Ftp fra før 2003 - tilskud

Håber der er nogle stk der kan hjælpe mig med at svare på nogle spørgsmål ang ftp fra før 2003 .. måske kommer der flere end det jeg starter ud med :wink:

Min lillesøster får ftp fra før 2003.. er alene.. fraskilt..

Hun får mellemste sats .. har haft diabetes type 1 i 36 år og “nyder” godt af alle de senkomplikationer som følger med type 1 .. dårlige nyrer - hjertesyg - årer skøre som glas.. hun er blind på det ene øje.. og har meget lidt syn tilbage på det andet ..

Hendes ældste datter er startet på efterskole og det er jo en dyr affære også selvom pigens far betaler det halve..
Så mit spørgsmål er .. kan hun få noget tilskud til sådan et ophold ??

Kh
Lone

det er ikke kun fp der kan få tilskud alle kan søge om hjælp til efterskole min svigerindeh ar bla fået betal efterskole selvom hende kæreste tjener godt

[QUOTE=superkok;122296]det er ikke kun fp der kan få tilskud alle kan søge om hjælp til efterskole min svigerindeh ar bla fået betal efterskole selvom hende kæreste tjener godt
[/quote]

Takker… det skal da lige forsøges om hun kan hente nogle kr der..

Det er sgi nok en del der skal “rettes” op på mht hendes ftp .. for når hun søger om noget og får afslag, så er det kun når det er sådan et afslag der gør nas at vi (familien) får noget at vide …

Kh
Lone

nu har jeg ikke læst tråden.. men det er noget efterskolen skal sørge for at søge for hende..

og det kan da undre mig en hel del at de ikke har fået gjort det fra starten??

hej

efterskolebetaling er sat efter din indtægt.
jeg skal selv betale ca. 15oo, kr og er på kontanthjælp.
dette selvom dette er anbefaldet fra skole, hospital m.m.

så tror ikke du skal glæde dig for tidligligt desværre:mad:

derudover kommer der lommepenge, transport m.m.

[QUOTE=maja-bell;122309]nu har jeg ikke læst tråden.. men det er noget efterskolen skal sørge for at søge for hende..

og det kan da undre mig en hel del at de ikke har fået gjort det fra starten??
[/quote]

hehe maja-bell.. nu er tråden heller ikke så lang kun 4 indlæg.. så det kan snildt klares med et øjekast :wink:

Er du sikker på at det er skolen.. jeg har været inde og læse og der står at efter elevstøtten er trukket fra så bliver prisen sådan og sådan … og den pris er også stor.. Og elevstøtten er vist noget alle får ..

Kh
Lone

du er hel forkert på den, det er ikke efterkolerne der søger det, og ikke alle kommuner giver yderligere tilskud til efterskolen anden end detde skal udfra indtægt.:o

[QUOTE=futtefreja;122313]hej

efterskolebetaling er sat efter din indtægt.
jeg skal selv betale ca. 15oo, kr og er på kontanthjælp.
dette selvom dette er anbefaldet fra skole, hospital m.m.

så tror ikke du skal glæde dig for tidligligt desværre:mad:

derudover kommer der lommepenge, transport m.m.
[/quote]

Futtefreja .. det er også meget lig det beløb som min lillesøster skal betale og det er jo et enormt beløb .. også for dig på kontanthjælp..

Min lillesøster har kort snakket med kommunen om tilskud .. men hun fik bare at vide at så kunne hun lade være med at sende datteren på efterskole.. :frowning:

Takker for dit indlæg ..

Kh
Lone

hej lunasdatter

ja det er et stort beløb, at skulle betale.
men har desværre ingen anden mulighed, da jeg mener det er for mit barns bedste.

jeg spiser så hos famile m.m. indimellem og familien giver nogle gange en lille skilling til lommepenge.

men det er s… hårdt at leve på den måde. ( bruger børnepenge til betaling, da disse lige kan dække betaling ). dette kan jeg kun gøre fordi der kun er mig hjemme.

[QUOTE=futtefreja;122320]hej lunasdatter

ja det er et stort beløb, at skulle betale.
men har desværre ingen anden mulighed, da jeg mener det er for mit barns bedste.

jeg spiser så hos famile m.m. indimellem og familien giver nogle gange en lille skilling til lommepenge.

men det er s… hårdt at leve på den måde. ( bruger børnepenge til betaling, da disse lige kan dække betaling ). dette kan jeg kun gøre fordi der kun er mig hjemme.
[/quote]

Jeg kan godt følge dig .. som forælder kan man leve på en sten når bare ungerne har det godt.. :kram:

Kh
Lone

jeg fik for et par år siden, hele beløbet betalt, da skolen anbefalende at min datter kom væk hjemmefra.. det var pga samværsproblemer og sådan. og det var fordi min datter var i dårlig selskab.
det har hjulpet på min datter at droppe kontakten til faderen.. og efterskolen droppede hun ud af inden efterårsferien.
men idag, kunne jeg nemt forestille mig at det er et emne de også sparer væk på kommunen.

hm, uden at vide det 100% så tror jeg netop at for at få kommunen/staten til at hjælpe, ja, så er det nok noget med at skole/læge etc skal med ind over og sige god for dette med Efterskole.

Lige nu, er vores datter på Højskole(nok lidt a la det samme som Efterskole) og der betaler kommunen hele opholdet.
(nb, det havde jeg også forventet, for ellers havde jeg lagt mig på gulvet hos Borgmesteren og skreget, til jeg fik min vilje! De “gamle” i gårde af de ærede medlemmer herinde, véd hvorfor jeg siger sådan! ;))

Vi ville aldrig have en kinamands chance for at betale et sådan ophold (og slet ikke efter at vi har skabt os yderligere gæld(50.000kr) -denne pådraget os af Kommmunen, for deres ulovlige handlinger!)

-men da vores datter inden hun var 18år var i Familierådgivningens regi, ja, så skulle der jo “tilbydes” noget hun havde det ok med og da vi som sagt intet har at skjule, ja, så var/burde man godt være klar over vores økonomiske situation(udover vores fysiske!)

Nu er vores datter så i mellemtiden blevet over 18år men er dog stadig tilknyttet sin kontaktperson og jeg gentager, hun er GULD værd -for os alle.
Er der nogen der har stået os bi og hjulpet efter bedste formåen, ja, så er det hende.

(Uden hende, er jeg sikker på, at vi alle havde hængt i suppedasen endnu, og …nej, vil ikke tænke tanken til ende!)

Undskyld, blev lige et lille sidespring :frowning:

Vores datter fortalte os, at den Højskole hun er på nu, er en hun SELV har valgt og på mødet(jep, vi sidder lige i en rundkreds alle 5 og tager en beslutning!) om hendes ønske, blev der sagt at kommunen ikke havde nogen økonomiske aftaler med netop denne skole = opholdet blev dyrere end det de normalt gav til skud til!

Det positive, trods alt, ang hendes ønske, var så at man fra kommunens side garanterede at man selvfølgelig betalte alt udover hvad man normalt gav = vi betaler regningen uanset hvor meget.

Suk, der faldt en sten fra vores hjerte og nå ja, er det lige en lykkelig “unge” vi netop har haft hjemme på weekend besøg, efter de første 14 dages ophold på Højskolen :wink:

Ps: ja, vi ville have fundet en vej, men det ville nok have kostet os alt og da vi også har en søn, ja, så ville vi jo også risikere at smide ham ud i…intetheden?
At splitte en familie ad, er aldrig lykken, tror jeg!

Tilgiv, min lange sludder -men det korte af det lange er, vil tro at du/i skal have lidt faglig hjælp/begrundelse for at kunne modtage økonomisk hjælp.

Vores erfaring er også at det ikke er skolen der sørger for dette MEN nogen gange har jeg hørt at de kan være behjælpelige med at guide til hvem, hvordan og hvorledes, men det er vist meget forskelligt.

Futtefreja, du har min allerstørste respekt, du er sg mor med stort M :kram:

I mit tilfælde var det en børnesagsbehandler som ordnede og frigav midlerne til efterskolen.
hun forsøgte også at hjælpe min søn, men desværre tog hun på orlov og så faldt resten til jorden.. suk..

Takker Buster og Huldra…

Jeg giver jeres råd videre til min lillesøster og så ser vi hvor vi ender henne.. :wink:

Kh
Lone

Hej allesammen

dilemmaet med efterskolerne og kommunen er som i alle ved kommunerne skal spare:o

i min sag er læge, skole psykolog, ppr og alt hvad man der eller kan være,
men dette har ikke hjulpet med hensyn til nedsættelse af beløb.:mad:

men jeg har ikke opgivet endnu, håber at få fat i den øverste for dette i kommunen, og se hvad han har at sige/gøre:(

håbet er jo lysegrønt ikke:rolleyes: