Hej Jeg sidder og læser lidt rundt i forskellige tråde.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvornår en sag om førtidspension reelt starter. Er det, når man begynder at indhente diverse papirer, eller er det først når sagen sendes videre fra sagsbehandler?
Jeg tænker selvfølgelig lidt på de lange behandlingstider, som er omtalt mange steder herinde!
den starter den dag din sagshandler fortæller kommunen indstiller dig til pension(på en §18)
men derefter kan sagen udmærket tage over et år eller mere.
en sagsbehandler starter ikke en sag op, før du har lægepapir på behandlingsmulighederne er udtømte. Samt din erhversvsevne også er for dårlig til flex.
Men det kan udmærkt tage mange år, får man kommer der til
så man kan ikke sige hvor lang tid der kan gå.
Ift. sygedagpengeforlængelse, starter sagen dog først den dag den sendes til pensionsnævnet, hvis det er en § 18, eller fra den dag man søger om det, hvis det er en § 17.
Andersine: Hvis der ikke er sygedagpenge med inde i billedet, “starter” sagen så ikke den dag, hvor ansøgeren underskriver samt afleverer §17- eller §18-ansøgningen?
Man kan vel også godt sige at § 18 gør, men det er i praksis som regel ikke så vigtigt, hvis der ikke er forlængelsesregler inde i billedet, for så er økonomien jo bare som den er, og selve ansøgningen vil jo så blive sendt, når der er tilstrækkeligt materiale til det.
Man kan vel også godt sige at § 18 gør, men det er i praksis som regel ikke så vigtigt, hvis der ikke er forlængelsesregler inde i billedet, for så er økonomien jo bare som den er, og selve ansøgningen vil jo så blive sendt, når der er tilstrækkeligt materiale til det.
[/quote]
Tja, det er mest fordi, man i praksis, undtagen ved sygedagpengeforlængelser, ikke har så meget behov for at vide, hvornår en pensionssag går i gang - med den ene undtagelse, når man vil klage over for lag sagsbehandlingstid.
Men ellers så er det ikke relevant med en dato.
1 min §17 tog næsten et år, ikke på det grundlæggende
2 en §18 kan tage langt over et år, nogen kommuner skriver de cirka 18 mdr
3 det er først når sagen er nået et pensionsnævn, de har 3 mdr til at afgøre sagen
[QUOTE=MTVRV1;120064]1 min §17 tog næsten et år, ikke på det grundlæggende
2 en §18 kan tage langt over et år, nogen kommuner skriver de cirka 18 mdr
3 det er først når sagen er nået et pensionsnævn, de har 3 mdr til at afgøre sagen
[/quote]
Pensionslovens §21:
“§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.”
“§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.”
[/quote]
Ja på en §17 og det grundlæggende
der skal sagen netop direkte til et pensionnævn
ikke på en §17 uden eller en §18.
Så nej der går ikke bare 3 mdr fra den dag en sagbehandler indstiller til pension.
det gælder først den dag sagen, bliver sendt til et pensionsnævn
men at får opstartet en §18 kan så tage rigtig mange år
så hvornår en sag starter er nok lidt lige meget i den forstand
min startede for 2.5 år og er ikke kommet et skridt længere til noget som helst
så det er nok mere et spørgsmål om hvad man selv vil definere som opstart af en førtidspension sag.
Ja ja, men der bliver spurgt, hvornår en pensionssag begynder, og den begynder først, når sagen er videresendt til pensionsnævnet, og ikke ligesom en § 17 på det foreliggende, der faktisk begynder fra det øjeblik man søger om det.
Man kan jo sagtens tale med sin sagsbehandler om pension, og bruger et halvt år på arbejdsprøvninger og lægepapirer med dette sigte, uden at pensionssagen er påbegyndt.
[QUOTE=Andersine85;120089]Ja ja, men der bliver spurgt, hvornår en pensionssag begynder, og den begynder først, når sagen er videresendt til pensionsnævnet, og ikke ligesom en § 17 på det foreliggende, der faktisk begynder fra det øjeblik man søger om det.
Man kan jo sagtens tale med sin sagsbehandler om pension, og bruger et halvt år på arbejdsprøvninger og lægepapirer med dette sigte, uden at pensionssagen er påbegyndt.
[/quote]
ja netop
hvis man ellers kan få en samtale selvom alle ens papir og arbejdsprøvning peger på pension. også den special erklæring kommunen har bedt om.
det er ikke nemt dette system.
Er uddannet socialrådgiver, arbejder med sygedagpenge, og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde
Undskyld men det giver heller ingen mening,.
[/quote]
hun er da fin og have her på siden.
netop fordi hun ved hvordan en kommune arbejder
hvis man ikke sætter sig bare lidt ind hvordan en kommune arbejder med socialsager, så kommer man ikke langt i dette system.
man kan da godt sidde og blive sur på kommunen, det nytter bare ikke og blive sur på sin sagsbehandler, hvis man ikke har sine ting i orden. lægepapir og gode argumenter hvis man føler sig uretfærdigt behandlet.