Hej
Jeg sad i går og talte med en ny ven, som forklarede mig, at han egentlig klarede sig ganske godt med sin egen førtidspen fra PFA. Jeg spurgte ham hvad han så fik i den offentlige. Han forklarede mig, at han aldrig havde fået noget fra det offentlig kun sin PFA invalidepension på kr. 15.000.- efter skat siden 2006.
Jeg har har også FP fra før 2003, så jeg er efter de gamle uretfærdige regler.
Det der egentlig slog mig med denne nye ven var. Hvad er der egentligt galt med systemet siden han ikke har modtaget noget eller gjort bekendt med reglerne. Hvordan stå han nu 4 år efter uden der er udbetalt 1. krone.
Jeg har lavet følgende beregning og hvis andre siger disse beregninger er som de skal være.. Hvad gær min nye ven så nu.
enlig førtidspensionist med anden indtægt
Indtægt Indtægt ud over
social pension (f.eks. privat pension)
266.500
Samlet indtægtsgrundlag før fradrag (nedrundet til hele hundrede kr.)
266.500 kr.
Fradrag Fradragsbeløb 66.500 kr.
Beregningsgrundlag i alt 200.000 kr.
Nedsættelse Pensionssats, enlig 195.420 kr.
Nedsættelse af førtidspension(30% af 200.000 kr.)
60.000 kr.
Beregnet førtidspension efter nedsættelse
135.420 kr.
Per måned før 11.285.- dkr
Lad os sige samlet skat af dette beløb er 600.00.- dkr.
Så vil der til rest blive 5.285.- danske kroner om måneden
Bortfald af førtidspensionen
Den offentlige førtidspension bortfalder ved indtægt udover pensionen:
Enlig 701.600
Gift/samlevende med ikke-pensionist 645.300
Gift/samlevende med pensionist 1.185.200
har din ven overhovedet fået tilkendt pension fra kommunen?
jeg får cirka 190000 kr i pension fra to forsikringer og er blevet godkendt indtil jeg fylder de 65 år. cirka 30 år endnu.
Men kæmper stadig en kamp med kommunen, der prøver og sylte min sag hele tiden.
grunden er jo jeg ikke kan få nogen indtægt.
alså en tilkendt pension fra kommunen
for hvis han/hun modtager 15000 kr i pension om PFA invalidepension på kr. 15.000.- efter skat siden 2006. (en god ordning må man sige når det er efter skat)
så har din ven også ret til modtage noget fra det offenlig.
dine beregning er nemlig rigtig fine
Det må med skam siges, at han ikke selv er klar over hvorfor, men han har aldrig tænkt over dette, eller sat sig ind i reglerne. Jeg er overbevist om, at PFA ikke tilkender ham denne pension, hvis ikke arbejdsskadestyrelsen har dømt i sagen. Det der bare undre mig er, at jeg var af den overbevisning, at man per automatik fik tilkendt den offentlige. Dette gjorde jeg, selvom den er meget lille fordi den er fra før 2003.
Jeg har været ude af systemet i så mange år, så er der ikke nogen der kan vejlede mig, og jeg ham, om hvad der skal gøres.
Kan i alle have en god dag, og tak for svarende indtil nu, men der er ikke lige det svar jeg mangler. Hvad skal han nu gøre.
man får ikke per automatik tilkendt pension fra det offentlige
det gør man ikke efter 2003, det kræver rigtig meget
det meste er dog kassetænkning en stor grund til de trækker sagerne i lang drag
sidder jo selv midt i det.
arbejdsskadestyrelsen og PFA er to helt forskellige ting i forhold til en FP fra kommunen.
de fleste forsikringer er dog sådan i dag, at de ikke udbetaler noget før man får en pension fra det offenlige.
mine og din vens er hvor de selv vurdere.
Så han skal henvende sig til sin kommune, men han får den alså ikke bare på automatik
fordi PFA har tilkendt pension.
Hej jeg ved ikke hvad der sket Maja, men jeg kan ikke åbne det link, så jeg kan konstatere du har ret. Har prøvet at være inde på siden men lige lidt hjælper det.
Jeg har fået tilkendt invalidepension af mit pensionsselskab, Lærenes Pension. De har benyttet de selvsamme oplysninger, som kommunen har, for at tilkende mig. Alligevel ville kommunen end ikke påbegynde en sag om førtidspension på mig
Så blot fordi man har et reelt pensionsselskab, skal man ikke forvente at det på nogen måder påvirker kommunens velvilje på denne front
15000kr - hold da op! Hvis jeg havde haft sådan en god ordning, ville jeg have givet det offentlige fingeren og ikke bekymre mig et øjeblik mere om førtidspension. Desværre er jeg nødt til det, da min invalidepension ikke er nok til at klare alle udgifter
Netop samme problem jeg roder med
forsikring har godt kendt og har udbetalt indgangsbeløb og løbende udbetaling hver mrd.
det siger vil lidt om en kommune ikke er uvildig på nogen punkter.
men syge skal drives helt ud på overdrevet
en forsikring giver alså ikke bare pension.
de har jo alt samme oplysninger
trist at det er blevet sådan at man først skal kæmpe med sygdom og derefter en “retsag” mod kommunen. Der er netop først sket noget i min efter jeg har fået en advokat.
troede en kommune skulle hjælp en?, der har absolut ingen hjælp været.
noget af chok og få, efter altid at betalt skat og arbejdede rigtig mange timer.
Må jeg spørge er der nogensinde blevet søgt om offentlig pension, fra din vens side, eller fra kommunens side, for mig lyder det næsten som om der ikke nogensinde er søgt og der derfor ikke ligger nogen sag eller noget afslag.