Hjælp til BA Projekt

Hej

Jeg er ny på dette forum og socialrådgiver studerende. Jeg skal til at skrive projekt, men synes der er så mange relevante problemstillinger i vores samfund, så jeg er gået helt blank :confused: Jeg skal finde en problemstilling på et relevant dokumenteret emne og problem, og måske der var nogen der havde lyst til at hjælpe mig lidt på på vej med nogle forslag. Det kan være noget i har oplevet eller måske noget i kender til.

suk, ja, der er da nok at vælge imellem, skulle jeg mene!

Mit forslag: sammenhæng i den såkaldte hjælp!

-altså, med den opdeling der foregår i dag, ja, så kan borgeren risikere at komme i kontakt med indtil flere sagsbehandlere og ingen kan/vil tage ansvar for at samle det hele til et: helhedssyn.

Jep, egen oplevelse :wink:

[QUOTE=buster;119733]suk, ja, der er da nok at vælge imellem, skulle jeg mene!

Mit forslag: sammenhæng i den såkaldte hjælp!

-altså, med den opdeling der foregår i dag, ja, så kan borgeren risikere at komme i kontakt med indtil flere sagsbehandlere og ingen kan/vil tage ansvar for at samle det hele til et: helhedssyn.

Jep, egen oplevelse :wink:
[/quote]
Det har du ret oplevede det desværre også i min praktik, at borgerne tit har 5-6 socialrådgivere og de skal gentage sig selv om og om igen. Handler også meget om at mange socialrådgivere simpelthen går ned med flaget, på rund af regelhieraki :eek:

Kære SRS.

Tænke over HVAD og HVORFOR en given sag ender op med at udvikle sig til en NEGATIV social sag…med 2 modparter, uden tillid:

Efter min bedste mening og erfaring er, at når borgeren i en given sag opdager at lovgivningen overtrædes.

Den FØRSTE lov der overtrædes bevidst/ubevidst er Retssikkerhedslovens §3 stk.2 som omhandler sagsbehandlnsfrister.

Læs her: http://www.k10.dk/index.php?pageid=statusrapport_svarfrister_2008

Når borgeren senere i sagens forløb opdager ved tilfældigheder at ens sag trækker ud, trods at Folketinget har vedtaget en lovgivning, begynder borgeren at stille spørgsmål.
Opdager påny at man faktisk har nogle rettigheder som kaldes retssikkerhed begynder sagen at udvikle sig med trods og mistillid= negativ social sag.

Hilsen Peter

kan siges lidt kort “kommunernes pligt til og overholde loven” ikke og spekulerer i loven…

emne nr 2… anmeldelsespligten fra 2003-2007… for arbejdsskadede…

emne nr 3 … brøkpensionisters kamp for retfærdighed…( er selv alm ftper)

emne nr 4… fleksers problematik for og skaffe job, og ikke ledighedsydelse…

emne nr 5… oplysningspligten vedr: borgeres retigheder i kommunerne…

mvh eders ace dk… som nok kunne fylde forslag på til en hel “rådgiverklasse”

Mange tak for de foreløblige forslag. Jeg kunne godt tænke mig at skrive om kommunal aktivering, da jeg selv var i kontanthjælpesystemet i mange år på grund af en socialrådgiver som ikke ejede noget menneskesyn i hendes behandling af mennesker. Jeg blev kastet fra det ene sted til det andet, og der var ingen helhedssyn overhovedet i de aktiveringsprojekter jeg blev sendt ud i. Problemet med kommunal aktivering er at der ikke er noget fremtidsperspektiv, da du bliver sat sammen med andre i samme bås. Jeg har været med til, at side og sætte møtrikker på store skruer et arbejde der blev lavet for DSB, men vi blev brugt som billig arbejdskraft i det projekt o.s.v. Jeg skal nok prøve at forholde mig til et emne jeg har kendskab til og også har lyst til at skrive om, derfor er kontanhjælp og kommunal aktivering, også noget jeg har overvejet. Det er lige med at finde noget der er “kød” på til at fylde omkring de 30 sider :rolleyes:

jeg tror ikke du er ude i “30 sider”… men nærmere noget ala biblen…:):):).

kunne også være du skulle tænke triologi…ringenes herre … der er mange eksl:

håber du finder din nieche

mvh eders ace dk

Gud, er det kun 30 sider i dag! Da jeg lavede opgaven måtte jeg brede mig over hele 60 sider :slight_smile: Og det var sku svært at holde det så kort!

