Ftp. uden arbejdsprøvning.

@ MTVR1

du spørger,hvordan man kan få tildelt en FP uden,at vide det…jeg ved godt selv hvad jeg magter eller ikke magter,det ved min læge også…men afgørelsen på min FP,den kender jeg ikke,der brugt nogle ting fra mine journaler,som har ført til udfaldet,af en FP…det fik jeg ikke skrevet i mit indslag her kl.10.05.

kunne nok regne ud,at dit spørgsmål ikke var møntet lige på mig,personligt,men et generelt spørgsmål :smiley:

Men du må da vide bl.a hvilke diagnoser du har og om der er prøvet behandling og sådan.

@ SOLOST

ja,det ved jeg da,hvad diagnosen er omkring min person,det står i mine journaler.så ud fra dem,er jeg blevet tilkendt FP.jeg ville nu godt have vidst grunden og afgørelsen til,at jeg fik tilkendt en FP,men det har jeg ikke krav på.
jeg sgu nok født for nysgerrig :smiley:

men det også pyt nu,min sag er afsluttet ,jeg forvalter mig liv nu,som jeg magter.

altid godt,at læse ,på hvilken måde i andre,fik tilkendt FP.

[QUOTE=anetta;121704]@ SOLOST

ja,det ved jeg da,hvad diagnosen er omkring min person,det står i mine journaler.så ud fra dem,er jeg blevet tilkendt FP.jeg ville nu godt have vidst grunden og afgørelsen til,at jeg fik tilkendt en FP,men det har jeg ikke krav på.
jeg sgu nok født for nysgerrig :smiley:

men det også pyt nu,min sag er afsluttet ,jeg forvalter mig liv nu,som jeg magter.

altid godt,at læse ,på hvilken måde i andre,fik tilkendt FP.
[/quote]

Det har du bestemt krav på , kun hvis der er noget i dine papir som du ikke ved noget om og som kan skade dig (psykisk feks dødsdom eller så ) kan de i meget sjældne tilfælde beslutte at du ikke må se dem og det kan så ankes, så er du født nysgerrig så beder du bare om aktindsigt så kan du læse det i de papir …

Men tro mig de kan ikke nægte dig nogen som helst oplysninger om dig selv det er ulovligt , du skal vide alt hvad de dømmer dig ud fra i sjældne tilfælde er der den her de går ud fra

Når afgørelsen falder skal du have en meddelse om at du er tilkendt pension og her gælder det at de skriver hvorfor du har fået pension, at de ikke mener at du kan få bedret din arbejdsevne og hvorfor..

Hvis du beder om aktindsigt skulle du meget gerne finde papir i dem som dækker følgende

[b]

[/b]

[QUOTE=SoLost;121593]Min psykiater siger han vil skrive, at arbejdsprøvning vil forværre min tilstand. Han siger jeg ikke kan komme i arbejdsprøvning det næste år, i hvert fald.

Så kan de vel ikke rigtig forlange en arbejdsprøvning før en pension.

Jeg ved ikke lige hvornår ens lægepapir er stærke, men der ér direkte diagnoser.

Mange tak for alle jeres erfaringer. Det lyder til, jeg har en chance for at undgå arbejdsprøvning, når den udtalelse fra min psykiater kommer. :slight_smile:

Jeg er bare meget i tvivl om, hvis psykiater skriver, det han nu skal skrive og kommunen derfor ikke må sende i arb. prøvning.

Kan man så godt få afslag på pension, med den begrundelse at man ikke har været i nogen arb. prøvning ?
[/quote]
For at få førtidspension, så skal alle behandlingsmuligheder være udtømte, og tilstanden skal være dokumenteret varig!
HVIS din psykiater skriver, at du ikke kan arbejdsprøves i mindst 1 år, så er tilstanden ikke varig og så åbner han for dén mulighed, at du efter 1 år vil kunne mere, hvilket kommunen vil lappe i sig pr omgående.
Og med dén udtalelse, så jow, så giver de somregl afslag på førtidspension grundet at der ikke er foretaget en ny og opdaterende arbejdsprøvning. Hvor efter du så kan få lov at vente til der er gået 1 år, med at komme videre i sagen med arbejdsprøvningen.

