Hej alle på K10
Jeg har netop været til orienterende møde på kommunen i forbindelse med at jeg er tilkendt førtidspension. Jeg blev blandt andet informeret om reglerne vedrørende rejser i udlandet. Det var en ret upræcis forklaring jeg fik, og det blev ikke mere forståeligt selv om jeg stillede opklarende spørgsmål.
En regel var dog ret tydelig - ved hjemkomst fra rejse i udlandet (kan ikke huske om det var i eller udenfor EU) skulle jeg møde op på socialcentret og fremvise min billet fra rejsen OG mit pas. Socialcentret ville så registrere begge dele samt at jeg var kommet hjem.
Jeg spurgte hvad grunden til denne regel var, og fik at vide at sådan var loven, og at det var en bestemt gruppe mennesker, dette tiltag var møntet på (borgere af anden etnisk herkomst end dansk) og det gik så desværre ud over en hvid dansker som mig. Det måtte jeg acceptere.
Jeg troede ellers, at jeg ved overgangen fra fem år på kontanthjælp var sluppet for den omfattende registrering og udrejseforbudet og at jeg nu, som førtidspensionist, kunne være mere fri - bare lidt mere herre i eget hus. Men nej, åbenbart skal jeg, som et andet skolebarn, møde op på socialcentret med pas og billet, så de kan se, at jeg er kommet hjem..så er der styr på mig.
Jeg har imidlertid læst loven om meddelelsespligt ved midlertidige ophold i udlandet, og der står intet om, at man skal vise pas og billet ved hjemkomst. Jeg har i dag været på socialcentret og oplyst dem om dette, og bedt om at få skriftlig dokumentation på deres ‘regel’.
Her er loven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132229
Mit spørgsmål til brugerne på K10 er om andre er blevet præsenteret for denne regel? Og eksisterer der dokumentation for den, som jeg så bare ikke har set?
Med venlig hilsen
Rintintin