Målrettet aktivering kunne være et godt emne.
Og brugen eller mangel på samme af den, ift. persongrupper, sygdomme mv.

[QUOTE=Andersine85;119851]Gud, er det kun 30 sider i dag! Da jeg lavede opgaven måtte jeg brede mig over hele 60 sider :slight_smile: Og det var sku svært at holde det så kort!

Målrettet aktivering kunne være et godt emne.
Og brugen eller mangel på samme af den, ift. persongrupper, sygdomme mv.
[/quote]
OK det var da noget det kan være jeg må trække lidt på din erfaring arbejder. Det kunne være rart at få en vurdering fra en der har erfaringen i baghånden. Jeg kunne evt prøve at sende noget tekst til en problemstilling engang når jeg kommer så vidt :slight_smile:

M.h.t. kommunal aktivering af kh’ere er det min erfaring, at der i den forbindelse ikke tages hensyn til evt. skånehensyn.

I en arb.prøvning i 1995 blev det vurderet, at min arbejdsevne var nedsat, men ikke til det halve, altså ingen fp efter de gamle regler.

I efterfølgende aktivering blev det ikke accepteret, at jeg sagde fra og gik hjem når smerterne blev for voldsomme.

Havde jeg dengang vidst hvad jeg ved i dag, så havde jeg selvfølgelig klaget både højt og lavt. :mad: :o

[QUOTE=SRS;119856]OK det var da noget det kan være jeg må trække lidt på din erfaring arbejder. Det kunne være rart at få en vurdering fra en der har erfaringen i baghånden. Jeg kunne evt prøve at sende noget tekst til en problemstilling engang når jeg kommer så vidt :slight_smile:
[/quote]

Jamen du skal være velkommen!
Man kan sende private beskeder herinde, så det kan du bare gøre!

[QUOTE=SRS;119725]Hej

Jeg er ny på dette forum og socialrådgiver studerende. Jeg skal til at skrive projekt, men synes der er så mange relevante problemstillinger i vores samfund, så jeg er gået helt blank :confused: Jeg skal finde en problemstilling på et relevant dokumenteret emne og problem, og måske der var nogen der havde lyst til at hjælpe mig lidt på på vej med nogle forslag. Det kan være noget i har oplevet eller måske noget i kender til.
[/quote]

Hej SRS

Hvad med denne problemstilling: >>Det etiske dilemma og den manglende moral kodes hos sagsbehandleren<<.

Der er ihvertfald stof nok til mange projekter :D:rolleyes::D:rolleyes:

.

Jeg synes, som nævnt tidligere i tråd, det store problem er, at der ikke følges op på kommunes forpligtelse om Helhedsvurdering, og handleplan udfra dette.

Manglende hjælp i form af medicinudgifter, træning, kørsel, psykologhjælp, div hjælpemidler mv.

Alt dette som skal sikre den syge/tilskadekomne en hurtig afklaring, med de bedste forudsætninger.

Betinna Post trak selv dette op som et kæmpe problem, da der var hørring i Tinget her i foråret.
Hver afd. hytter eget buget, hvorfor ingen tager det ansvar, som faktisk står i loven.

feks i Sygedagpengeloven(mener det er §15 eller §16).
Har diskuteret dette med Andersine, som ikke mener, at der er nogen forpligtelse?

