Kære Sunnydob!
Du har været nok igennem - nu er din sag på vej til førtidspension. Men den sidste ventetid kan godt være hård!
[QUOTE=Sunnydob;132250]
Annagw: Har lavet en aftale med en god ven, der kender til systemet, at hun kontakter min sagsbehandler i december, selvom det er fristende at gøre det i morgen, så giver vi det indtil december.Hvad er en progressionsrapport, har ikke stødt på det ord før? Troede egentlig at det var en resourceprofil til partshøring jeg ventede på?
Phhmw: Tak for et godt overblik! Hurtigst muligt lyder fint, men er i virkeligheden alt fra nu til om lang tid:mad: Jeg bliver i tråden!
[/quote]
Jeg er enig med Annagw og phhmw: Ting ta’r tid! Og derfor er jeg også enig med dig og din ven, der kender system - at give tid til december.
En progressionsrapport er det samme som en ressourceprofil.
Videre har jeg også nogle overvejelser, jeg gerne vil dele, ud fra det, du skriver, som du måske kan bruge:
[QUOTE=Sunnydob;132233]
For 2 måneder siden (september 2010) fik jeg lavet en vigtig speciallægeerklæring, som jeg måtte vente lang tid på at komme til. Ventetiden var dog ikke forgæves for erklæringen understøtter mit ønske om en pension, da den både udelukker ordinær beskæftigelse samt beskæftigelse på fleks-vilkår samt betegner min arbejdsevne nedsættelse som varig.
Min sagsbehandler har givet udtryk for at der er belæg for at rejse en pensionssag og at lægekonsulenten er enig i dette.
[/quote]
Som nævnt af andre kan du med fortrøstning ønske aktindsigt - og må også gerne bede om indsigt i sagsbehandlers formulering af afsnit “Samlet vurdering” sidst i foreløbig ressourceprofil. Her står opsumeret, hvad sagsbehandler har vurderet i din sag - om udelukket ordinær beskæftigelse og om udelukket beskæftigelse på fleksvilkår - da din funktionsevne lægefagligt og socialfagligt vurderes betydeligt og varigt nedsat i ethvert erhverv - og der på denne baggrund anbefales førtidspension. Overvej værdi af aktindsigt i samråd med din ven, der kender systemet. Det er ikke for sent at ønske aktindsigt i december, tænker jeg. Jeg tror, du er i gode hænder i din sag - hos en saglig og omhyggelig sagsbehandler.
Før forelæggelse af din sag i pensionsudvalg skal din ressourceprofil finpudses og gøres klar til forelæggelse i pensionsudvalg - fordi ressourceprofil skal kunne gå igennem de overordnede myndigheders krav til lægefaglig og socialfaglig dokumentation i ressourceprofil. Det er dette, der er undervejs i din sag nu!
Når din sagsbehandler siger, at der vurderes belæg for førtidspension i din sag og hun fortæller, lægekonsulent er enig i denne vurdering - er der 99.9 % sikkerhed for førtidspension, har jeg hørt - sådan har din sagsbehandler nok også beroliget dig i din sag - hører jeg og tænker jeg ud fra, hvad du fortæller om din sag! Men ventetiden er hård!
Resten af processen mod førtidspension er for sagsbehandler/pensionssagbehandler at finpudse ressourceprofil til forelæggelse i pensionsudvalg. I min sag tog finpudsning af ressourceprofil 1½ måned - så fik jeg en meget tilfredsstillende og læseværdig og finpudset ressourceprofil til partshøring - som var god for min sag.
Jeg godkendte så mundtligt ressourceprofil i kort telefonsamtale med pensionssagsbehandler - uden at føle behov for yderligere præciseringer og ændringer - efter opklaring af et mindre tvivlsspørgsmål omkring en formulering i ressourceprofil. Herefter gik proces hurtigt.
Min sag blev videre godkendt som berettiget til videre stillingtagen til førtidspension i pensionsudvalg og straks videresendt til godkendelse af tilkendelse af førtidspension i samme pensionsudvalg - det tog herefter 3 dage - så fik jeg brev om tilkendt førtidspension - min sag var ved ressourceprofil åbenbart meget velbelyst og veldokumenteret lægefagligt og socialfagligt - det kan jeg takke dygtige læger for - og kan videre takke en kompetent lægekonsulent for saglig opfølgning på lægeerklæringer - og kan takke omhyggelige og dygtige sagsbehandlere for, de kunne deres socialfaglige håndværk. Men denne sidste del af processen må godt tage op til 3 måneder.
Jeg tænker din sag (som min) er lægefagligt og socialfagligt særdeles vebelyst - din sag er i gode hænder og kører “efter bogen” - som ovenfor beskrevet - sådan forstår jeg din beskrivelse af din sag.
Hvis du ved partshøring af ressourceprofil opdager, der mangler nogle vigtige lægefaglige diagnoser og vurderinger, eller nogle vigtige socialfaglige vurderinger ud fra evt. arbejdsprøvning, skal du citere oplysninger og vurderinger herom fra dine papirer præcist og ønske vedlagt din sag, så skal disse oplysninger og vurderinger indarbejdes i din ressourceprofil - og disse præcise oplysninger er videre vigtig for korrekt vurdering af din sag - men foreløbig kører din sag betryggende “helt efter bogen” - og det bliver den sikkert ved med, tænker jeg.
Her på K10 har været debat om, hvad der skal til for at opnå førtidspension – med hensyn til lægefaglige og socialfaglige vurderinger: Jeg citerer fra denne debat den 23. september 2010:
http://www.k10.dk/showthread.php?p=125237
”For at komme i nærheden af en førtidspension, skal
-
sygdommen være stationær
-
behandlingsmulighederne være udtømte
-
funktionsevnen være beskrevet
-
arbejdsevnen være reduceret til det ubetydelige eller næsten ubetydelige
Ad pkt. 1: Det væsentlige her er formodentlig, at der ikke er en statistisk chance af en vis størrelse for at sygdommen bedres.
Ad pkt 2: Her er tale om anerkendte og relevante behandlinger
Ad pkt 3: Det er lægen der skal beskrive funktionsevnen
Ad pkt 4: Det er her arbejdsprøvningen kommer ind i billedet - med mindre den fra lægelig side frarådes (er kontraindiceret).”
Når vi analyserer, om din sag lever op til disse punkter, kan vi se, din sag er tæt på førtidspension.
Ud fra dine lægers lægefaglige vurdering af din sygdom - og ud fra din sagsbehandlers socialfaglige vurdering, at din sag socialfagligt og lægefagligt nu er veldokumenteret og velbelyst på vej mod førtidspension - og ud fra ovenstående analyse om krav til sags belysning m.h.p. at opnå førtidspension - vurderer jeg dig tæt på førtidspension.
Det har været en lang proces med sygdom, kan jeg høre - men nu er du tæt på førtidspension - med hjælp af gode og dygtige læger og en saglig og omhyggelig sagsbehandler - stol på det!
Knus og kram og held og lykke! :kram: