Fremvisning af pas og billet på kommunen efter rejse

Hej alle på K10

Jeg har netop været til orienterende møde på kommunen i forbindelse med at jeg er tilkendt førtidspension. Jeg blev blandt andet informeret om reglerne vedrørende rejser i udlandet. Det var en ret upræcis forklaring jeg fik, og det blev ikke mere forståeligt selv om jeg stillede opklarende spørgsmål.

En regel var dog ret tydelig - ved hjemkomst fra rejse i udlandet (kan ikke huske om det var i eller udenfor EU) skulle jeg møde op på socialcentret og fremvise min billet fra rejsen OG mit pas. Socialcentret ville så registrere begge dele samt at jeg var kommet hjem.

Jeg spurgte hvad grunden til denne regel var, og fik at vide at sådan var loven, og at det var en bestemt gruppe mennesker, dette tiltag var møntet på (borgere af anden etnisk herkomst end dansk) og det gik så desværre ud over en hvid dansker som mig. Det måtte jeg acceptere.

Jeg troede ellers, at jeg ved overgangen fra fem år på kontanthjælp var sluppet for den omfattende registrering og udrejseforbudet og at jeg nu, som førtidspensionist, kunne være mere fri - bare lidt mere herre i eget hus. Men nej, åbenbart skal jeg, som et andet skolebarn, møde op på socialcentret med pas og billet, så de kan se, at jeg er kommet hjem..så er der styr på mig.

Jeg har imidlertid læst loven om meddelelsespligt ved midlertidige ophold i udlandet, og der står intet om, at man skal vise pas og billet ved hjemkomst. Jeg har i dag været på socialcentret og oplyst dem om dette, og bedt om at få skriftlig dokumentation på deres ‘regel’.
Her er loven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132229

Mit spørgsmål til brugerne på K10 er om andre er blevet præsenteret for denne regel? Og eksisterer der dokumentation for den, som jeg så bare ikke har set?

Med venlig hilsen
Rintintin

Orienterende møde… hmmm, sådan et er jeg ikke blevet tilbudt - fp pr. 1/4 i år…

Fik du ellers nogle underlige informationer??

Jeg er tilkendt ftp pr. 1/12-2010, men har aldrig hørt om denne “regel”.

Havde heller ikke noget orienterende møde, men klarede tingene over mail.

Hej Pia

Der er måske en anden praksis i din kommune i forhold til hvordan nye førtidspensionister introduceres til ordningen. Men du kan jo bede om et møde.
I forhold til ‘underlige’ informationer, så var det ret forvirrende, så der er ingen pointe i at videregive det her.

Venlig hilsen
Rintintin

Hej Rintintin.

Tak fordi du bringer dette op.

Jeg har gennemlæst din link til lovgivningen, og står ingen steder at du skal møde op personligt v. hjemkomst m. pas og billet

derimod står der at du skal meddele eft. §41, stk. 1 og stk. 4, at hvis du tager ophold mere end 2 mdr. uden for EU/EØS og Schweiz, dog ikke ved ophold i Grønland eller på Færøerne skal du direkte eft. hjemkomsten give kommunalbestyrelsen meddelse.

Så i hegnet m. din kommune, de kan ikke læse indenad.:rolleyes:

Og samtidig vil jeg opfordre alle der er afsted over 2 mdr. uden for EU/EØS og Schweiz, dog ikke ved ophold i Grønland eller på Færøerne, at de skriver direkte til direktøren for kommunalbestyrelsen, så ha/hun kan f¨å glæde af denne lovgivning fremover.:smiley:
Mange hilsner

Gunvor

[QUOTE=gunvor;165197]Hej Rintintin.

Tak fordi du bringer dette op.

Jeg har gennemlæst din link til lovgivningen, og står ingen steder at du skal møde op personligt v. hjemkomst m. pas og billet

derimod står der at du skal meddele eft. §41, stk. 1 og stk. 4, at hvis du tager ophold mere end 2 mdr. uden for EU/EØS og Schweiz, dog ikke ved ophold i Grønland eller på Færøerne skal du direkte eft. hjemkomsten give kommunalbestyrelsen meddelse.