Så den der udtalelse fra psykiateren ville jeg selv gerne have uddybet.

I bedste fald, kan det tænkes at du kunne få en midlertidig førtidspension, som så skal op igen, efter arbejdsprøvningen om ca 1 år. Men tror ikke de gider gøre sig den ulejlighed for så kort tid.

Ja, det ved jeg godt. Men Autisme er et medfødt handicap og ER varigt resten af ens liv og man kan ikke behandle det på nogen måder. At jeg så har nogen plusdiagnoser, der kan behandles. Det kan vel ikke gøre at jeg ikke kan få pension. De kan se at jeg aldrig har kunnet klare noget færdigt, i mine papir. Og det er netop på grund af autisme og ikke plusdiagnoser, der er kommet senere.

Men jeg tror bestemt ikke han mente arbejdsprøvning, men jeg vil snakke med ham om hvad han mente, når han kommer fra ferie.

@ hejdien

tak for tippet…

ups,ville da ikke lige sætte en lavine igang her,med mit indlæg,jeg kan sgu da bare,skrive det hele med,i først hug :slight_smile:

jeg har slet ikke tænkt ( sker jeg tænker ) at spørge jer andre,om jeg kunne få afgørelsen ang, min tilkendt FP,som en aktindsigt :stuck_out_tongue:

i min afgørelse,ang. FP stod der,at jeg aldrig ville blive tilknyttet job markedet,eller blive selvforsørgende,noget i den stil,har ikke lige mappen her.

knuser til jer alle her :kram:

[QUOTE=helenekr;121709]For at få førtidspension, så skal alle behandlingsmuligheder være udtømte, og tilstanden skal være dokumenteret varig!
HVIS din psykiater skriver, at du ikke kan arbejdsprøves i mindst 1 år, så er tilstanden ikke varig og så åbner han for dén mulighed, at du efter 1 år vil kunne mere, hvilket kommunen vil lappe i sig pr omgående.
Og med dén udtalelse, så jow, så giver de somregl afslag på førtidspension grundet at der ikke er foretaget en ny og opdaterende arbejdsprøvning. Hvor efter du så kan få lov at vente til der er gået 1 år, med at komme videre i sagen med arbejdsprøvningen.

Så den der udtalelse fra psykiateren ville jeg selv gerne have uddybet.

I bedste fald, kan det tænkes at du kunne få en midlertidig førtidspension, som så skal op igen, efter arbejdsprøvningen om ca 1 år. Men tror ikke de gider gøre sig den ulejlighed for så kort tid.
[/quote]

Hejsa,

Lige for at nappe den Helene, hvornår er alle behandlings muligheder så udtømte ? Hvor mange medicinske præperater og behandlinger skal der til, når arbejdsprøvning eller ej har vist at man ikke kan blive selvforsørgende ?.

For mit vedkommende, som for Solost, handler det også om det psykiske. Mine behandlingsmuligheder på det terapeutiske område er mere eller mindre udtømte, men hvornår er de det på det medicinske ? Dette holder man vel formodentlig op i mod lidelsens varighed og lægernes “dom”, men der er jo et hav af ikke mindst anti-depressive midler på markedet, så hvornår er nok nok ??

Sikkert også noget, du Solost kan drage nytte af at vide?

Kh. EE

Jeg tror desværre det er meget forskelligt fra kommune til kommune.

Jeg har nu fast i 2.år taget antidepressiv. Og gået til psykolog. Og min sagsbehandler sagde, at det var nok, til at jeg ikke skulle prøve en masse medicin.

Men kan godt være det er anderledes, mit er jo ikke kun psykisk. Men også et handicap, som ikke kan behandles. Men ved det ikke helt.