ERgo ville en nærmere belysning af emnet være interessant, idet dette netop ofte forhindre tilbagevenden til arbejdet, pga af borgeren får forværring af tilstand, og/eller en psykiask diagnose som stress, angst eller dep. oveni.

Den syge/tilskadekomne skal dels forholde sig til sygdom/tilskadekomst, dernæst mistet arbejde, i mange tilfælde arbejdsindentitet, herefter starter den ækonomiske ruin, fordi de fleste havner på kontanthjlkp, uden arbejdsevne.
DVS uden at kunne ændre situationen.

Evt. Problematikken at blive indplaceret til ordinært arbejde(LAB §2 stk3)med varigt arbejdsevnetab.EFTER fratagelse af sygdagpenge med omvendt begrundelse.

VH Popiae

Se, DET ville nemlig være et interessant emne, da jeg som Popeia siger, ikke er enig i hendes udlægning (længere diskussion, som kan findes et eller andet sted ved en søgning herinde, hvis du vil have detaljer)

[QUOTE=Andersine85;119915]Jamen du skal være velkommen!
Man kan sende private beskeder herinde, så det kan du bare gøre!
[/quote]
Jeg har lige prøvet sende noget til dig :wink:

jeg er også gammel socialrådgiver og hvis jeg skulle lave projekt idag ville jeg tage fat i styringsredskabet for indsatsen - ressourceprofilen. Det er der den er gal efter min mening.

Med det sagstal den enkelte rådgiver har - er der ikke det nødvendige kendskab til klienten og derfor bliver profilen essentiel.

desværre er dem jeg har set generelt noget makværk og venstrehåndsarbejde.

Man kunne jo sammenligne profilen med nogle af de gamle annamneser - drage Lis Hilgaards " de kan vi da godt " med ind over.

retssikkerhedsloven stadfaster stadig et krav om systematisk sagsarbejde og helhedssyn - men det efterleves ikke mere og er ikke en indbygget del af arbejdsevnemetoden - eller rettere - det er blevet sagsbehandlerens valg - og det er ikke lovens intention.

Man kan sige at dersom rådgiverstanden ikke tager profilen alvorligt vil den undergrave sine metoder og dermed overflødiggøre sig selv - man kan så sætte en bogholder eller kleinsmed til jobbet - vhilket nogle kommuner jo også gør.

Pas på med aktivering su skal have rådgiveren med ind og denne er jo som regel ikke i front der - men via profilen skaulle denne jo kunne matche et egnet tilbud - hvilket jo ikke kan ske hvis profilen ikke er i orden.

Problemet er ikke ressourceprofilen, før der træffes afgørelse.
Det er arbejdet både forud og bagefter et afslag på pension eller fleks, som bliver givet trods at sagsbehandler mener/indstiller til pension.

Der skal laves en plan senest 8 uger efter sygemeldning, som løbende skal justeres, efter behov, herunder skal den indeholde, behov for hjælpemidler, træning, medicin , psykologbehandling mv.

Hvis denne nødvendige indsats ikke bliver indsat, skal kommunes afgørelse være ulovlig, ligesom at der skal laves en klar og realistisk plan for hvordan borgeren bliver selvforsørgende ved afslag.

Ressourceprofilen, giver selvsagt IKKE svar på, hvad der så skal ske og hvordan, hvis sagsbehandler indstiller til pension.
Derfor er det helhedsvurdering, og handleplan for hvordan man i dette tilfælde bliver selvforsørgende.

Kommunerne giver rask væk afslag, men uden begrundelse, andet end citat fra formuleringen fra pensionslovgivningen.

Således kan den syge/handicappede sættes på kontanthjælp, uden at det selvsagt kan laves en plan, hvis man jo ikke kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Men blev kravet om plan og helhedsvurdering, et krav, der blev opretholdt, bliver denne gymnastik sværre.

VH Popiae

men men - ressourceprofilen skulle hvis den er lavet ordentligt give svaret på hvorfor der indstilles til pension - således at afgørelse i princippet er en formalitet.