Så i hegnet m. din kommune, de kan ikke læse indenad.:rolleyes:

Og samtidig vil jeg opfordre alle der er afsted over 2 mdr. uden for EU/EØS og Schweiz, dog ikke ved ophold i Grønland eller på Færøerne, at de skriver direkte til direktøren for kommunalbestyrelsen, så ha/hun kan f¨å glæde af denne lovgivning fremover.:smiley:
Mange hilsner

Gunvor
[/quote]

Bare lidt synd at så få af os har mulighed for at tage så langt væk i lang tid - ellers kunne vi godt lave en sport ud af at sende mails :wink:

Til Rintintin.

Kan du ikke være rar, at sende mig navnet på den person i min privatte postkasse, da jeg vil tage kontakt til pågældende medarbejder i din hjemkommune.

Du kan som førtidspensionist opholde dig i udlandet i op til seks måneder, herefter er du pligtig til, at oplyse din hjemkommune om dette… ellers skal din hjemkommune ikke, under nogen omstændigheder, have information herom.

Dog er undtagelsen, hvis du modtager ydelser som du måske ikke er berettiget til i denne periode, du opholder dig i udlandet osv. men det nævner du intet om i dit indlæg!

Mvh. Gert

Hej PiaL. :slight_smile:

Jeg synes, det burde være et brev m. kvitering for modtagelse, evt. anbefalet, således at der skal kvitteres for modtagelse, så det bliver så besværligt som muligt. Og at der derved kan komme et modpres pga. en sagbehandlingsmængden dette kan give, således at lovgivningen ændres.

Hvis de vil have Kafka lign. tilstande, så lad dem få det.

Mange hilsner

Gunvor

Det er en vild overfortolkning af en i forvejen idiotisk lov…men det undrer vel ikke at nogen kommuner griber chancen til at kule pensionister lidt mere ned i mudderet og træde på dem endnu en gang…

Synes du har gjort det helt rigtige ved at bede om den dokumentation skriftligt… :slight_smile:

Den oplysning Rintintin har fået gælder hvis en pensionist rejser udenfor Europa i mere end to måneder!

Ellers er grænsen seks måneder som tidligere oplyst, så det må være en sagsbehandler som ikke kan læse og forstå loven?

Se på borger.dk for en mere vejledende og udbybende tekst for denne problemstilling!

https://www.borger.dk/Emner/pension-og-efterloen/pension/udland-og-pension/Sider/pensionister-paa-udlandsrejse.aspx?

Mvh. Gert

Hej Rintintin

Min far er på FP og rejser nu 2 -4 gange om året, 2-4 uger af gangen.

For 5-6 år siden var han væk op til 3 mdr. af gangen.

Han skal ikke, og har aldrig skullet, på kommunen og vise pas og billet.

(Han bor også i Kbh.)

Det må da være nogle meget nye regler, eller også er det nogen de har opdigtet.

:wink: Piamus

Tilføjelse: De lange perioder var til Spanien, altså inden for EU.

“Personer, der modtager folkepension eller førtidspension og har fast bopæl i Danmark, skal give kommunalbestyrelsen meddelelse om et midlertidigt ophold af mere end 2 måneders varighed i lande uden for EU/EØS og Schweiz, dog ikke ved ophold i Grønland eller på Færøerne.”

Det ser da ud til at gælde både pensionister og førtidspensionister..

At det går uden at det bliver opdaget er jo ikke det samme som at det er lovligt…

Hvis kommunen/socialcenter vil have nogle info fra borger som modtager førtidspension så må kommunen selv kontakte borger pr. brev.
Overholder man det hvad der står i loven så er man på ingen måde forpligtet til at orientere kommunen om sine rejseaktiviteter.
Er man væk fra Denmark i perioden på under 2 måneder fordi man har været rejst fks. til Thailand, så reger det på ingen måde kommunen om man har været rejst og hvor henne.
Hvad er det for noget pjat.

Desuden man må godt rejse så tosset man vil, men man må kun huske på, at en enkelt rejse må ikke være på over 2 måneder hvis man rejse uden for EU. Men 3rejser af 2 måneders varighed til Thailand ( i alt lidt under 6 måneder ) er fuld lovligt.

Så længe man har sin bolig i Denmark og betaler skat hier og rejse ikke mere end det er tillad, kommunens skrankepaver kan pile i sin egen næse for at finde guldet.

