"Beskæftigelsesministerens jagt på socialsvindlere truer privatlivet
Datatilsynet og Institut for Menneskerettigheder er skeptiske over for udvidede beføjelser til myndighederne.
Socialt bedrageri skal stoppes, og myndighederne skal have flere redskaber til rådighed."
“Ministeren kan ikke få øje på problemet” -(den overskrift lader vi lige stå et øjeblik!)
Hm..bum..bum…næh det kan FR Minister vel ikke, da jeg da også kun kan se det som en fordel…
æhhh…jeg mener, disse hævninger i udlandet, gælder vel også for de mennesker der har “hemmelige” konti i udlandet og dagligt hæver udenom DK -og hva har vi her!
Jeg skulle mene, at dette forslag også gælder dem nord for Kbh bla? -eller tar jeg fejl
Det er helt OK at man skal have mulighed for at tjekke osv om alt er ok MEN det er IKKE ok, at det nu vil være så at sige hvem som helst(måske din nabo :eek:) der kan ANKLAGE OG UNDERSØGE om du har rent mel i posen!
Som sagt, jeg FORVENTER at vi har en tredeling af magten herhjemme:
-den dømmende
-den lovgivende
-og den udøvende magt!
HVIS jeg skal anklages og kigges over skulderen, for noget som helst, ja, så skal man sørme gøre det at lovformelig vej og IKKE fordi jeg tilhører en bestemt gruppe af mennesker(UF, gir asociationer!) eller fordi det skal være lettere for skrankepaver af enhver slags, at anklage mig for hvad som helst basta!
-men det er så bare min mening og måske jeg er alene om den?
[QUOTE=Zastrow;161902]finder jeg det helt på sin plads, at man kan tjekke f.eks. bankkonti m.v.
Altså - har man ikke lavet narrestreger, er der ingen grund til at gå agurk over det.
[/quote]
Enig. Sociale bedragere gør det sværere for alle andre, så hvorfor man ikke støtter kampen mod/jagten på dem - under ordnede forholde naturligvis - er mig en gåde.
Glæder mig tit over jeg er fløjet fra det overvågningssamfund som alle åbenbart ønsker… Jeg vil altså ikke ha at kommunen bare kan kigge i mine bankkonti og se hvad jeg bruger mine penge på uden en dommerkendelse der retfærdiggør den handling… slut prut… færdig…
Men det skulle da ikke undre mig om der kommer en og checker om jeg er reelt enlig på et tidspunkt… men det bliver ikke længere end til havelågen de kommer… så må de tage en kikkert med
Det er et svært emne, men man kan jo sige det sådan, at grunden til, at der kommer mere og mere kontrol er, at de gange man har gennemført en kontrol i feks lufthavne og ved færger, der har det bare vist sig, at der er ALT for mange, der snyder. Og det går jo så ud over alle os andre. Jeg kan godt forstå, at myndighederne ikke vil finde sig i det, og jeg synes, at dem man burde blive sur på er dem, der ødelægger det for alle os andre.
Den kontrol der på et tidspunkt blev lavet i lufthavnen med beskæftigelsesministeren og pensionsstyrelsen var egentlig i første omgang ikke planlagt til at fortsætte, men fordi de fandt så mange snydere, så laver de nu mange flere kontroller.
Jeg forstår dem egentlig godt, selvom det er ubehageligt, men det er vores allesammens penge der bliver snydt med.
Jeg tænker mere på de danske banker som er med på dette. Det er helt uacceptabelt. Og det er helt sikkert at om få år Danmark kommer virkeligt til at stå som Palle alene i verden.
Det med at kontrollere folk med henblik på at komme socialbedrageri til livs er kun en måde at manøvrere sig på, til at snuse til alle i dette ganske land, både til dem som har noget og til dem som intet har.
Socialbedrageri og fremmedarbejder var og er meget hot emne ved de danske sammenkomster, derfor kontrol af borger blive brugt som middel til at få befolknings godkendelse og accept.
I sidste ende ener det hele med en bjørnetjeneste men det blive for sent at skrue tiden tilbage. :mad:
[QUOTE=halse;161921]Har man mistanke om kriminelle forhold , er det en sag for politi og domstole.
[/quote]
Nemlig !!!
Har jeg lavet noget ulovligt skal jeg undersøges af politiet efter de regler der findes… og jeg skal dømmes af en domstol efter de regler der findes…
Jeg vil FANDM*E ikke undersøges og dømmes af en skide kommunalarbejder… eller af en politiker for den sags skyld… om så hele Danmark bestod udelukkende af sociale svindlere… :eek:
Har jeg lavet noget ulovligt skal jeg undersøges af politiet efter de regler der findes… og jeg skal dømmes af en domstol efter de regler der findes…
Jeg vil FANDM*E ikke undersøges og dømmes af en skide kommunalarbejder… eller af en politiker for den sags skyld… om så hele Danmark bestod udelukkende af sociale svindlere… :eek:
[/quote]
Det er ikke politiets opgave.
Det er en kommunal opgave, hvis en borger BEVIDST bedrager det kommunale system.
Eftersom du Hexi ser ud til bor i Bulgarien, så tror jeg ikke, du aner, hvor mange mennesker, der bevidst snyder. Der er så mange, der bare rejser til udlandet med penge udbetalt fra Danmark, hvor de faktisk har pligt til at søge job/deltage i aktivering - ikke nyde og slappe af i en swimmingpool i udlandet.
Der er sandelig også nogle, der i særdeles grov grad har snydt kommunen, så meget, at kommunen anmelder personer til politiet. Og det er så her, at politiet kan få dem i fængsel.
Vi er i krisetid i Danmark, og folk snyder mere. Men staten mangler penge. Når folk bevidst bedrager systemet, så går det ud over os alle andre. De mest syge og handicappede mennesker… ! Jeg selv er på en arbejdsplads, hvor en bevidst har snydt os med mange mange penge, millioner af kroner! Og vedkommende er meldt til politiet. Han kommer sikkert i fængsel - og vi håber på at få nogle penge tilbage - som kan bruges til de syge mennesker!
[QUOTE=curls;161932]
Eftersom du Hexi ser ud til bor i Bulgarien, så tror jeg ikke, du aner, hvor mange mennesker, der bevidst snyder. Der er så mange, der bare rejser til udlandet med penge udbetalt fra Danmark, hvor de faktisk har pligt til at søge job/deltage i aktivering - ikke nyde og slappe af i en swimmingpool i udlandet.
[/quote]
Men hvad har pensionsstyrelsen med det at gøre?
Der står i Politiken:
"…
Hun henviser til, at Pensionsstyrelsen uden samtykke vil kunne indhente oplysninger om ydelsesmodtageres banktransaktioner under ophold i udlandet.
Dette middel kan tages i brug, hvis der er »begrundet formodning« om, at personen har modtaget ydelser, vedkommende ikke er berettiget til.
»Når en offentlig myndighed får adgang til borgernes bankoplysninger med detaljer såsom hævninger i udlandet, så rykkes der nogle hegnspæle«, siger Janni Christoffersen…"
Måske er jeg ikke opdateret men Pensionsstyrelsen har intet med kontanthjælpen eller sygedagpenge at gøre.
Hvor er hale og hvor er hoved hier?
Hvilken bedregeri kan begår en pensionist som rejse på ferie til udlandet og som bruger sit kreditkort der. Jeg fatter det faktisk ikke.
Der er sandelig også nogle, der i særdeles grov grad har snydt kommunen, så meget, at kommunen anmelder personer til politiet. Og det er så her, at politiet kan få dem i fængsel.
Vi er i krisetid i Danmark, og folk snyder mere. Men staten mangler penge. Når folk bevidst bedrager systemet
[/quote]
Hvis man har begået noget ulovligt og man bliver dømt så skal man selvfølgelig ha en straf… deri er vi overhovedet ikke uenige…
Men det skal være politiet der efterforsker og dommeren der dømmer…uanset om staten mangler penge eller der er mange der svindler…
Ellers så har folk ingen retssikkerhed og Danmark er at sammenligne med det man kalder en bananrepublik populært…
Og desværre er Danmark allerede godt på vej til at blive en bananrepublik…men indfører mange regler under dække af terrorrisme og bedrageri i vores tid som man for få årtier siden kritiserede de totalitære regimer for for at bruge…
Det er da lidt tragikomisk at jeg er flyttet til et tidligere østland fra den kommunistiske blok og ser mere modstand mod myndighedsovergreb end jeg ser i Danmark der engang var førende indenfor demokrati og retssikkerhed… men sådan er det desværre i dag…
[QUOTE=Karo;161934]Men hvad har pensionsstyrelsen med det at gøre?
Der står i Politiken:
"…
Hun henviser til, at Pensionsstyrelsen uden samtykke vil kunne indhente oplysninger om ydelsesmodtageres banktransaktioner under ophold i udlandet.
Dette middel kan tages i brug, hvis der er »begrundet formodning« om, at personen har modtaget ydelser, vedkommende ikke er berettiget til.
