Hvornår kan man blive arbejdsprøvning/afklaring

hej

er der nogen der ved hvilke regler og krav der er ift. hvornår man kan blive afklaret og arbejdsprøvet ift. ens erhvervsevne?

mvh Heart2breake

Hb, send en fb til Florken, hun laver konstant links hertil.

Knus EE

hvad er en fb?

mvh

Undskyld en pb..

og hvad er så en pb? :frowning:

PB - privatbesked :slight_smile:

He-he, EE

Jamen Heart2breake, det står i Arbejdsevnemetodebogen :

http://www.bm.dk/Sitetools/~/media/BEM/Files/Dokumenter/Beskaeftigelsesomraadet/Det%20rummelige%20arbejdsmarked/Fleksjob/arbejdsevnemetode_pjece.ashx

Her kan du samtidig se, hvordan en sagsbehandling SKAL finde sted.

hej florken

tak for det.

jeg kan ikke finde noget om hvilke krav der stille for at en arbejdsprøvning kan iværksættes. det jeg er interesseret i at vide er om man skal være helbredsmæssigt udredt, afklaret og diagnostiseret. Eller om man skal vente til det er i orden.

Men jeg kan heller ikke læse hele bogen på kort tid. Jeg har en meget udførlig ressourceprofil efter eget ønske, men den er ikke blevet opdateret i 8 måneder og er skrevet før jeg blev diagnostiseret.

Er det dit eget ønske at blive arbejdsprøvet snarest ?

Så skal du have fat i din sagsbehandler, have ressourceprofilen opdateret, og så må I tage den derfra.

Jeg ved ikke, hvor i “systemet” du befinder dig, så du må enten lige melde tilbage, eller selv finde det, du har brug for.

I Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats, kan du finde reglerne på området,

altså hvilke frister kommunen har i afklaringen, for at kunne få deres refusion:mad:

Det sker at man får den fornemmelse, at det er vigtigere for kommunen at få refusionen,

end det er at hjælpe borgeren videre i forløbet.

Loven kan du finde her : http://www.socialjura.dk/index.php?id=759

om der er mit eget ønske…kommune ville finde ud af om hvor meget jeg kan arbejde og hvad der så videre skulle ske. Min sagsbehandler tænkte på flexjob for pension får man ikke! og selv om lægen mente jeg ingen arbejdsevne har så var det ligegyldigt.

spørgsmålet kommer fordi jeg iflg. kommunen var udredt og derfor sat i arbejdsprøvning, men nu kommer ankenævnet med en afgørelse ifm. sygedagpengestop at det pludselig ikke er nok udredt/dokumenteret. Og det skal kommunen åbenbart rette sig efter. :confused:

der er gået et halvt år siden stoppet, men der er ikke indhentet noget som helst, da kommunen var tilfreds med det der lå.

problemet er at alle de dokumentationer der kunne have ligget i min sag på dagpengestop tidspunktet, ikke er indhentet for det ville sagnbehandlerne ikke og tilsyneladende heller ikke ankenævnet. men det stiller jo mig dårligere og uretfærdigt. Så kan enhver komme og isge at der ikke er nok dokumentation! :mad:

Det lyder som en useriøs, fagligt dårlig meget kritisabel sagsbehandling !

Der er godt nok ikke arbejdet efter Arbejdsevnemetoden !

Du skal tage kontakt til sagsbehandleren og KRÆVE, at loven følges !

I Arbejdsevnemetodebogen kan du se, hvordan det burde have været gjort.

Du kan jo starte med at spørge din sagsbehandler om vedkommende har tænkt sig at følge den ?

Hvis ikke, bed da om en ny.

Det ser ud til, at der er stof til en borgmesterklage i din sag.

Hvad mener I andre ?

åhhh ja men jeg tør sgu ikke ‘brokke’ mig, da jeg efterhånder har klaget over så meget og mange eksperter (også mange jeg ikke har klaget over :slight_smile:

er bange for at komme på kant med min sagsbehandler da hun bestemmer min fremtid i det system.

Hun har heller ikke rettet de ting i journalen som ikke er korrekte, der står ting jeg aldrig har sagt men som passer i hendes kram. hun mener det er ordkløveri, men nu bliver det brugt imod mig, at jeg skulle have sagt det.

Er afhængig af systemet og det gør mig ‘handlingslammet’ ift. at klage over sagsbehandleren.

Ressourceprofilen som udarbejdes (er det ikke hver 3. måned?) har du ret til at kommentere. Når du gør det, skal du sørge for, at du bruger DINE ord for det du mener er beskrevet forkert.
Det behøver du jo ikke nødvendigvis gøre på en klagende måde…

@Florken… Tak fordi du lagde dette link op :slight_smile: Jeg begyndte at læse den, men nåede så til side 28. Hvor der står følgende:

"Målet er, at flest muligt finder beskæftigelse
på det ordinære arbejdsmarked i ustøttede stillinger.
Det kan bl.a. ske ved at anvende overenskomsternes
sociale kapitler (se afsnit 8.4
’Arbejdsmarkedsaktører’) i forbindelse med
arbejdsfastholdelse eller revalidering, så borgere
med varig nedsættelse af arbejdsevnen
kan opnå ustøttet beskæftigelse.
Først når disse muligheder er udtømte, skal
borgere med varig nedsættelse af arbejdsevnen
tilbydes støttet beskæftigelse (fleksjob
med løntilskud).

Hvis arbejdsevnen er varigt
nedsat og ikke kan udvikles med henblik på
varetagelse af et fleksjob, skal der tilkendes
førtidspension."

Dette med fed sort, betyder jo for rigtig mange af os, at vi ikke behøver at læse resten af de 178 sider, for som det fremgår her er der jo ikke yderlig grund til at arbejde hverken med jobplan, ressourceprofil eller arbejdsevnemetoden.

Dette skal ses i lyset af, at dette ofte fremgår af ens lægejournal og det må kunne betragtes, som at alle behandlingsmuligheder ER udtømte. ??

Hvis det forholder sig sådan, så skal ens sagabehandler bare indstille en til pension. Længere er den vel ikke ??

Vh. M2y

ja tak…for svarene…gid det var så ligetil…det er jo logik for …men det er ikke den form for logik man møder af systemet.

fik af sagsbehandleren at vide at en læge ikke må skrive at min erhvervsevne=0, og at hun ikke skal tage hensyn til hvad hun skriver om erhvervsevnen, for det har læger ikke forstand på. Det kan kun belyses udfra deres arbejdsevnemetode herunder en arbejdsprøvning.

nu står jeg så pga. ankenævnet uafklaret for det er deres dom! Og dermed er det jo ikke dokumenteret at jeg har nedsat erhvervsevne iflg dem :mad:

vi har lægerne på den ene side og systemet på den anden som ikke ser på tingene på samme måde, øv

[QUOTE=Heart2breake;124861]ja tak…for svarene…gid det var så ligetil…det er jo logik for …men det er ikke den form for logik man møder af systemet.

Nej desværre er det ikke så logik for kommunen , som det er for os burhøns -GG-

fik af sagsbehandleren at vide at en læge ikke må skrive at min erhvervsevne=0, og at hun ikke skal tage hensyn til hvad hun skriver om erhvervsevnen, for det har læger ikke forstand på. Det kan kun belyses udfra deres arbejdsevnemetode herunder en arbejdsprøvning.

Din læge må da gerne skrive at du har rest arbejdesevne = 0, for din læge er langt mere kvalificeret til at bedømme dette, end en ganske vanlig kontorassisten på kommunen, som udfylder et skama ved din arbejdsevne:mad:
nu står jeg så pga. ankenævnet uafklaret for det er deres dom! Og dermed er det jo ikke dokumenteret at jeg har nedsat erhvervsevne iflg dem :mad:

Hmm! Hvad er ankenævnets dom ? eller er det kommunens dom ?

vi har lægerne på den ene side og systemet på den anden som ikke ser på tingene på samme måde, øv
[/quote]

JA! systemet ser ikke mennesker, de ser på kroner og øre, men derfor skal de sg alligevel følge loven og du har ret til, at blive afklaret. Om det så kræver flere lægelige undersøgelser eller ?? Det kan kun din kommune afgøre :eek:

:kram: M2Y