Jeg går ud fra at alle kender EU landene, men måske ikke de mange muligheder i EØ, så her kommer listen for disse, hvor man altså frit ude at skulle give besked til kommunaldirektøren kan rejse op til 2 mdr.:

EØS-Lande:
Belgien, Bulgarien, Cypern (græsk del), Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Island, Italien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Schweiz, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.

… og områder, som indgår i EØS:
Azorerne, Guadeloupe, Martinique, Madeira, De Canariske Øer, Fransk Guyana, Réunion, Mallorca og Ibiza, Gibraltar, Ceuta, Melilla, Shetlandsøerne, Orkney Øerne, Western Isles, Hebriderne, St. Martin og Isle of Wight

[QUOTE=gunvor;165268]Hej PiaL. :slight_smile:

Jeg synes, det burde være et brev m. kvitering for modtagelse, evt. anbefalet, således at der skal kvitteres for modtagelse, så det bliver så besværligt som muligt. Og at der derved kan komme et modpres pga. en sagbehandlingsmængden dette kan give, således at lovgivningen ændres.

Hvis de vil have Kafka lign. tilstande, så lad dem få det.

Mange hilsner

Gunvor
[/quote]

• og med et par vidners underskrift på kvitterende modtagers underskrifts rigtighed :wink:

Reglerne for udlandsrejser er egentlig rimelig tydelige, og som de forskellige links viser, så har man rig mulighed for at læse dem mange forskellige steder. Der er nogle øvre grænser for hvor længe man må være væk, hvis man stadig gerne vil have bopæl i Danmark - og disse skal man for sin egen skyld være opmærksom på.
Det er også godt at nærlæse reglerne for meddelelsespligt, ikke fordi der er en farlig masse man skal overholde - men for at blive klar over hvor kommunen går for langt og kræver noget, den ikke har belæg for at kræve.

Jeg synes det er en overdramatisering at sige, at kommunen griber chancen for, med denne regel, at kule pensionister ned i mudderet og træde på dem. Mon ikke kommunen har andet at lave end at sidde og udtænke måder at være led overfor borgere på? Jo, der sker mange fejlbehandlinger, krænkelser osv. men jeg tror det skyldes inkompetence og lovkrav, og ikke decideret ond vilje. Jeg regner med at det, ihvertfald i mit tilfælde, handler om at man har været opsat på at overholde loven så godt som muligt, så alle krav var opfyldt fra Socialcentrets side. Det vælter jo ned over kommunerne med regler og stramninger konstant, og de prøver vel ‘bare’ at være på den sikre side. Ikke dermed sagt at jeg synes, at det er en god fortolkning af loven - den er fuldstændig idiotisk, og giver både socialcenter og borger mere arbejde.
Men det er spild af tid og gode kræfter at have ondt af sig selv og føle sig forfulgt som førtidspensionist, når socialcentret i dette tilfælde bare prøver at effektuere de pålagte regler.

[QUOTE=Rintintin;165351]…Jeg synes det er en overdramatisering at sige, at kommunen griber chancen for, med denne regel, at kule pensionister ned i mudderet og træde på dem.
Mon ikke kommunen har andet at lave end at sidde og udtænke måder at være led overfor borgere på? Jo, der sker mange fejlbehandlinger, krænkelser osv. men jeg tror det skyldes inkompetence og lovkrav, og ikke decideret ond vilje. Jeg regner med at det, ihvertfald i mit tilfælde, handler om at man har været opsat på at overholde loven så godt som muligt, så alle krav var opfyldt fra Socialcentrets side. Det vælter jo ned over kommunerne med regler og stramninger konstant, og de prøver vel ‘bare’ at være på den sikre side. Ikke dermed sagt at jeg synes, at det er en god fortolkning af loven - den er fuldstændig idiotisk, og giver både socialcenter og borger mere arbejde.
Men det er spild af tid og gode kræfter at have ondt af sig selv og føle sig forfulgt som førtidspensionist, når socialcentret i dette tilfælde bare prøver at effektuere de pålagte regler.
[/quote]

Hmm…, hvad var så det problem?

Jeg har ikke hørt om den regel, og er også ny FP’er, bor dog i jylland. :slight_smile: