Sammen med de papirer fra kommunen fik jeg en pensions meddelse .. den skal du sammen med et billede tage med til DSB så laver de et kort til dig…

Hjælp til tandlæge… aner det ikke .. jeg sparer sammen hvis jeg får større udgifter…

Håber at det her hjælper dig lidt på vej…
Knus Lone

http://www.sm.dk/Publikationer/Sider/VisPublikation.aspx?Publication=185

"Pensionister kan hertil på lige fod med andre søge om hjælp til handicapkompensation samt hjælp til enkeltudgifter efter aktivloven fx til medicin og flytteudgifter. Hjælp til boligudgifter ydes efter reglerne om boligsikring. For førtidspensionister gælder dog på visse områder særlige regler for beregning af boligsikring, der kan fx ydes boligsikring til ejer- og andelsboliger. For førtidspensionister som er stærkt bevægelseshæmmede og/eller modtager døgnhjælp gælder herudover nogle særregler. "

Se også den her - men vær opmærksom på hvilke regler der er for førtidspensionister fra før og efter 2003…

http://www.foertidspensionist.dk/sider/VaerdAtVide.htm

Et kik på Landsforeningen for Førtidspensionister’s hjemmeside, menupunktet: Værd at vide som førtidspensionist, kan uden tvivl hjælpe dig med flere af dine ønsker!

http://www.foertidspensionist.dk

Tak for hjælpen :slight_smile:

Du skal kontakte borgerservice på din kommune og bede om et pensionistbevis, det er en lille lap papir (jeg har lamineret min) som du klipper ud og den er nu dit bevis for at du er pensionist, og kan vises frem de steder der gives rabat. Det kan også være den du tager med til DSB sammen med et pasfoto og får et pensionistkort, som kan give lidt rabat hist og her hos DSB.

[QUOTE=Susanne2412;170415]Du skal kontakte borgerservice på din kommune og bede om et pensionistbevis, det er en lille lap papir (jeg har lamineret min) som du klipper ud og den er nu dit bevis for at du er pensionist, og kan vises frem de steder der gives rabat. Det kan også være den du tager med til DSB sammen med et pasfoto og får et pensionistkort, som kan give lidt rabat hist og her hos DSB.
[/quote]

Hej, vedr. DSB er dit pensionistbevis ikke nok - hvis du ikke hare fået, så henvend til borgerdervice og få et pensionmeddelelse vedr. DSB kort, og du skal faktisk have et nyt bevis på kommunen hvert år , når dit kort skal fornyes !

Lund70

[QUOTE=lund70;170417]Hej, vedr. DSB er dit pensionistbevis ikke nok - hvis du ikke hare fået, så henvend til borgerdervice og få et pensionmeddelelse vedr. DSB kort, og du skal faktisk have et nyt bevis på kommunen hvert år , når dit kort skal fornyes !

Lund70
[/quote]

Hos os her i Næstved er det nok, har en søster i DSB som udsteder disse kort…

[QUOTE=Ditten;170371]Kære alle

Er næsten sikker på, at der er en tråd som denne, men ved ikke helt, hvor jeg finder den. Modtager gerne link :slight_smile:

Sagen er den, at jeg modtager min første løn som førtidspensionist i slutningen af nærværende måned. Jeg føler lidt, at jeg står i en jungle og ved ikke helt, hvem jeg skal spørge til råds. Jeg er meget fyldt op efter 1½ års kamp med kommunen på den ene side og mig (og min mor og min kæreste) på den anden side.

Derfor søger jeg for det første en form for overskuelig liste over ting der skal ordnes/undersøges og folk der skal underrettes, nu hvor jeg er blevet førtidspensionist.

Søger for det andet en liste over hvilke “rettigheder”, jeg har som førtidspensionist (for eksempel sådan noget som dsb-rabatter osv.) Og kan man eventuelt søge tilskud et eller andet sted, hvis man ved, at der snart dukker en tandlægeregning op med et ret grimt 4-cifret beløb på. Nogle har fortalt mig at det er muligt, og andre har fortalt at det ikke er, så jeg føler mig lidt lost.

Jeg er nærmest blevet helt autistisk omkring det at have klart overblik over hvad der skal ske og hvad jeg har af pligter og rettigheder, men det er nok svært at undgå helt efter 1½ år i systemets vridemaskine :mad: Gid man ikke var så hypersensitiv. Men er LETTET over at jeg endelig har fået fred til at sørge bedre for mit helbred.

[/quote]

1½ år i vride maskinen, det er nærmest rekord på K10 om ikke andet. Håber at du kommer til tåls med din titel som ftp-er. Jeg håber at du har ønsket den ligeså, nu hvor det er gået så stærkt ? Tillykke..

Tak for gode råd!

[QUOTE=Enteneller;170424]1½ år i vride maskinen, det er nærmest rekord på K10 om ikke andet. Håber at du kommer til tåls med din titel som ftp-er. Jeg håber at du har ønsket den ligeså, nu hvor det er gået så stærkt ? Tillykke..
[/quote]

Jeg har bestemt ønsket det :slight_smile: Og jeg kan se at det, uhyggeligt nok, er gået MEGET stærkt for mig i forhold til mange af jer andre herinde fra. Jeg døjer med mange daglige smerter og spændinger uden mulighed for medicinsk eller anden behandling. Det er nok derfor det er gået så stærkt - og så har min mor været på nakken af sagsbehandler og læge for at beskytte mig. Blev mere og mere syg af stress og var til sidst sengeliggende stort set hver dag. Godt nok har det “kun” taget 1½ år - men jeg er også langt mere syg nu end jeg var, da jeg for tredje gang måtte droppe ud af drømmestudiet, fordi jeg var slidt helt ned. Det skyldes også min fysiske og psykiske hypersensitivitet. Det gør virkelig ondt på mig at vide at mange andre syge skal kæmpe op til mange gange så lang tid, som jeg har kæmpet, for at få fred!

[QUOTE=Susanne2412;170422]Hos os her i Næstved er det nok, har en søster i DSB som udsteder disse kort…
[/quote]

Her skal man have en pensionsmeddelelse med.

Når det skal fornyes, efter 1 år, skal man også have en pensionsmeddelelse med.

[QUOTE=Vovse;170440]Her skal man have en pensionsmeddelelse med.

Når det skal fornyes, efter 1 år, skal man også have en pensionsmeddelelse med.
[/quote]

Hvor ville det være rart om tingene foregik ens alle steder, så er det nemmere at vejlede andre..:wink:
Det med fornyelse 1 gang om året er de da enige om, har kan du så “nøjes” med en “lønseddel”.

[QUOTE=Susanne2412;170442]Hvor ville det være rart om tingene foregik ens alle steder, så er det nemmere at vejlede andre..:wink:
Det med fornyelse 1 gang om året er de da enige om, har kan du så “nøjes” med en “lønseddel”.
[/quote]

Jerg får ud fra, at den du kalder en “lønseddel” er en pensionsmeddelelse.:wink: