Det er lidt “sjovt” at det er den lille mand der skal kontrolleres i alle ender og kanter. Måske en finte, så vi alle sammen kigger efter og kan sladre om de der er nederst i hierarkiet, mens de der er højt på strå, kan svindle samfundet for millioner, uden nogen gør af det? En god tryllekunst og manipulation, der får os alle til at kigge på den forkerte hånd.
For det er da tankevækkende, at vores politikere gang på gang tages med fingrene i kagedåsen, uden der sker noget som helst. Sort eller ulovligt arbejde, skattesnyd, overførsel af kæmpe summer til privathospitaler og hvad har vi.
Eller når store virksomheder, med snablen i statens lommer, uhindret kan skalte og valte som de vil med store tab til følge, som samfundet kommer til at dække. Jeg nævner i flæng DSB og diverse banker.
Men næh nej - det sker der absolut ingenting ved. Ingen sanktioner og ingen kontrol af hverken politikere eller virksomheder. Men derimod den lille mand. Den der i forvejen er nederst i systemt - han skal dælme kontrolleres på alle leder og kanter. Gud nåde og trøste ham, hvis han overnatter hos kæresten, eller hjælper naboen med lægge en indkørsel. For slet ikke tale om hvis han formaster sig til at tage på ferie, hvis han er på kontanthjælp. Så falder der sandelig brænde ned, og vi forarges i den grad. For han stjæler jo af statskassen, og det kommer til at gå ud over os alle sammen.
Herre jemini siger jeg bare. Det er småting, i forhold til hvad dem i toppen svindler samfundet for. Men så længe de kan sætte fokus på den lille mand, og få os til at mistro hinanden - ja så er der ingen is på koen. Så kan de store svindlere svindle løs, uden der sker en disse ved det.
Og politikerne skal nok sørge for at have deres på det tørre, mens de skære i pensionerne, skære ned på sundhedssystemet, forringer uddannelsessystemt og forringer generelt velfærdssamfundet til ukendelighed. Alt sammen under mantraet at vi alle sammen skal spare og at der ikke er råd. Men der er råd til at selv samme politikere stadig kan gå tidligt på pension, og at de kan få dobbelt lønninger, hvis de forlader folketinget. De skal jo helst ikke være med til at betale.
I kommunerne bliver der brugt uhyrlige summer på møbler, chefstole, massagestole og designskilte, mens de gamle får lov til at ligge i deres eget skidt på plejehjemmene pga personalemangel, og skolerne enten bliver lukket eller forfalder, mens børnene efterhånden har det værre end burhøns i børnehaverne.
Men så længe vi finder os i det, sker der ingenting, og det bliver os der kommer til at betale, for at de store kan leve fedt. Velbekomme!