Der skulle jo ved indstilling til pension forligge den nødvendige dokumentation og beskrivelse af hvorfor rådgiver og borger mener at erhvervsmulighederne er udtømte.

Jeg har set gentagne eksempler på katastrofer i den retning - hvor erfaringer ikke er beskrevet - lægevurderinger er ikke medtaget - samt den samlede situation er ikke beskrevet. ( fx en “ryg mor” som oveni lidelsen har to handicappede børn - ikke uvæsentligt for at danne det samlede billede af belastninger i konens liv - denne tunge familie sag viser dog ikke sit ansigt i ressourceprofilen hvor der blot tilkendegives at hun har to børn )

Senest en hårdt ramt psykisk syg ung mand som fik afslag på baggrund af en jammerlig ressourceprofil fra 2008 !!! og han er ikke istand til selv at styre sin sag.

Rent metodisk var den tidligere visitationsjournal i Aalborg kommune - efter min mening et bedre redskab til at styre en indsats og sørge for den blev fulgt op - hvilket var min opfordring til spørgeren - nemlig at belyse arbejdsevnemetoden og om den er i tråd med fagets systematiske sagbehandlings metode og helhedsvurdering - min påstand er at det kunne den være - men er det ikke i praksisi idet arbejdstyngden for at lave en fyldestgørende ressourceprofil er for voldsom til praksis og bør forenkles.

[QUOTE=Ukken;120318]men men - ressourceprofilen skulle hvis den er lavet ordentligt give svaret på hvorfor der indstilles til pension - således at afgørelse i princippet er en formalitet.

Der skulle jo ved indstilling til pension forligge den nødvendige dokumentation og beskrivelse af hvorfor rådgiver og borger mener at erhvervsmulighederne er udtømte.

Jeg har set gentagne eksempler på katastrofer i den retning - hvor erfaringer ikke er beskrevet - lægevurderinger er ikke medtaget - samt den samlede situation er ikke beskrevet. ( fx en “ryg mor” som oveni lidelsen har to handicappede børn - ikke uvæsentligt for at danne det samlede billede af belastninger i konens liv - denne tunge familie sag viser dog ikke sit ansigt i ressourceprofilen hvor der blot tilkendegives at hun har to børn )

Senest en hårdt ramt psykisk syg ung mand som fik afslag på baggrund af en jammerlig ressourceprofil fra 2008 !!! og han er ikke istand til selv at styre sin sag.

Rent metodisk var den tidligere visitationsjournal i Aalborg kommune - efter min mening et bedre redskab til at styre en indsats og sørge for den blev fulgt op - hvilket var min opfordring til spørgeren - nemlig at belyse arbejdsevnemetoden og om den er i tråd med fagets systematiske sagbehandlings metode og helhedsvurdering - min påstand er at det kunne den være - men er det ikke i praksisi idet arbejdstyngden for at lave en fyldestgørende ressourceprofil er for voldsom til praksis og bør forenkles.
[/quote]

Det er bestemt en relevant problemstilling. Jeg er bare i tvivl om jeg ved nok og kan finde nok om dette, Jeg tror også at mange rådgivere simpelthen ikke har tid til, at arbejde, så meget med den på grund af sagsantallet. Det går desværre ud over uskyldige borgere og deres fremtid.

tja, det er jo lovgiverne selv som har opfundet Resourceprofilen som det anerkendte arbejdsredskab som NETOP burde afspejle: HELHEDSVURDERING.

-men, som oftest, er det jo ikke sådan at virkeligheden er og SRS, har du brug for en personlig erfaring udi hvad både ukken og poiea skriver, ja, så skal du da være velkommen til at henvende dig -da vores situation var (næsten præcis) som ukken skriver!

-Men denne helhedsvurdering skete aldrig og ja, det fik frygtelige konsekvenser for os alle!

Held og lykke med din opgave :wink: