Hvad er bedst når kroppen siger stop !!

Hej Andersine
Har lige været inde (nettet) og tjekke læge konsulenter angående “dog ikke noget med at opfinde diagnoser eller behandlingsmuligheder selv” og så tænkte jeg, hvad når det så sker..
Man kan ikke klage over lægekonsulentens “input”, har du set eller hørt hvad man så kan ?? det eneste jeg kan se/regne ud er at skrive et brev til borgmesteren over denne lægekonsulent, han kan jo ikk rets-forfølges .. (betyder han kan som sådan skrive eller mene hvad han vil, synes, tænker)
Kan være mig der ikke brugt tid nok på nettet til at finde ud af andre muligheder, men det var hvad jeg tænkte da jeg læste om lægekonsulentens opgave..

Andersine85

Ja en lægekonsulent vægter meget højt i systemet
denne har til opgave og oversætte hvad andre læger skriver

ikke for så længe siden har jeg fået en udtaelse
ingen behandlingsmuligheder og stærknedsat funktionsevne
samt vurderes til ikke ikke at kunne arbejde på det ordinær arbejdsmarkedet

så langt så godt

jeg har også forskellige ting
Men to personer, med den samme diagnose, behøver ikke have det ens med det, og folk er jo også sjældent bare en sygdom.

men til min sindslidelse er noget som er hentet på google
det passer overhovedet ikke med min hverdag og ingen læge har udtykt det på den måde lægekonsulenten har skrevet det

et problem med lægekonsulenter som skal gætte sig til hvordan syge faktisk oplever det selv og hvad ens kontaktperson og psykiatrisk sygeplejerske skriver. for det kigger en lægekonsulent åbenbart heller ikke på

så i min verden er det eneste man kan bruge en lægekonsulent til
ens sag skal være så belyst at der bliver skrevet de gyldene ord
ingen behandlingsmuligheder og kan ikke arbejde på ordinær vilkår

ergo fleks eller pension

Ja, der findes jo desværre brodne kar… Og jeg er bange for, at man ikke kan gøre så meget andet end at klage over de afgørelser, der bliver truffet på baggrund af lægekonsulentens fejludtalelser… her mangler der helt sikkert en mere direkte klagevej (også på sagsbehandleres arbejde for den sags skyld).

Vi søgte på §17 - og fik afslag i første omgang. Man afviste, og henviste til at manden ansås som værende fuld selvforsørgende. Man brugte direkte afskrifter fra lægekonsulentens vurdering. Og der blev ikke nævnt arbejdsprøvning, men manden havde også været friholdt for arbejdsprøvning og aktivering på grund af sin meget dårlige helbredstilstand gennem lang tid. Lægekonsulenten anså manden for at være morfinmisbruger uden behov for medicin. Det var med i afslaget.
Vi ankede selvfølgelig på stedet.
Manden kom til speciallæge, og kommunen fik en udredning fra speciallægen : Manden er skadet under rygoperationer. Får to slags morfika herfor, som ikke kan undværes. Manden har ingen erhvervsevne i ethvert erhverv. Tilstanden er kronisk og stationær. O.s.v.

Tre uger efter tildeles manden FTP med TILBAGEVIRKENDE kraft fra det første afslag. Alle lægekonsulentens fine forslag var blevet totalt høvlet fra hinanden. Og de diagnoser som samme lægekonsulent havde skrevet ud af sagen var tilbage igen.

SB havde lavet udmærkede beskrivelser i RP - og samtidig friholdt for aktivering og arbejdsprøvning p.g.a. helbredet. Men pensionsnævnet brugte kun det vrøvl som deres lægekonsulent havde lavet til at give afslag ud fra.

Jo. Man kan godt få FTP uden arbejdsprøvning - hvis man kæmper for det.
Marianne

Hej MarianneNM
Herfra er der kun at sige tusind tak for indslaget og skide godt gået ; )

[QUOTE=Andersine85;210488]Jo, men inden man kommer dertil,

dertil? Førtidspension?

så er det jo netop, at man skal igennem alle de andre ting, og det er det kommunen ved noget om, hvornår de muligheder er udtømte.

…ja, uafhængig af lægefaglige vurderinger! Man respekterer end ikke kontraindiceringer på arbejdprøvninger, læser vi om på K10.

Og der plejer som regel (?) at sidde en lægekonsulent med ved bordet ift. den lægefaglige del,

i almindelighed? Eller i Pensionsteamet?

og så sidder der de andre ift. den kommunale indsatsmulighedsdel.

Indsatsen er helt fin, hvis der er arbejdsevne tilbage, men tråden her handler om, når “kroppen siger stop” og det mener du, stort set, ikke kan være tilfældet når det gælder sygdomme i bevægeapparatet eller de fleste psykiske sygdomme, hvis jeg har forstået dig ret.

Og denne restarbejdsevne bliver vurderet externt, primært af tidligere frisører, postbude, pornofotografer, frimærkeforhandlere og andet godtfolk… er man heldig, ser man kortvarigt en soc.rdg., måske en psykolog… og det var endda på et Reva-center!

Ingen respekt herfra for arbejdsprøvninger i forhold til lægefaglige vurderinger, hvoraf nogle er baseret på mangeårigt læge-patient forhold - og den med at læger prostituerer sig for at beholde patienter holder ikke en meter, idet der er mangel på praktiserende læger.
[/quote]

Det er helt andre politiske kræfter, der er i gang her “når kroppen siger stop”, end fornuftig og anstændig hensynstagen til borgere, der er “færdige som gårdsangere”.
Som Hans, Ålborg, påpeger i sit indlæg 20/1-12 bliver der rent faktisk tildelt FP i en femtedel af tilfældene uden en arbejdsprøvning - med andre ord findes fortsat anstændige mennesker i Pensionsnævnene.

De politiske kræfter for at begrænse adgangen til FP er end ikke mere en skjult dagsorden i højere instanser, fx. Ankestyrelsen, der medvirker til at fastholde borgere i urealistiske flexjobbevillinger på antal timer langt under 12.5/uge, ved at afvise sagerne med argumentet: Ikke generel eller principiel!
Hvilket sagerne netop er, idet det har stor betydning for mange mennesker… i hvert fald for ca. 17.000 ledige flexjobbere, der højst sandsynlige er ledige pga. et timetal under 12.5/uge, hvor abejdsgiver vil få økonomisk tilsætning ved ansættelse.