Lige lidt opdatering, på min sag :slight_smile:

Var til det lææænge ventede møde i dag, på jobcentret.
Puhha, der var godt nok mange mennesker med, men klarede det. :slight_smile:
Min støtte-kontaktperson, syntes det var gået godt, mødet.
Jeg er nok altid meget kritisk og er ikke tilfreds, før der er endelige afklaringer.
Men vælger at tro på ham, at det går i den rigtige retning.
Sagsbehandler siger at jeg får svar på bo-tilbud, senest d. 22.09.10.
HVIS udvalget vil indstille mig, hvilket jeg får svar på i næste uge.
Men min støtteperson er 95% sikker. :smiley:
Med hensyn til pension, så sagde min sagsbehandler, at jeg VAR helbredsmæssigt afklaret.
Og at hun godt ved, at min tilstand er varig og at alle behandlingsmuligheder er udtømte. Så langt - så godt.
Jeg fik også af vide, at hun har en tid hos pension, om ca. 3 uger.
Hvor de vil kigge på mine papir og sige om der er nok dokumentation til en pensionssag.
HVIS de siger der er nok, så laver hun ressourceprofilen færdig og sender alt det, de skal bruge, inden de 3 måneder hun har til det.
Og hun siger, at så vil det være meget sikkert, at der ikke kommer afslag fra dem. :slight_smile:
Så på Mandag er min psykiater ENDELIG tilbage fra ferie og så må jeg bare krydse fingre for, at han kan nå at lave en udtalelese, ang. arbejdsprøning hurtigt.
Den skal hun have med til pensionsteamet, ellers er jeg helt sikker på, at de siger arbejdsprøvning.
Men lyder endelig til hun er på min side, hun vil prøve at undgå arbejdsprøvning og at jeg skal til flere udredninger. Dejligt. :smiley:
Årh, er såå spændt på hvad psykiateren siger og skriver. :slight_smile:

Men hvordan syntes i ellers det lyder, tror i jeg er tæt på pension, jer der har fået den og jo kender til procedurene ?

[QUOTE=SoLost;121824]Lige lidt opdatering, på min sag :slight_smile:

Var til det lææænge ventede møde i dag, på jobcentret.
Puhha, der var godt nok mange mennesker med, men klarede det. :slight_smile:
Min støtte-kontaktperson, syntes det var gået godt, mødet.
Jeg er nok altid meget kritisk og er ikke tilfreds, før der er endelige afklaringer.
Men vælger at tro på ham, at det går i den rigtige retning.
Sagsbehandler siger at jeg får svar på bo-tilbud, senest d. 22.09.10.
HVIS udvalget vil indstille mig, hvilket jeg får svar på i næste uge.
Men min støtteperson er 95% sikker.
Med hensyn til pension, så sagde min sagsbehandler, at jeg VAR helbredsmæssigt afklaret.
Og at hun godt ved, at min tilstand er varig og at alle behandlingsmuligheder er udtømte. Så langt - så godt.
Jeg fik også af vide, at hun har en tid hos pension, om ca. 3 uger.
Hvor de vil kigge på mine papir og sige om der er nok dokumentation til en pensionssag.
HVIS de siger der er nok, så laver hun ressourceprofilen færdig og sender alt det, de skal bruge, inden de 3 måneder hun har til det.
Og hun siger, at så vil det være meget sikkert, at der ikke kommer afslag fra dem.
Så på Mandag er min psykiater ENDELIG tilbage fra ferie og så må jeg bare krydse fingre for, at han kan nå at lave en udtalelese, ang. arbejdsprøning hurtigt.
Den skal hun have med til pensionsteamet, ellers er jeg helt sikker på, at de siger arbejdsprøvning.
Men lyder endelig til hun er på min side, hun vil prøve at undgå arbejdsprøvning og at jeg skal til flere udredninger. Dejligt.
Årh, er såå spændt på hvad psykiateren siger og skriver.