»Når en offentlig myndighed får adgang til borgernes bankoplysninger med detaljer såsom hævninger i udlandet, så rykkes der nogle hegnspæle«, siger Janni Christoffersen…"
Måske er jeg ikke opdateret men Pensionsstyrelsen har intet med kontanthjælpen eller sygedagpenge at gøre.
Hvor er hale og hvor er hoved hier?
Hvilken bedregeri kan begår en pensionist som rejse på ferie til udlandet og som bruger sit kreditkort der. Jeg fatter det faktisk ikke.
[/quote]
Ville gerne forklare, for jeg har selv før tænkt på samme måde, hvordan de kunne få lov til det. Jeg forstår godt, det kan være svært at fatte det. Husker jeg fandt ud af, at det er noget med registersammekøring, de må have lov til:
Pensionsstyrelsen har blandet andet den opgave at føre tilsyn for borgere/kontrol af ydelsesmodtagere.
[QUOTE=Hexi;161936]Hvis man har begået noget ulovligt og man bliver dømt så skal man selvfølgelig ha en straf… deri er vi overhovedet ikke uenige…
Men det skal være politiet der efterforsker og dommeren der dømmer…uanset om staten mangler penge eller der er mange der svindler…
Ellers så har folk ingen retssikkerhed og Danmark er at sammenligne med det man kalder en bananrepublik populært…
Og desværre er Danmark allerede godt på vej til at blive en bananrepublik…men indfører mange regler under dække af terrorrisme og bedrageri i vores tid som man for få årtier siden kritiserede de totalitære regimer for for at bruge…
Det er da lidt tragikomisk at jeg er flyttet til et tidligere østland fra den kommunistiske blok og ser mere modstand mod myndighedsovergreb end jeg ser i Danmark der engang var førende indenfor demokrati og retssikkerhed… men sådan er det desværre i dag…
Nej det fatter jeg faktisk heller ikke en dyt af…
…
[/quote]
Sådan kommer det aldrig til at blive, for så kunne politiet ikke lave andet! Det er nøjagtig det samme, som når SKAT laver razzia, der har de også bemyndigelse til at tage folks biler, hvis der er snydt med afgift og registrering, og de har også ret til at agere foged, hvis du bliver taget i lufthavnen med et stort kontant beløb og du samtidig skylder penge til det offentlige.
[QUOTE=Hexi;161936]Hvis man har begået noget ulovligt og man bliver dømt så skal man selvfølgelig ha en straf… deri er vi overhovedet ikke uenige…
[/quote]
Som sagt har politiet jo intet med de kommunale opgaver at gøre. Det er som vi prøver at fortælle, det er en kommunal opgave. Det er kun, hvis det er i særdeles grov grad, at sagen skal anmeldes til politiet.
Kommunen undersøger jo også kun, hvis de har mistanke. Det skal de vel have lov til. Ligesom SKAT gør… En borger kan jo også selv altid bevise, hvis de ikke snyder. Så sker der vel ikke noget…
Så lad dem dog bare finde de sociale bedragere. Du kan TRO, der er mange! Jeg er dybt rystet over folks tankegang. De er kommet så langt ude, at de ikke kan komme ud af det - og ender med fængsel. Det er der jo nogle, der er endt i.
Og hvis man ikke selv mener at have snydt i det kommunale system, så kan man jo klage videre til nævnet - nøjagtig som i alle andre sager. Det er det kommunale klagesystem, der skal bruges - ikke domssag hos politiet. Politiet tager kun sig af grove sager efter henvendelse fra kommunen. De lovgivninger om tilbagebetaling er kommunens opgave og den er politiet jo ikke en del af. Ligesom SKAT har deres lovgivning, så har kommunen en lovgivning. Og politiet har deres… Det skal man respektere…
[QUOTE=curls;161941]Kommunen undersøger jo også kun, hvis de har mistanke. Det skal de vel have lov til. Ligesom SKAT gør… En borger kan jo også selv altid bevise, hvis de ikke snyder. Så sker der vel ikke noget…
[/quote]
Så sker der vel ikke noget
Nå det er du alligevel heller ikke helt sikker på
Nej det er jo netop det vel der indikerer at folks retssikkerhed er skredet helt ud i vesterhavssandet efterhånden…
Jeg har tillid til politiet og domstolen men jeg har ikke overhovedet tillid til hverken skattevæsen… kommune… eller pensionsstyrelsen … hvis de administrativt skal træffe afgørelser… der har jeg bare set alt for meget der skræmmer i min tid i det sociale system…og helt ærligt fatter jeg ikke at der er så mange der stadig kan have den blinde tillid til det offentlige system…