Men hvordan syntes i ellers det lyder, tror i jeg er tæt på pension, jer der har fået den og jo kender til procedurene ?
[/quote]
Jeg synes det lyder så godt som det KAN lyde!:kram:

Men håber altså for dig, at psykiateren bare får skrevet alt det vigtige og ikke får spændt ben mht arbejdsprøvningen. Han skal bare skrive at en arbejdsprøvning vil være kontraindiceret, og så slipper du!!
Alt det der med 1 år osv, kan du jo ikke bruge til en skid, det får dig jo ikke nærmere arbejdsmarked, så hvorfor spilde tiden med arbejdsprøvning?
I din sag må arbejdsprøvning jo præcis være det de kalder for nyttesløs!!
Men igen, sagsbehandleren er jo det afgørende punktum i sagen, og selvom din psykiater skriver det med arbejdsprøvningen om 1 år, så behøver sagsbehandleren ikke vente på det, men har bemyndigelse til at lukke sagen og skrive det vil være nyttesløst.

Sådan som det tegner sig lige nu, tror jeg ikke du har så meget at være bekymret for - det skal nok gå!!!:kram:

[QUOTE=Enteneller;121796]Hejsa,

Lige for at nappe den Helene, hvornår er alle behandlings muligheder så udtømte ? Hvor mange medicinske præperater og behandlinger skal der til, når arbejdsprøvning eller ej har vist at man ikke kan blive selvforsørgend
[/quote]
Som tommelfingerregl, siger kommunen at man minimum skal have været 5 år i (medicinsk)behandling.
Det med de 5 år begyndte de med efter Morten Birket-Schmidts rapport (lavet til og for kommunerne) om, at man først kan dokumenterer varighedsbegrebet efter en 5 årig periode…:eek:

[QUOTE=helenekr;121847]Som tommelfingerregl, siger kommunen at man minimum skal have været 5 år i (medicinsk)behandling.
Det med de 5 år begyndte de med efter Morten Birket-Schmidts rapport (lavet til og for kommunerne) om, at man først kan dokumenterer varighedsbegrebet efter en 5 årig periode…:eek:
[/quote]

synes det virker mærkeligt hvis det er en regel kommunen har. min sagsbehandler er begyndt at søge en førtidspension til mig og jeg har ikke været i arbejdsprøvning, eller været under medicinsk behandling i 5 år, fik min dianogse med psyken blev stillet for ca 4-5 måneder siden. og efter indlæggelse på sygehuset siden, har kommunen valgt at søge en førtidspension til mig uden arbejdsprøvning.

Det er da godt at høre. :slight_smile:
Det håber jeg også, men tror jeg bestemt også bare han gør. (:
Tror heller ikke det kan være arbejdsprøvning, han har ment.
Måske bare skånejob om et år.
Er det vigtigt, at han bruger lige præcis ordet, kontraindiceret ?
Men kommunen kan vel også selv vælge at vurdere, at man ikke skal i arbejdsprøvning, ikke ?
Eller gør de kun det, hvis læge også skriver det ?
Okay, super. Jeg har altid følt hun har været i mod mig.
Men nu føler jeg bestemt hun er med mig, når hun siger hun godt forstår hvor svært jeg har det.
Og vil prøve at undgå arbejdsprøvning og yderligere udredning ? :slight_smile:

Det er godt at høre :slight_smile: - selvom jeg nu stadig er meget bekymret.

Kan du sige noget om, i forhold til de sager du kender, om hvor lang ventetid du tror, der er tilbage til pensionen ?

[QUOTE=de4aks;121883]synes det virker mærkeligt hvis det er en regel kommunen har. min sagsbehandler er begyndt at søge en førtidspension til mig og jeg har ikke været i arbejdsprøvning, eller været under medicinsk behandling i 5 år, fik min dianogse med psyken blev stillet for ca 4-5 måneder siden. og efter indlæggelse på sygehuset siden, har kommunen valgt at søge en førtidspension til mig uden arbejdsprøvning.
[/quote]
Selvfølgelig er der undtagelser ved alvorlig psyksik sygdom, kræft, terminal patienter, ulykker med mistet førlighed osv. Heldigvis da!:slight_smile:

Men det ér sjældent de efter kort tids sygdom, lader det være dét og tilkender pensionen. De aller fleste skal gennem himmel og ******* og tilbage igen…desværre.

[QUOTE=SoLost;121905]Det er da godt at høre. :slight_smile:
Det håber jeg også, men tror jeg bestemt også bare han gør. (:
Tror heller ikke det kan være arbejdsprøvning, han har ment.
Måske bare skånejob om et år.
Er det vigtigt, at han bruger lige præcis ordet, kontraindiceret ?
Men kommunen kan vel også selv vælge at vurdere, at man ikke skal i arbejdsprøvning, ikke ?
Eller gør de kun det, hvis læge også skriver det ?
Okay, super. Jeg har altid følt hun har været i mod mig.
Men nu føler jeg bestemt hun er med mig, når hun siger hun godt forstår hvor svært jeg har det.
Og vil prøve at undgå arbejdsprøvning og yderligere udredning ? :slight_smile:

Det er godt at høre :slight_smile: - selvom jeg nu stadig er meget bekymret.

Kan du sige noget om, i forhold til de sager du kender, om hvor lang ventetid du tror, der er tilbage til pensionen ?
[/quote]
Uuuh, gid jeg kunne fortælle dig det, men jeg har ingen ideer, for det er simpelthen så forskelligt fra sag til sag.
Det er jo nok dét der er det værste i hele denne trædemølle, at man venter og venter…og man ved ikke hvad dælen det er man venter på, eller hvor længe man skal vente.:mad:

Sagsbehandleren er den med trumfen på hånden, hvis hun føler din sag er belyst rigeligt. Så er det sådan set lige meget med de små bagateller, for dem kan hun helt undlade at indføre i ressourceprofilen (som er det dokument de vurderer din førtidspensionssag på!).

Og jo, kontraindiceret er det ord de bruger hele vejen rundt, Det står feks også i min egen speciallægeerklæring. Et godt stærkt ord, som helt bremser arbejdsprøvningen. Jeg måtte sgu spørge herinde den gang, hvad filan det betød…kontraindiceret.:smiley:

Nej, det er rigtigt, det er utroligt irriterende og stressende :mad:
Problemet er bare, at det føler hun vel ikke, siden hun skal spørge pension om det ?
Hvilke små bagateller kan det værre ?
Hehe, ja jeg googlede det også lige :slight_smile:
Men min psykiater sagde han godt vidste hvad der skulle stå i papirerne. Han er en ældre herre, så har nok skrevet mange.
Men vil da lige høre ham om det er et af de ord han vil bruge.

[QUOTE=de4aks;121883]synes det virker mærkeligt hvis det er en regel kommunen har. min sagsbehandler er begyndt at søge en førtidspension til mig og jeg har ikke været i arbejdsprøvning, eller været under medicinsk behandling i 5 år, fik min dianogse med psyken blev stillet for ca 4-5 måneder siden. og efter indlæggelse på sygehuset siden, har kommunen valgt at søge en førtidspension til mig uden arbejdsprøvning.
[/quote]

Og det er bare så forskelligt fra kommune til kommune og fra sag til sag, nogle kommer let til en ftp. for andre er det flere års kamp, mærkeligt at der skal være en sådan forskel.

Deaks, jeg håber at du er glad for din pension og har det bedre idag ?

Kh. EE

Årh er SÅ glad lige nu :slight_smile:
Har lige fået mail fra min sagsbehandler, fra Handicap området.
Hun har snakket med sin chef og de har valgt at indstille mig til bo tilbud - får svar den 21/22 september . :):):slight_smile:

Er såå spændt - krydser fingre. :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Enteneller;121961]Og det er bare så forskelligt fra kommune til kommune og fra sag til sag, nogle kommer let til en ftp. for andre er det flere års kamp, mærkeligt at der skal være en sådan forskel.

Deaks, jeg håber at du er glad for din pension og har det bedre idag ?

Kh. EE
[/quote]

den er ikke endelig igennem endnu.. men har tidligere været beretiget til fleksjob, og sikkert også derfor at de så hurtigt vil have mig videre til en pension, men der er ikke tale om arbejdsprøvning eller noget.. en læge snakkede om det på et tidspunkt, men det vil kommunen ikke være med til, så de har hentet papirene fra lægens overordnede som siger jeg ikke skal igennem en arbejdsprøvning da det kun vil gøre ondt værre.. så venter stadig spændt.. men min sagsbehandler siger vi har en god sag..